Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Allmänt forum (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Sy shoppingväska (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=31075)

Finline 2020-01-09 19:42

Sy shoppingväska
 
5 bifogad(e) fil(er)
Man undrar vad som händer på sysidan, handarbeten, tyger, sytillbehör, butiker.
Symaskinerna slås samman, en Husqvarna och en Pfaff är nästan samma maskin idag, Elna har blivit Janome, etc etc.
EU's fria rörlighet för varor och tjänster har blivit reglerat så att länder med höga kostnader (Sverige) inte skall bli utkonkurrerade av länder med lägre kostnader (England).
Vissa märken t ex Brother får inte säljas till svenska konsumenter för då gnäller svenska återförsäljare av symaskiner.
Men som utvecklingen är nu så handlas det ännu mera över internet än tidigare. Prisskillnaderna går inte att stoppa, det finns alltid vägar kring monopolen. Företag som inte reglerar kostnader med omvärlden går under.

I Uppsala finns några få tygbutiker med samma sortiment, hur sexigt är det. Mycket av det man frågar efter finns inte ens hemma. Det känns som om det är på väg utför och som konsument blir man hänvisad och oftast tvungen att beställa på nätet.

Fick min leverans idag på eftermiddagen och sydde genast upp en kreativ unik shoppingbag.
Många använder svart Denim i botten, men jag har använt svart fin Canvas.
Överdel möbeltyg. Min Singer Curvy maskin klarar inte av att sy 4 lager Canvas så det blev tillverkade remmar/band.
Tråden är tråd för knappar/knapphål lite grövre.

Skall göra väskan ett snäpp större i ver 2. Ska testa en annan lämpligare tråd också.
Fodret har volym vliselin, Canvas botten har styvare mellanlägg typ vildona. Möbeltyget vanligt vliselin.

Finline 2020-01-09 19:56

1 bifogad(e) fil(er)
Jag skall ta med lite svåra applikationer (tygprover) med mellanlägg och testa maskiner.

Är intresserad av en JUKI HZL-80HP.

Aldrig mera en Singer, den duger kanske till lite plagg (kläder) men inte till mina projekt.

Finline 2020-01-09 21:45

Har mailat en engelsk tygleverantör som meddelar att fribeloppet för frakt även gäller sverige.

Då har det ingen betydelse var man handlar.

Spännande tyger och andra mönster, intressant.

Hörde även rykten om att IKEA skall upphöra med tyg på metervara.

Pendlaren 2020-01-10 12:40

Fin kasse. Sådana kan man aldrig ha för många av.
Jag har tom sytt en kasse bara för att ha på Systembolaget för att spara på plastpåsarna därifrån. :D

Finline 2020-01-10 13:22

Hej, intressant. Med fack för 3-4 vinare typ?
Har tänkt på det att göra ett speciellt mellanfack med fickor för flaskor så att man slipper höra klonk ljud när man shoppar.

Det hamnar på utvecklingslistan.

Väskan ovan har varit på en affärsrunda idag och det funkade.

Finline 2020-01-10 13:27

2 bifogad(e) fil(er)
Kompletterade med en brist hemma idag, ljus och en bättre sax. Nu kanske jag kan se vad jag gör och göra mindre fel.

Finline 2020-01-11 10:51

1 bifogad(e) fil(er)
Är så nöjd med min nya LED belysning. En Prym lampa med förstoringsglas. 395:-

Köpte en skräddarsax DW-9001 X'sor 24 cm för att jag behövde en prisvärd sax och för att komma upp till fri frakt. 175:-
En sax värd varenda krona.

Det här med raka hörn och rita på tyg och få bra vinklar kan göras lätt med en bit kartong.
Här ett A4 ark av gult pysselpapper.
Får 90 grader, dvs rak kant och kan lätt dra med kritan. Då blir klippet rakt. Trevligt.

Tyget är svart Canvas. Skall sy en ny lika dan shoppingväska fast något större att ge bort i födelsedagspresent senare idag.

