Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Stickning/Virkning/ Andra garntekniker (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Sticka och virka med "fel" hand (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=18774)

smultron11 2009-08-14 20:22

Sticka och virka med "fel" hand
 
Hej..

Är det någon här som någonsin provat att sticka eller virka med "fel" hand??

Min dotter är vänsterhänt och jag är högerhänt. Snart börjar det bli dax att lära henne, nu är hon 5,5 år, teknikerna men först måste jag lära mig själv med vänsterhand..

Gud vad svårt det är.. Att hålla garnet är inte det lättaste det heller.

Det är klart, jag kan ju lära henne med "fel" hand men samtidigt blir det en utmaning för mig.

Ni som provat och har tips för att göra det lättare, jag hade blivit jätteglad om ni hade velat dela med er.

Therese

gavagai 2009-08-14 20:26

Bara en tanke, men kan det inte t.o.m. vara lättare att lära någon som har annan "hänthet" än man själv. Du kan ju sitta mittemot henne och därmed vara som en spegel när du visar. Då ser du också hur hon ska göra, eftersom det blir som att se sig själv i spegeln. Hmm, vet inte om det där lät begripligt...

smultron11 2009-08-14 20:31

Tack för ditt svar.

Att jag inte tänkte på det, det är en jättebra idé.

Hon är dessutom döv och är ju van vid teckenspråk och man tecknar ju spegelvänt när man förklarar saker.

Det måste bli lättare så


Therese

Dahlia 2009-08-14 21:53

Jag är vänsterhänt, men stickar ändå "åt rätt håll".
Min mamma (som var högerhänt) satt bakom mig och "höll mina händer i sina" och på så sätt lärde jag mig sticka.

Att sticka "åt fel håll" känns inte fel för mig, man gör ju lika mycket med bägge händerna när man stickar.

Att virka som en högerhänt gick däremot inte för mig,,, det har ingen kunna lära mig, det har jag klurat ut själv.
Jag såg antagligen hur det gick till att virka maskorna, och sedan tittade jag på redan färdiga dukar, och på så sätt kunde jag lära mig.
Att virka efter mönster, blir lite klurigare, jag måste tänka "åt mitt håll".

Bibbi 2009-08-14 21:57

Detta kan jag inte låta bli att kommentera.
Är starkt vänsterhänt.
Fick göra tester innan jag började skolan
om jag var tillräckligt vänsterhänt för att fortsätta
med sådana fasoner. Född -62 Jo jag var tillräckligt vänsterhänt.
Har alltid varit otroligt intresserad av all slags textilt hantverk. mim mormor,farmor och min mamma försökte lära mig
sticka. men det lyckades inte:confused:
Jag satt och tittade på när mamma när hon stickade (hon stickade ofta då) Och så, så där gör man (jag lärde mig själv).
Fick mammas hjälp att lägga upp maskor (som jag lärt mig senare)
sen kunde jag bara :) Lärde mig själv av att titta.
Har stickat en hel del sedans dess.

Fick jobb som texillärare åk 3-6 när jag fick veta att
jag fått tjänsten bestämde jag mig för att lära mig sticka
för högerhänta. Vilket gick ganska lätt, kunde inte sticka
jätte snabbt men kunde:)
Dagen innan jag började med mina elever kom jag på att
jag stickade som högerhänta. (jag lärde mig för vänsterhänta)
Med facit i hand det går att sticka med båda händerna.
Vilket innebär är man nybörjare så spelar det inte så stor roll.Men för mig funkar det bäst som högerhänta gör trots
att jag är extremt vänsterhänt.
med facit hand ,jag lärde mig att sticka som högerhänt av att titta på andra. Vilket betyder att vänsterhänta kan sticka på samma sätt som högerhänta.
har haft flera vänsterhänta elever som lärt sig på
högerhänt sett.
Om man tänker efter så arbetar båda händerna lika mycket.
och lär man sig från början spelar det ingen roll vilken hand
som gör vad.

Lycka till /Bibbi

När jag undervisade satte jag mig på en stol med mina elever
bakom mig. Fungerade utmärk.
De klarade tom att gå och sticka.:)
Läste lite "stickhistoria" för barnen om ålänska kvinnor
som hade med sig sin "sticksöm" när de gick ut i skogen för
att mjölka frigående kor.
Slutade med att alla barn gick ock stickade i slöjdsalen.

