Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Allmänt om symaskiner (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Byta Janome mot Brother? (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=16328)

mortilltre 2009-01-03 14:59

Byta Janome mot Brother?
 
Jag har blivit lite sugen på att byta ut min Janome DC 3050 mot en annan maskin, och har tittat lite extra på Brother innovis 350 (alternativt 400). Är det dumt att byta ut en Janome mot en Brother? Någon som har erfarenhet av Brothermaskinen?
Själv irriterar jag mig på att det t.ex. inte går att reglera pressarfotstrycket på min Janome. Dessutom vill jag ha fler dekorsömmar än de jag har nu. Eller ska man lägga lite mer emellan och satsa på en Janome MC 5200? Blir bara mer och mer velig, och det slutar väl med att jag behåller min gamla - den funkar ju!
Kan tillägga att jag syr lite blandat men i princip lite varje dag, i huvudsak kläder i både vävda och stretchiga tyger. Maskinen måste orka med även tyger till ytterplagg med eventuellt foder emellan. Några tips eller råd?

Pssst 2009-01-07 08:27

Jag har ingen erfarenhet av Brother, men jag har köpt en MC 5200 och är supernöjd! Skillnaden från min gamla Janome (tror att det var en DC 3050) tycker jag är att tyget glider lättare och att man kan ställa in pressarfotstrycket pga den lilla plattan som åker upp när man syr raksöm, vilket gör att det blir enklare att sy i tunna tyger.

Maskinen förklarar även vad felet är när den stoppas (något som kunde göra mig galen med 3050an eftersom det bara stod ERROR ibland), men jag var ju novis på elektriska maskiner så det kan ha berott på det.

Dessutom tycker jag att Janome tänkt till lite när det gäller tillbehören, bara en sådan sak som att pressarfoten har en utdragbar kabel (som damsugare brukar ha) och att det finns plats att förvara dem i själva huven till maskinen gör att jag som har ont om plats får det lättare att förvara allt i ordning. Detsamma gäller pressarfötterna.

Jag har provat sy ganska tjock viledona men velvettyg och tycker att det fungerat bra, men som sagt 7 lager jeans har jag ännu inte provat på, men om jag var du skulle jag prova det i affären.

Jag gillar att den inte piper lika ofta, det finns tre olika typsnitt på bokstäverna och de extra dekorsömmarna är populära hos min 3-åring som brukar gilla att sy med dem (självklart under uppsikt och med start och stopp knappen).

Enda nackdelen som jag upplever är att man måste komma ihåg att den inte får stå med plattan upp när man stänger av den, det tycker jag att maskinen botrde komma ihåg själv. Och den väger mer.

Är så nöjd att jag låter som en försäljare och tror att jag kommer att vilja ha denna maskin länge... (just nu finns det ingen som jag hellre vill ha i alla fall)

mortilltre 2009-01-07 21:41

Tack för svar!
Jag har faktiskt redan köpt en ny Janome MC 5200. Passade på innan julledigheten tog slut och åkte in till symskinsbutiken där jag köpte min "gamla". Eftersom det visade sig att jag hade 2 års bytesgaranti betalde jag mellanskillnaden som blev. Annars hade jag funderingar på att köpa från England eftersom pundet är så billigt just nu. Och Brothermaskinen var verkligen billlig där. Så här ett par dagar senare känns det bra att det står en svenskköpt Janome i syrummet, det blir så mycket enklare om det skulle bli något fel på den med garantin och eventuella reparationer, och sen är tydligen motorn i den här maskinen ännu starkare än den som fanns i den "gamla". Det som du nämner med sladdvindan till fotpedalen kände jag inte till när jag packade upp maskinen här hemma, utan jag trodde först att sladden saknades och såg framför mig hur jag skulle bli tvungen att köra en tredje vända till samma butik samma dag, men sen såg jag det!
Det ska bli kul att testa alla finesser framöver.

Jo_1 2009-01-08 22:00

Jag har en Brother Innovis och tycker att den är suverän! EN lite annorlunda sak är att du inte behöver använda pedal för att sy, vilket gör att man kan variera arbetsställningen. Jag har inte sytt lika mycket som du dvs varje dag sedan jag köpte den, men en hel del. Den är lite känslig jmf med en mer vanlig symaskin, iom att det är plast och datorer inblandat, men jag har bara behövt lämna in den för justering av nålträdningen. I gengäld är den väldigt mycket lättare att bära/lyfta än en vanlig maskin.

Men din Janome är säkert ett jättebra köp, det med! :) Jag hoppas att du blir nöjd med den!

Pssst 2009-01-09 03:08

Jag tror att de flesta nya elektriska maskiner kan användas utan pedal. Jag använder inte den finessen, men min treåring gör det,

Jo_1 2009-01-09 16:23

Jahapp, där ser man :) Det är jag och treåringarna då ;)


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:45.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.