Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Mönster och mönsterkonstruktion (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Mönsterkonstruktion (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=26422)

FashionFool 2012-03-19 00:42

Mönsterkonstruktion
 
Detta är en vild chansning,
jag undrar om någon här på sidan är kunnig inom mönsterkonstruktion ? Det är såhär att jag har funderingar kring vissa saker och jag har ingen att fråga. Känns väldigt frustrerande. Jag har mönster och konstruktioner för damkläder som jag använder, tyvärr är det många frågetecken.

Till exempel om jag vill ha sänkt midja på en byxa, hur får då tyget att räcka till över rumpan? För fram är det ju inget problem.

Dessutom undrar jag hur man får ihop det (hur ska jag förklara detta) så att man får en "grenlapp" mellan backstycket och framstycket. Det har varit på modet ett tag nu.

Tack på förhand !

marie.s.g 2012-03-19 08:34

Det ser ut som om du tänker på mönsterkonstruktion utifrån plana mönster och deras ändringar. Alternativet är att gå från drapering till mönster men har man mönster som man vill ändra i så är det inget verkligt alternativ.
Det är nog många som kan svara bland medlemmarna på sysidan. Jag tror nog ändå att du vinner på att skaffa någon eller några av böckerna som beskriver allt som du kan tänkas fråga om. Precis som när du frågade tidigare http://www.sysidan.se/forum/showthre...ich#post163674 är min rekommendation Aldrich Metric pattern cutting for women's wear. Där får du svar på vilka ändringar som krävs för att få tillräcklig grenlinje. ( Klipp upp mönstret i bakstycket och lyft med en kilformad utökning - spetsen på kilen i sidsömmen förstås.)
Grenkilar är sällsynta i klädesdesignböckerna. De är mer använda i mjuka plagg som träningskläder eller åtsittande kläder. Jag har sett en utmärkt beskrivning i http://www.patternschool.com/?page_id=54 hur man konstruerar grenkil (gusset). Poängen med kil är ofta att utnyttja elasticiteten i tyget, så i helt stumma tyger är det inte någon större poäng. I träningskläder är det väl mest till för att göra en större vidd i grenen samtidigt som sträckbelastning i sömmarna kan fördelas bättre.

marie.s.g 2012-03-19 22:10

1 bifogad(e) fil(er)
Jag hade en bild av midjesänkning, tagen ur Aldrich W. nämnd ovan. Här har jag lagt diagrammet före sänkning (svart) över efter sänkning (rött) för att tydligt se hela bilden. Det här är en detalj från den bilden där man ser uppklippning av grenlinjen bak efter sänkning av midjelinjen.
Aldrich kallar det för Jeans adaptation eftersom det är typiskt för jeans. Därför de jeanstypiska fickorna som är skissade i diagrammet.
Som sagt, boken är bra. Väl värd priset. Mått i centimeter, inte i tum som i de amerikanska böckerna.

FashionFool 2012-03-27 00:22

Tack för svaret marie !

Testade det där med uppklippet i grenlinjen. Det verkar funka utmärkt. Nästa problem blir ju att veta hur mycket man ska höja grenlinjen. Jag kanske får testa mig fram.

Jag har sett dessa grenkilar på jeans. De verkar som att de har sänkt grenen på både fram och bakstycket för att få ihop det. Nästan lite som haremsbyxa blir slutresultatet.

På google kollade jag lite i boken. Det verkar som om han arbetar med blocksystem och inte färdiga grundmönster. Vilket kanske är mycket bättre för att skapa kläder efter personliga mått.

Ska fundera på om jag ska köpa den boken.