Finline 2020-01-11 11:39

2 bifogad(e) fil(er)
Remmarna till nya väskan blir i svart Canvas. Har bara bytt till annan tråd och fipplat ordentligt med symaskinen och fått till sömmar som är ok.

Här är det blå skrytig tråd på svart Canvas. Det skall synas att det är hemkört. Speciellt när det är en nybliven pensionär och farbror som syr.

Använder samma tråd genom hela väskan och låter stickningar bli dekorationssömmar.

Remmarna är från 9 x 62 Canvas.

Botten är 43 x 26 Canvas.

Sidor är 43 x 33 med vetitusan vad det heter men tyckte det skulle bli bra till accessoarer.
Har 5 meter.
En sån här rulle dyker upp och tar slut och man ser dem nästan aldrig igen när det kommer nya kollektioner.

Gjorde 3 remmar för att få 2 lika, bredden kan variera någon mm beroende på veck och strykning mm.

Finline 2020-01-11 12:01

1 bifogad(e) fil(er)
Ändrade måtten lite från ursprungsplanen.

Ändrade till 43 x 33.

Hittade en annan mönsterblomma eller krummelur som passade bra i klippet för att slippa en massa spill.

Botten justerades då också till 43 x 26 i Canvas.

Man får improvisera ibland om man vill ha med något i centrum på väskan och lika på båda sidor.

Det finns massor med mått och tyger, mönster på väskor på nätet. De här måtten har bara blivit till pga mönstret på tyget.

Så vem som helst får använda det här!!

Finline 2020-01-11 12:13

1 bifogad(e) fil(er)
Sidorna tillklippta med mönsterpass utan onödigt spill.

Uppåt på väskan är mot bänken. Håller till i köket på strykbrädan.

Finline 2020-01-11 12:28

1 bifogad(e) fil(er)
Botten sydd och struken. Bra tempo det här med fotografering mellan varven. Man hinner coola ner, göra mindre fel och få lite kaffe.

Finline 2020-01-11 12:37

1 bifogad(e) fil(er)
Svårt att få en bra bild med blått på blått.

Men man syr en stickning ca 1/2 sösmån så att den tar i båda tygerna. Här kanske det blev 5-6 mm.

Finline 2020-01-11 13:26

3 bifogad(e) fil(er)
Nej, jag har inte glömt mellanläggen.

Min maskin tycker inte om att sy tjockt och mjukt. Det blir snart en ny maskin, kanske på mässan i februari.

Det går lika bra att värma på mellanläggen efter dekorationssömmen som blir så synlig på väskan och den vill jag få fin. Det var ett "trick" att kringå att sy i det tjocka.

Foder från Panduro. Vanligt volym vliselin.
Botten tjockt mellanlägg.
Tygsidor vanligt vliselin.

Foderlängden matchade min volym vliselinrulle bra.

Finline 2020-01-11 14:02

3 bifogad(e) fil(er)
Spänningen stiger när handtagen/remmarna skall sys in.

Man kan placera dem på olika sätt. På en anvisning såg jag 4" dvs ca 10 cm från kant till centrum (mitten) på bandet.

Alternativt 8 cm från ytterkant till ytterkant på remnen. Se till att de vänds lika och att sy en extra vända över bandet.

Finline 2020-01-11 14:14

2 bifogad(e) fil(er)
Man stryker påda kanter och syr en stickning, rn dekorarionssöm.

Nu börjar det likna en väska.

Finline 2020-01-11 15:44

4 bifogad(e) fil(er)
De sista magiska momenten får vänta. Hinner inte i kväll. Presenten är klar.

Nya och den förra shoppingbagen.

Nya är aningen större och har sydda band i Canvas.

Finline 2020-01-12 10:03

Har kommit på ytterligare ett steg i utvecklingen av väskan. Den sista sömmen man syr är att sy ihop fodret från "rätsidan" typ 10 cm, en öppning enbart för att kunna sticka in handen och vända väskan ut & in med rätsidan utåt.
Alla sömmar sker annars dolda på avigsidan.