Lyckade till Bibbi

mirrepirre 2009-08-14 22:44

Kör med höger!
 
Hej!
Jag är vänsterhänt men fick lära mig från början att sticka och virka med höger hand. Min rara extramamma satt bredvid mig och jag gjorde likadant. Inga som helst problem:)
(fast jag var nog runt 8-9 år kan jag ju tillägga).

Många v-hänta är nog bättre att använda sin högra hand än tvärtom (helt ovetenskapligt, enligt mina erfarenheter).
Så varför inte prova att köra som vanligt för det är ingen nackdel att vara flink i sin "andra-hand".
Lycka till!

sextiosexan 2009-08-14 23:42

Även min vänsterhänta dotter stickar som "vanligt" Hon lärde sig själv genom att vara med/titta på mig och det som var svårast var konstigt nog att lägga upp maskorna.:D

smultron11 2009-08-15 09:39

Hej

Tack för era svar

Efter att jag läst era inlägg verkar det som att jag kommer att lära henne med höger, hon använder höger också. När hon ritar, klipper, äter osv använder hon vänster. Men en del grejor använder hon höger till.
Jag var nog själv också mellan 7-9 år när jag lärde mig men tiden springer iväg.

Ha en trevlig helg alla!!!

Therese

LisaLejon 2009-08-18 20:36

Min vänsterhänta dotter stickar med båda händerna. Själv klarar jag räta med vänster, men inte aviga. Virkning går absolut inte med vänster hand, så det lyckades hon inte lära sig av mig i alla fall. Har köpt en bok om virkning och stickning för vänsterhänta här på sysidan, som kan komma till hjälp.

Matildatiger 2009-08-20 20:00

Min syster är vänsterhänt och mamma lärde henne sticka vänsterhänt. Sen lärde hon sig att sticka högerhänt själv och började sticka fram och tillbaka utan att vända så hon stickade slätstickining utan att använda aviga maskor. :) Själv kan jag sticka räta maskor vänsterhänt, men stickar annars högerhänt. Tror det är mer vana än vilken hand man använder annars.

Yo77 2009-08-26 12:45

Citat:

Matildatiger skrev: (Inlägg 122604)
Min syster är vänsterhänt och mamma lärde henne sticka vänsterhänt. Sen lärde hon sig att sticka högerhänt själv och började sticka fram och tillbaka utan att vända så hon stickade slätstickining utan att använda aviga maskor. :) Själv kan jag sticka räta maskor vänsterhänt, men stickar annars högerhänt. Tror det är mer vana än vilken hand man använder annars.

WOW, det måste ju va hur häftigt som helst!!!

Fleece_Ronja 2009-08-26 14:41

Citat:

Matildatiger skrev: (Inlägg 122604)
Min syster är vänsterhänt och mamma lärde henne sticka vänsterhänt. Sen lärde hon sig att sticka högerhänt själv och började sticka fram och tillbaka utan att vända så hon stickade slätstickining utan att använda aviga maskor. :) Själv kan jag sticka räta maskor vänsterhänt, men stickar annars högerhänt. Tror det är mer vana än vilken hand man använder annars.


Smart! Jag tycker aviga maskor är jätteknepigt så därför stickar jag aldrig slätstickning.
Detta var jag såklart tvungen att prova och det gick oväntat bra! :D
Tog inte många 'vänstermaskor' innan handen börjar hitta rätt...

xchrlin 2009-08-27 11:00

Citat:

smultron11 skrev: (Inlägg 122262)
Hej..

Är det någon här som någonsin provat att sticka eller virka med "fel" hand??

Min dotter är vänsterhänt och jag är högerhänt. Snart börjar det bli dax att lära henne, nu är hon 5,5 år, teknikerna men först måste jag lära mig själv med vänsterhand..

Gud vad svårt det är.. Att hålla garnet är inte det lättaste det heller.

Det är klart, jag kan ju lära henne med "fel" hand men samtidigt blir det en utmaning för mig.

Ni som provat och har tips för att göra det lättare, jag hade blivit jätteglad om ni hade velat dela med er.

Therese


Jag skulle nog rekomendera att hon "stickar som vanligt" Är det en helt ny rörelse är det inget som hindrar människan från att lära sig. Min syster är högerhänt men klipper alltid med vänster hand för hon lärt sig det (dumt då man måste ha specialsax) men men.

//Christina


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:30.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.