Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Kläder (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=5)
-   -   ONION Nr:0004 (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=15735)

Hellebelle 2008-11-06 12:07

ONION Nr:0004
 
Någon som sytt efter detta mönster? Jag syr modellen F. Jag förstår inte allt hur man ska göra då mönstret är på Danska eller Norska. De mesta kan man ju lista ut men det är midjan som jag inte förstår mig på. Det ska klippas ut bara 1 del som ser ut som en fyrkant nästan. Och den fyrkanten ska vikas på mitten. Då är fortfarande linningen rätt hög/bred. om du tänker dig att viklingen är upptill nu så är markeringen för mitt fram OCH mitt bak i mitten av nederkanten. Om jag gjort rätt hittils så måste det väl vara en del till och som jag syr ihop i båda sidorna så det blir en linning? Nu är jag sååå förvirrad.

avsl090 2008-11-06 12:18

Helle

Du får nog skicka med en länk till mönstret så att man kan se en bild på plagget som du skall se. Annars är det nog omöjligt att att hjälpa dej.

Hellebelle 2008-11-06 12:20

Här är länk till ONIONS hemsida: http://www.onion.dk/ Och mönstret ligger under Tillbehör/Speciella mönster och heter 0004 Berberbuks. Det är modellen längst ner till höger jag syr mokstav F.

Delfintua 2008-11-06 12:25

Har du lagt ut mönsterdelen fel på tyget och tygvikningen?

Hellebelle 2008-11-06 12:26

Jag tror inte det. Jag la delen på ett tyg som var enkelt eftersom det skulle vara bara 1 del och vikningen är i mitten av denna mönsterdel.

Delfintua 2008-11-06 12:33

Följdfråga...
Räcker den runt om midjan?

Hellebelle 2008-11-06 12:54

Nej, det gör den inte.

Delfintua 2008-11-06 13:01

Då ligger den fel mot tygvikning.Du har en markering för tygvikning på både långsida och kortsida. Beroende på hur du tänker klippa ut den. Ska det bara vara en del så lägg kortsidan mot vikt kant.

Hellebelle 2008-11-06 13:03

Det är precis det som är de konstiga. Biten ser ut som en fyrkant och ska klippas ut i 1 del bara. Men vikkanten är i mitten av mönstret och inte på någon av dom fyra sidorna. :eek:

Hm jag ritar och scanar in.

Hellebelle 2008-11-06 13:09

1 bifogad(e) fil(er)
Det är precis det som är de konstiga. Biten ser ut som en fyrkant och ska klippas ut i 1 del bara. Men vikkanten är i mitten av mönstret och inte på någon av dom fyra sidorna. :eek:

Här har jag ritat upp den mönsterdelen i 4e dels skala.Denna mönster del är nr 3.

Hellebelle 2008-11-06 13:17

1 bifogad(e) fil(er)
Så här står det:

avsl090 2008-11-06 13:44

Hur kan MF och MB vara på samma ställe?

Hellebelle 2008-11-06 13:49

Jadu detta mönster är konstigt. På hela mönstret är det så nämligen och de är för att fram och bak är likadana stycken så man klipper bara ut 2 st av samma så blir ett fram och ett bak.

Men jag tror jag fatta grejen nu. Såg ju på det sista jag scanade in att den skulle läggas mot vikning fast det står ju inte på mönstret direkt därför blev jag förvirrad. Får prova med att klippa ut en ny del mot vikning. Då blir det alltså en söm i sidan eller bak eller där jag vill ha den. Sen eftersom linningen är så jekla hög tror jag att det är meningen att den ska vikas ner en gång när byxan är klar.

Delfintua 2008-11-06 15:47

Ska den vara i töjbart material den biten och bendelen?

Hellebelle 2008-11-06 16:46

Nej tyckte de stod att plagget ska vara i ostretchigt material. men jag har dock sytt den i stretch iaf. Jag tror att problemet är löst nu. jag har lagt ena sidan mot vikkant. har inte hunnit sy på ännu för jag har grejat me den jäklarna pressarfoten till min babylock i 2 timmar säkert. den ska rynka ena sidan samtidigt som den andra fortfarande e rak. Tänkte köra me den på benmudden men märkte sen efter att ha gjort fel ett antal ggr att den går bara att göras på raksträcka och en mudd måste väl sys ihop innan man syr på den på själva benet som ska rynkas lite?


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:18.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.