Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Tyger och tillbehör (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   Tips om äkta pälsspill/bitvis (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=23036)

Addes 2010-11-25 18:36

Tips om äkta pälsspill/bitvis
 
Ja jag letar efter dom t.ex mink- eller kaninpäls - vart kan man köpa dom, vilken online-butik?

Delfintua 2010-11-25 23:11

Kolla hos dom som gör pälsar. Men varför inte använda fusk!!!!

Addes 2010-11-26 09:09

Ja men de är oftast trist och plastigt. får se.

zassa89 2010-11-26 22:31

kolla på tradera eller ebay, det kan finnas ibland om man har tur :)

Delfintua 2010-11-26 23:06

Citat:

Addes skrev: (Inlägg 146907)
Ja men de är oftast trist och plastigt. får se.

Tänk på djuren!

syfantasten 2010-11-27 09:22

Det är lustigt att vi skall tänka på djuren så fort det handlar om päls, önskar vi tog samma ansvar när det gäller kött och skinn till tex skor och stövlar.
Jag tycker inte det är OK att stjäla husdjur, flå hundar levande och sälja det hela under påhittade namn, däremot använder jag gärna lamm/får päls och kan tänka mig även ett renskinn, precis som jag gärna äter köttet från dem inklusive inälvorna.
Kött som inte är vilt/krav framställt undviker jag liksom mink och andra pälssorter där jag tvivlar på att uppfödningen går rätt till enligt mina normer.

Addes 2010-11-27 11:31

Gnäll!?
 
Att gnälla eller tramsa inte hör hit, tack.
Om ni vill snacka om ultra-feministiskt pälssnack får ni ett nytt tråd eller redan här Päls

(PS: Jag vill ha dom som använde eller begagnad, t.ex. från jackor eller dylikt)

Det är nyskapat tråd om ni vill snack om... klick här: Päls

Delfintua 2010-11-27 11:39

Myrorna eller second hand

Addes 2010-11-27 11:47

Kanin också. Jag har ätit kaninkött och det var rätt okej, inte så "wow" läckert. Det räckte med kyckling/tuppfilé annars, ju, det var i Frankrike.

Jag måste få känna pälsen också, för att det måste hålla allra länge, annars dåligt kvalité, samt under päls, alltså skinns tjockhet eller mjukhet beror på också, om det alltför tjock då svårare att sy dom.

vidare till "Päls" tråd...

Addes 2010-11-27 11:49

Citat:

Delfintua skrev: (Inlägg 146951)
Myrorna eller second hand

Ja jag har varit där 3-4 olika butiker, och de har bara hel jackor, inte bitar. några damhattar. De var hel, så inte idé att klippa dom.

syfantasten 2010-11-27 13:00

Skall du ha stora bitar? såg ditt inlägg om mössa i en annan tråd
Jag har för mig att slöjd detaljer i Skara kan ibland leverera spill.
I Köpenhamn finns Skindhuset där man kan ta på sakerna. Jysk säljer ren och lamm skinn, hade svartfärgade lamm skinn härom dagen där skinnet var grått och pälsen svart.
Kolla blocket och Tradera också. Fast det är ju samma sak där som på loppisar; ena veckan finns det, andra inte.
Ett annat tips är att fråga en körsnär där du bor

Addes 2010-11-27 13:26

Citat:

syfantasten skrev: (Inlägg 146957)
Skall du ha stora bitar? såg ditt inlägg om mössa i en annan tråd
Jag har för mig att slöjd detaljer i Skara kan ibland leverera spill.
I Köpenhamn finns Skindhuset där man kan ta på sakerna. Jysk säljer ren och lamm skinn, hade svartfärgade lamm skinn härom dagen där skinnet var grått och pälsen svart.
Kolla blocket och Tradera också. Fast det är ju samma sak där som på loppisar; ena veckan finns det, andra inte.
Ett annat tips är att fråga en körsnär där du bor

Nej, det borde räcka till hatten. Jag gissar att det vara ca 10x40 cm och ca 20x30 cm... men jag vet inte hur storlek ska vara.. Ja, precis,

Tack för tips om hur man letar. Det verkar att det inte är enkelt. Jag ska kolla där skindhuset... :)

syfantasten 2010-11-27 14:44

De spillbitar jag köpt och sett har inte varit så stora, Du skall nog ta en funderare på att köpa en kappa eller jacka, beroende på vad de kostar...har hört att de lär vara billigare i Karlskrona...
Fast då tillkommer resan...

Addes 2010-11-27 16:56

Citat:

syfantasten skrev: (Inlägg 146962)
De spillbitar jag köpt och sett har inte varit så stora, Du skall nog ta en funderare på att köpa en kappa eller jacka, beroende på vad de kostar...har hört att de lär vara billigare i Karlskrona...
Fast då tillkommer resan...

ja oki.. bra att säga.

Lajsa 2010-11-27 18:41

Det brukar komma en man till SYMÄSSAN i Malmö, som har massor med bitar av päls o skinn. Hälsn. Lajsa


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:44.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.