Men om man syr in en ficka med blixtlås och låter bottnen i fickan vara öppen och vänder väskan den vägen och syr bottnen till sist och petar in fickans lilla "påse" så är alla sömmar dolda.

Det blir alltså en väska till snart.

Finline 2020-01-12 10:24

Väska, Necessär, vad du än syr med "botten" som skall vara lite fyrkantig görs på samma sätt.

En enkel tumregel är matematisk (geometri) men om man markerar 6 cm in på båda sidor om spetsen och drar ett streck som du syr raksöm efter så blir spetsen riktigt bra och nära 4 cm.

1" (tum/inch) är 2.54 cm.

Här är en bra bildserie hur bl a hörn blir till.

Sy Necessär heter "Sew Pouch Box" eller "Zipper box bag" om man vill söka på mera information.

Det finns ingen typ Copy Right på sidan och jag har messat och frågat och fått info om andra saker. Det finns ändå ingen som kan äga en sådan idé med så mycket info publikt överallt.

http://blog.hartsfabric.com/easy-zip...-bag-tutorial/

Finline 2020-01-12 20:14

Syr man en väska så klipper man oftast inte hörnen som på länkens bilder utan viker upp hörnen och fäster fåll mot fåll på både yttertyg och fodertyg.

Finline 2020-01-26 16:03

2 bifogad(e) fil(er)
Ny vecka, nya möjligheter.

Nya tyger till shoppingväskor.

En för småshopping, typ vinflaskor med stor innerficka.

En lite större för matkasse.

Botten och handtag i Canvas.

Foder blir samma som tidigare, har lite sådant kvar.

Finline 2020-01-27 10:04

2 bifogad(e) fil(er)
Tog till lite i format så att spillet skulle bli minimalt på både tyg och vliselin.
Samtidigt skall den vara hög nog så att inte flaskorna syns, eller hörs ...

Här hittade jag passande rosa tråd som även får vara med på det svarta Canvas tyget.

Finline 2020-01-27 12:08

5 bifogad(e) fil(er)
Till sist blev den klar, många saker på gång idag. Foderpyssel insidan blev lite pillrigt.
Måstf träna mera på blixtlås och fickor.

Finline 2020-01-30 10:04

3 bifogad(e) fil(er)
Tips på material till shoppingbag.

Nya skatten på plastkasse mm kräver lite mera, man skall både ha shoppingbag och komma ihåg att ta med dem.

Handlar du 1 ggr i veckan, 50 veckor, 8 kr = 400 kr. Tar du två eller handlar 2 ggr i veckan 800 kr. Shoppingbagar lönar sig!

Har du en gammal 45x45 kudde hemma?
Du kanske hittar ett kuddfodral eller flera på Marketplace för typ 40 kr?

1. Öppna blixtlåsen och ev ta ut innerkudden.
2. Vänd på avigsidan.
3. Sprätt bort blixtlåset. Nu har du t o m kanske blixtlås och innerkudde till ett nytt kuddprojekt.
4. Sy extra söm på kuddens sydda sidor.
5. Gör handtag 7 x 50 och dubbelvik, sy stickningar.
6. Klipp till och sy en motsvarande 45x45 fodersäck med sydda sidor & botten, lämna 10 cm i botten för ut-och-in vändning. Använd gärna lite volym vliselin.
7. Peta in fodret med rätsida mot rätsida.
8. Trimma kanten som skall bli öppningen.
7. Vänd handtaget innåt kudden mellan foder och yttertyg. Fäst med klämmor 8 cm från ytterkant.
Här kan du göra botten tydligare med vikta hörn metoden på både yttertyg och foder.
8. Sy ihop foder och handtag, kör extra över handtag och "ändar".
9. Vänd på rätsidan genom lilla öppningen i fodret. Och sy igen lilla öppningen.
10. Stryk runt öppningen så foder/yttertyg hamnar rätt. Sy en stickning runt om hela väskan ca 1 cm från öppningens kant.

