Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Värsta skapelsen (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Gaaargh! Så urbota korkad man kan vara (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=10195)

cmtandersson 2007-07-30 17:25

Gaaargh! Så urbota korkad man kan vara
 
Suck pust stånk och stön...

Jag har sytt fel många gånger tidigare men jag tror att jag slagit mitt eget rekord idag:

Lyckade med konststycket att brodera fast broderibågen i min brudklänning... Kjolen är i två lager tyg och det är det min hjärna inte klarade idag. För att fästa samman tyglagren ska jag brodera blommor lite här och var.

Så långt allt väl. Jag spände upp det undre lite kraftigare tyget och använde tråckelfunktionen för att fästa det tunna övertyget. Broderade glatt tre blommor och monterade isär bågen för att beundra resultatet. Men då har jag ju broderat så att bågen sitter fast mellantygerna!

Gaaargh!

Så nu sitter jag här och sprättar försiktigt bort en massa broderi. Kul man kan ha det.

Var bara tvungen att beklaga mig...

Odette 2007-07-30 17:53

Gud så hemskt, och i en brudklänning dessutom. Ta det försiktigt med sprättaren.

Alvan 2007-07-30 18:00

O hjälp, vilken mardröm! Håll tungan rätt i mun, stressa inte.

Håller tummarna att allt går bra.

helen 2007-07-30 18:41

Oh! Stackars du, jag lider med dig, vilken olycka. kram från helena.

cmtandersson 2007-07-30 21:42

Jag har nu lyckats sprätta bort hälften så det går framåt i alla fall. Men jag ska noga tänka genom vart jag sätter min broderbåge i framtiden...

millsing 2007-07-30 22:46

Stackars dig!! Och vad arg man blir på sig själv... Hoppas att det går vägen i alla fall.

Det dummaste jag sytt är mitt allra första syprojekt på mammas gamla hederliga ljusgröna Husqvarna (som för övrigt bodde i en oerhört spännande grå väska....). Jag var väl i 10-årsåldern och skulle sy en kjol till min docka. Klippte ut en a-linjeformad knälång kjol i dubbelt tyg och sydde därefter en kant runtom hela - dvs det blev som en tom liten kudde ungefär, utan någon som helst möjlighet att komma i den....suck...

Englavitt 2007-07-30 23:09

Oj vad jag lider med dig...men det här för säkert LYCKA med sig i ditt äktenskap...vi måste få se det färdiga resultatet...Håller tummen för att det går bra med sprättandet och den sömnad som är kvar!

Kramen

Lillith 2007-07-31 02:02

Jag har lyckats sy fast knappnålar ett par gånger (så fär så att huvet sitter fast lite snyggt innuti en vikt kant och fullständigt vägrar att komma loss.) Också på dockgrejer, men där här skulle blivit en kudde. Nu blev det något med väldigt vassa piggar på som jag tvivlar på att någon, docka eller ej, skulle få för sig att sova på.

Broderat fel har jag också gjort nån gång. Har ett liv som skulle få en urtjusig framkant... som hamnade nästen en hel cm högre på ena sidan än på den andra. Givetvis upptäckte jag det inte förrn alldeles för sent och den ligger fortfarande och väntar på att jag ska bestämma mig för om det är värt att sprätta leller om jag ska klippa ett nytt framstycke istället...

gunnsan 2007-07-31 07:57

Speciell rakhyvel till broderier
 
Hörde av min symaskinshandlare att det finns en supervass specialrakhyvel (liten, nätt och supervass) för maskinbroderi. Hon sa att den var perfekt när man hade broderat fel, och det var alltså bara att raka bort undertråden och sedan kunde man dra bort stygnen på framsidan. Har ej själv prövat, men någon annan här kanske har testat en sådan?
/Gunilla

Avsl080403 2007-07-31 08:43

Ja det är verkligen jobbigt med att brodera fel. Har oxå gjort det flera ggr.
Gunnsan: Rakhyveln var intressant, var får man tag på den, var är din symaskinshandlare?
Anne-Lii/Junia

Amda_design 2007-07-31 09:45

Denna rakhyvel har jag sett användas ..dock har jag inte använt den själv. På Pfaff butiken i Jönköping så finns den att köpa.Kommer inte ihåg vilket märke det var på den men jag har för mig att hon sa att det just var ett pfaff verktyg som man kunde köpa genom de flesta handlare.

När hon visade den så funkade det jätte smidigt.

christel 2007-07-31 10:19

Oj , vilken mardrömm !!

jag har använt en vanlig ny rakhyvel till att ta bort broderier med.det fungerar bättre än man tror .Men har det kommit en special så kanske den är bättre .

gunnsan 2007-07-31 10:29

Hej!
Det var hos ABC Symaskiner i Skärholmen som jag hörde talas om denna, men jag tror man måste beställa den. Ingen aning om vad den kostar, men det borde inte vara så blodigt ;)... fast man vet ju aldrig... när en liten pressarfot kan kosta 500 kr.
/Gunilla

helen 2007-07-31 13:44

Undrar om det inte är risk med rakhyveln att man rakar bort några trådar av själva tyget av bara farten? Det är ju aldrig riktigt plant på baksidan.

Lillith 2007-07-31 14:27

Om man rakar innan man tar bort mellanlägget så borde det ju inte vara någon fara tycker man.
Jag ska teste på mitt liv med en vanlig rakhyvel, där ä det inte hela världen om det misslyckas.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:44.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.