Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Kläder (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=5)
-   -   Klänning till bröllop (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=10304)

avslutad150727 2007-08-10 00:47

Klänning till bröllop
 
Halloj

Ska på bröllop i början av september, mörk kostym står det på inbjudan.

Tänkte sy en fin axelbandslös knälång klänning, de första färgerna jag kom på var aprikos eller krämbeige. Men är det för nära brudens färg tror ni?

Sen ikväll tänkte jag, varför inte riktigt mörkblå, likt petrolblå. Blir lite mer kostym klänning då? Eller vad tror ni?

September är lite jobbigt, mitt emellan sommar och höst, vilka färger gäller då? :confused:

Ge mig tips!!

helen 2007-08-10 01:55

Turkos är en fin färg, passar bra både september och maj.;)

Tojan 2007-08-10 09:30

Låter jättefint tycker jag !

Ska själv på bröllop imorgon och i inbjudan så
står det "dansvänlig klädsel", vilket jag tycker är jättebra !

Självklart klär man upp sig, men man behöver inte känna sig "utklädd"!
Har diskuterat klädseln med brudparet och de vill
att alla ska ha roligt och känna sig bekväma !

Jag som inte haft klänning på massor av år har nu köpt mig (pga tidsbrist att sy!)
en snygg svart-blå klänning/tunika med lavendelblå småblommor.
Har sytt en matchande väska i lavendelblått.

Lycka till ! // Malin :D

avslutad150727 2007-08-10 09:33

Ja det låter jättefint! Hoppas det blir skoj!

Ja turkos är ju fint, men vet inte riktigt om det passar mig! Tack ändå :)

Ankungen 2007-08-10 09:39

Axelbandslös är snyggt men tänk på att i kyrkan förväntas man ha täckta axlar. I september kan det ju i och för sig vara lite svalt så det kanske du har tänkt på ändå...

Cali 2007-08-10 09:40

Förstår att det är svårt att bestämma färg, cremebeige skulle jag avstått från och även ljus aprikos. Men jag tror egentligen det bara är vitt man skall låta bli :)

Petrolblått är ju också supersnyggt och definitivt inte åt det vita hållet så jag hade nog kört på det. Eller valt de mörkare nyanserna av beige, aprikos.

avslutad150727 2007-08-10 09:40

Ja jo har funderat på det, tänkte väl ha en sjal eller någon kort fin bolero i klänningens tyg..

avslutad150727 2007-08-10 09:53

1 bifogad(e) fil(er)
Så den här färgen är för ljus?

Cali 2007-08-10 09:57

Utifrån bilden - nej den tycker jag inte ser för ljus ut alls. En snygg sjal till är fint i kyrkan också :)

avslutad150727 2007-08-10 10:00

Hehe..ok. Jag tänkte ha det där bandet som ett kantband runt klänningen, som en dekoration eftersom det är en axelbandslös. Tror det blir fint fint ;) Ska bara försöka hitta ett tyg i samma färgskala!

Cessi 2007-08-10 23:56

Den färgen blir nog jättesnygg kan jag tänka.

Huruvida det blir "för nära brudens färg" hänger väl en del på vad det är för tygkvalitet.
Ett blankt och lyxigt tyg, värdigt en tärna, kanske är att ta i.

Neferu 2007-08-11 08:14

Såvitt jag har förstått så är det helvitt man ska undvika då det konkurrerar med bruden. Vita detaljer brukar vara accepterat om man ser till att ha annan färg som markerar.
Att däremot ha en annan ljus färg brukar inte vara något problem.

Ett alternativ är ju också att kolla med bruden vilken färg tärnorna så man inte råkar välja samma...

Cessi 2007-08-11 16:02

Visst har du rätt Anna, att det är bruden förunnat att ha vitt.

Men brudar har ibland en förmåga att välja andra färger: creme, ljusblått, grönt, t o m svart! (Jo, jag var på ett bröllop där bruden hade svart klänning och det var inte ett "dåtidsenligt bröllop" på nån sorts gamla-tiders-jippo.)

Och det var närmast att inte "oförhappandes bli tärna" som var anledningen till mitt inlägg.

avslutad150727 2007-08-11 17:22

Hehe..
Det är nog ingen fara, det blir ett klassiskt bröllop med vit brudklänning. Tärnorna däremot ska jag ta reda på.. Tack för alla råd!! :)


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:04.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.