marie.s.g 2012-03-27 08:24

Hur mycket? Det är väl bara att mäta sig fram :) ?
"Winifred Aldrich is a practising designer who was formerly Professor of Clothing Technology at The Nottingham Trent University. She has written six books ..." alltså en kvinna. Metric Pattern Cutting for Women's Wear
Javisst, grundmönster och kunskapen om hur man sedan ändrar det till att vara mönstret för sin design. Om du läser Kathleens beskrivningar (http://www.fashion-incubator.com) hur man yrkesmässigt hanterar det så bygger man mycket på designade mönster som sedan varieras och kombineras i nya varianter. Kanske lite mer som du - ändra i färdig design, färdiga mönster. För mig är det påtagligt att man förstår bättre vad som ska göras var om man läst grunden. Dessutom innehåller Aldrichs sex böcker mycket information om hur man skapar "ny" design. Efter att ha sett hennes samlingar så inser man att så mycket nytt är det inte. Skillnaden är väl att vi har glömt bort det sedan sist.
När vida byxben blev "revolutionerande mode" på 70-talet konstaterade min farbror att det hade han redan som ung (slutet av 1920) - Pix-pojken kallades det då.
Kilar - enklaste sättet att göra dem är att ta ett mönster utan kil och klippa bort mönsterdelar i grenen och pussla ihop en kil. Du kan då också lägga till lite vidd och få en "baggy" design i haremsstil. Det är bara att se till att sömlinjerna är lika långa efter ändring, eller hur?
Kilar används också i utformningen av kimonoärm för att hindra att allt för stor belastning hamnar i hörnet mellan sidsöm och ärmsöm, samt för lite större vidd. Du hittar det på avsnittet Close fitting kimono block sidan 62 "Gusset Draw a horizontal line; mark points 1 and 2, 13 cm apart. Draw ...." :cool:
Har du tittat på en sewalong som Sherry gjort? The Ready-to-Wear Tailoring Sew Along - i 20 avsnitt. Innehåller många bra tips och tankar plus att den visar hur man gör en kavaj/jacka och fixar fodret så där proffsigt (bagging). http://buzzybeesworld.blogspot.se/p/sew-alongs.html

FashionFool 2012-04-02 19:26

Kanske får mäta sträckan på grundmönstret och sträckan på de konstruerade byxorna vid mitt bak. På så sätt se differensen. Alternativet är ju att sy en testbyxa.

Sorry, Winifred lät som en kille. Skulle kanske ha skrivit hen istället.

Jag skulle vilja lära mig båda delarna. Tyvärr vet jag inte om böcker räcker för mig. Skulle behöva någon som visar mig också. På skolan jag går har de börjat med mönsterkonstruktion med klassen som började i höstas. Resten får bara sy från burda-mönster. Ångrar många gånger att jag inte gick i Ljusdal istället, de har kopplingar med tillskärarakademin i GBG.

Visst är det så, att mycket av det vi ser idag redan har varit på modet flera gånger om.

Testade att göra en grenkil genom att ta både från fram och bakstycket (mest från bak) och för att få det till en hel kil blev det lite ökning i vidd mellan de två kilarna. Innebenssömmens sträcka är oförändrad.

marie.s.g 2012-04-02 20:22

Att sy från färdigmönster är väl ett bra sätt att dels träna upp sig på syhantverket, dels att få förståelse för var man ska komma då man börjar med grundmönster och konstruktion. De flesta som har tagit sig in på designerbanan verkar ha börjat med att lära sig sy, sedan med tillskärning och i viss mån produktionsteknik för att så småningom, om förmågan finns, komma till design. Det jag har tittat på i kursplaner på tillskärarakademien förutsätter ungefär det här spåret.
Tycker du att du valt fel - prova att byta då om inte kursavgifterna avskräcker.

ninnami 2012-04-02 20:42

Vet inte vad det är för utbildning du går, men jag tycker det är tråkigt att ni inte får lära er mönsterkonstruktion.
När jag gick beklädnadsteknisk linje (kallades så då) på gymnasiet för 25 år sedan läste vi mönsterkonstruktion samtidigt som vi lärde oss att sy. Kom ihåg att vår lärare helst såg att vi sydde från egen konstruerade mönster och inte gärna lätt oss sy från färdiga mönster.

