Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Stickning/Virkning/ Andra garntekniker (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   hjälp med virkmønster (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=21376)

momalolinon 2010-05-03 11:16

hjälp med virkmønster
 
Jag trodde jag var ganska duktig att tolka virkmønster, men detta får jag bara inte till...

Ska virka en liten soltopp till min dotter av ett gammalt 70-tals mønster.

Jag tror jag har førstått førsta mønster varvet, det är det andra jag inter får till, problet børjar vid x.
Kan någon vara så snäll och førsøka førklara detta før mig?

Varv 1: 3 lm, hoppa øver 1 m (=1 st), 1 st i nästa m x 3 lm, hoppa øver 2m, 1 sm i nästa m, 3 lm, hoppa øver 2 m, 1 st i nästa m x. Upprepa från x-x och sluta med 1 st i sista m.

Varv2: 3 lm, hoppa øver 1 m (=1 st), 1 st i nästa m x 2 lm, gør 2 omsl, stick in nålen i samma nedtag som f.g. st och drag garnet genom 2 m, drag garnet genom 2 m, hoppa øver 3 lm 1 sm 3 lm, gør 2 omslag, stick in nålen i nästa m och drag upp 1 m, drag garnet genom 2 m, drag garnet genom 2 m, drag garnet genom de rest m = 2 dst tills. 2 lm, 1 st i samma nedtag som f.g x upprepa från x-x og sluta med 1 st i sista m.

Flia 2010-05-03 12:00

När jag inte förstår brukar jag försöka göra som det står bara. Har du gjort det?
Vad är det du inte förstår?

Cessi 2010-05-03 14:53

Läser du noter?

x och så småningom nästa x kan man se som början och slutet på ett reprisavsnitt. |: :|

typ: förspel Refräng Refräng Refräng avslut. Eller mer noterat:

förspel |: Refräng :| avslut

Ibland (som i det exemplet du ger) måste man göra litet "förspel" innan man kommer fram till det som ska upprepas resten av varvet.
Ibland behöver man göra "en liten trudelutt" på slutet också av varvet (när inte maskorna räcker för att göra en hel upprepningsrapport), men så var det inte här

momalolinon 2010-05-03 20:11

jag har førsøkt att gøra som mønstret säger, men det blir inte bra:( det går fel någonstans med genomdragningarna och smygmaskan.
x - x vet jag vad det betyder, det är inte problemet här eftersom jag børjar på axelbanden och behøveer inte upprepa mønstret.

Flia 2010-05-03 23:24

Varv 1: 3 lm, hoppa øver 1 m (=1 st), 1 st i nästa m x 3 lm, hoppa øver 2m, 1 sm i nästa m, 3 lm, hoppa øver 2 m, 1 st i nästa m x. Upprepa från x-x och sluta med 1 st i sista m.



Varv2: 3 lm, hoppa øver 1 m (=1 st), 1 st i nästa m x 2 lm, gør 2 omsl, stick in nålen i samma nedtag som f.g. st och drag garnet genom 2 m, drag garnet genom 2 m, hoppa øver 3 lm 1 sm 3 lm, gør 2 omslag, stick in nålen i nästa m och drag upp 1 m, drag garnet genom 2 m, drag garnet genom 2 m, drag garnet genom de rest m = 2 dst tills. 2 lm, 1 st i samma nedtag som f.g x upprepa från x-x og sluta med 1 st i sista m.

Det jag markerade med fetstil är ju en vanlig stolpe !!
Den ska vara i samma nertag som föregående stolpe ju.
Hmmm.....

vulnevia 2010-05-04 08:04

En dubbelstolpe är det väl ändå? En stolpe har ju bara ett omslag, hehe :D

Flia 2010-05-04 12:14

Citat:

vulnevia skrev: (Inlägg 137544)
En dubbelstolpe är det väl ändå? En stolpe har ju bara ett omslag, hehe :D

Oooops, förlåt


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:49.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.