marie.s.g 2012-04-03 00:21

Ett sätt att låta "någon" visa
 
Kom att tänka på en variant av "praktisk instruktion". Som du sett har jag tittat på Sherrys anvisning till "bagging" av jackan/kappan i hennes RTW sewalong.
Fotona är bra och texten instruktiv, men -
riktiga prylar är riktigt bra. Därför har jag sprättat upp lite olika konfektionsplagg. Vissa totalt, andra bara öppnat lite och tittat. Yngsta dottern hade en kavaj som var för liten. Typisk damkavaj som var okomplicerad. Sprättad totalt. Tänkte rita av den som mönster men insåg att det är heller inte så lätt. Hon har också en Armanijacka som är sliten. Den fick jag bara öppna ärmen på och titta på axeln inuti.Den är sydd med inprovningar i kullen. Jag har ett mönster som jag ändrar så att det ska bli något liknande den jackan.
Så har jag varit på Myrorna och köpt herrkavajer av bra kvalitet, tagit isär och studerat. Mycket mera komplicerade konstruktioner än Sherrys projekt, de här herrkavajerna. Till skillnad från damkavajer så är det mera mellanlägg, innerfickor, ytterfickor som nästan alltid är passpoalfickor med lock osv. Jag betalade 85 för den billigaste och 135 för den dyrare. Det blir billiga studiebesök i konstruktion. Kanske något för dig att prova på. Du kan säkert hitta någon som har urvuxna kavajer, ännu billigare. Helst fina märken som Oscar Jacobson m.fl. för där är det bra skrädderi i botten. Har du studerat Sherrys beskrivning vet du hur du tar isär kavajen, från att du går in via ärmen, sprättar fodret från ärmhålet, vänder och plockar isär fodersömmen i nedre fållen. Sedan är det bara att titta runt, kolla på material och sömsmåner. Det som irriterar mig mest är de sydda knapphålen för där blir man tvungen att klippa, klippa ut den hårda sömmen. Vill jag återanvända tyget kan det bli problem om inte den delen kan hållas ganska oförändrad. Det går att göra knapphål med passpoal men då måste det bli på samma ställe. Billig praktik blir det även om det inte blir något användbart.

oliva 2012-04-04 23:12

Citat:

FashionFool skrev: (Inlägg 166708)
På skolan jag går har de börjat med mönsterkonstruktion med klassen som började i höstas. Resten får bara sy från burda-mönster.

Nu blev jag nyfiken; Vad går du för slags utbildning där ni syr från burdamönster? Folkhögskola?

Jag har på något sätt lyckats med konststycket att aldrig ha sytt något från ett burda-mönster eller annat färdigt mönster. (har läst 1 år sömnad/vävning på folkhögskola, 3 år på textillärar-pr, plus en termin skrädderi).

ichigo 2012-04-05 15:59

Då får man hoppas att utbildningen inte heter någonting med design, tillskärning, skrädderi mfl, utan bara som "sömmerske"utbildning där man lär sig hur man syr det andra designat och skapat mönster...

HelenNorlin 2012-04-06 10:39

Toppenbok
 
En toppenbok för den som vill ha mönster som passar vanliga människor :)



Betzina, Sandra, Fast Fit : Easy pattern alterations for every figure[/I]. 2003

Helen

FashionFool 2012-04-12 21:20

Jag önskade nog att vi hade haft med mönsterkonstruktion från början. Burda, tycker jag personligen är det bästa sättet att börja sy på. Jag är en person som måste förstå hela kedjan för att fatta allt som kommer. Nu när jag har börjat (på egen hand) att lära mig mönsterkonstruktion har jag förstått så mycket mer.

Det är på gymnasiet jag går, Hantverksprogrammet textil och design. Den nya klassen som kom in nu i höst får börja med mönsterkonstruktion.

Hursomhelst vill jag gå klart denna utbildning. Tyvärr blev det en rejäl formsvacka innan Jul. Så är sjukskriven för tillfället. Får se om jag får gå om. Tiden jag har just nu går åt till att klura på mönsterkonstruktion och test sy olika detaljer.

Tack för tipset om att sprätta och kolla runt. Gjorde det på en billig HM väst, det var roligt det jag såg. Hastverk om något, fast vad kan man annat räkna med. Det är inte hantverk utan massproduktion.

ninnami 2012-04-14 14:03

Tråkigt att höra att du är sjukskriven.

Jag tycker att det är urdåligt att ni inte får lära er mönsterkonstruktion. Det borde vara en självklarhet om man går den utbildning som du går. En självklarhet att ni får kunskap i hela tillverkningskedjan, från mönsterframställning och tillskärning till sömnad och färdigställandet av plaggen. Som du skriver är det lättare att förstå om man har ett helhetsperspektiv.

FashionFool 2012-04-14 22:55

Ser att det blev lite fel på med det där med burda. Jag menade att jag burda inte är det bästa stället att lära sig sy på. Det blev ganska knas det där.

Ja det är korkat! Förstår inte hur de kan ha fått hålla på och kallat sig en textildesignutbildning. Jag ångrar bittert att jag inte tog Ljusdal. Problemet då hade varit vart jag skulle bo och så vidare.

Planen är iaf att komma ifrån den här skolan nästa år (hoppas hoppas) och sen söka ner till tillskärarakademin och deras mönsterkonstruktion på ett år.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:48.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.