Klart!

Gumpan58 2020-01-30 16:19

Jättesnyggt!!! Hej vad det går och bra blir det också!

Finline 2020-01-31 04:32

1 bifogad(e) fil(er)
Det blå tyget heter Gudrun, halvpanama.

Fick frågor på messenger, nu vet flera det.

Finline 2020-02-09 17:33

5 bifogad(e) fil(er)
Projekt 1 timme, nästan storm ute. Syterapi.

Två lika väskor utan mellanlägg för egen shopping. Testar dem i morgon på Citygross.

Lite nya prov utan foder. Utanpåliggande handtag, sy förstärkningskryss, sytt på lite canvas i botten som gör väskan tåligare.

En lätt väska i lite special bomullstyg.

Kul att ha något i butiken som garanterat ingen annan har.

Finline 2020-02-09 17:40

4 bifogad(e) fil(er)
Lite mera bilder ...

Valde en sytråd som både syns och som jag vill bli av med. Men sy inte stickningar och prata i telefon samtidigt, det blir inte rakt.

Finline 2020-02-09 18:04

3 bifogad(e) fil(er)
Testade med drygt 12 kg.

Finline 2020-02-10 11:19

2 bifogad(e) fil(er)
Insidorna, fållar sydda på amerikanskt vis med 4 cm remsa, dubbelvikt och 1,5 cm bred.
En raksöm. Alltså inga trådiga fållar med zigzac.

När man syr enkelt och kreativt. Nästan 1 timme för två shoppingkassar.

Finline 2020-02-10 11:26

1 bifogad(e) fil(er)
De här sista remsorna för att dölja fåll finns från klippet eller från kanter man skurit/klippt bort.

Här en bild på botten, fållens undersida. Här syns hur jag använt allt på tyget.

Det är ganska tjockt med många lager tyg inkl Canvas. Det går ändå, längst ned är det någon dm att sy.

Finline 2020-02-11 12:06

5 bifogad(e) fil(er)
Nytt projekt, shoppingkasse från ett 5:- äldre men mycket fint kuddfodral. Unika tyger.

Nederdelen görs om till vackra band/handtag.

Finline 2020-02-11 14:00

4 bifogad(e) fil(er)
Två st lika. Av ett kuddfodral 5:- från stadsmissionen. Självklart har jag lagt till en tåligare botten i canvas.

Testad med 8 kg av det som fanns i skafferiet.

Inte lika rymlig som förra kassen men helt annorlunda ändå. Den gick snabbt att sy.

Hade diskret övertråd och skrikig blå undertråd på själva väskan (inte handtagen).

Här kan jag sy remsor på de sömsmåner/fåll med zigzac om jag vill och använda diskret tråd så är det problemet löst. Men det får bli en annan gång.

Handarbete/hemsytt ska se ut som sådant. Ibland lite mindre och ibland lite mera.

Fogar i de oliks tygerna och mönsterpass var viktigast idag och det gick riktigt bra.

Finline 2020-02-14 09:28

1 bifogad(e) fil(er)
Stans snyggaste shoppingkasse ...

Synålen23 2020-04-18 22:48

Oj vad snyggt! ;)

Citat:

Finline skrev: (Inlägg 192121)
Man undrar vad som händer på sysidan, handarbeten, tyger, sytillbehör, butiker.
Symaskinerna slås samman, en Husqvarna och en Pfaff är nästan samma maskin idag, Elna har blivit Janome, etc etc.
EU's fria rörlighet för varor och tjänster har blivit reglerat så att länder med höga kostnader (Sverige) inte skall bli utkonkurrerade av länder med lägre kostnader (England).
Vissa märken t ex Brother får inte säljas till svenska konsumenter för då gnäller svenska återförsäljare av symaskiner.
Men som utvecklingen är nu så handlas det ännu mera över internet än tidigare. Prisskillnaderna går inte att stoppa, det finns alltid vägar kring monopolen. Företag som inte reglerar kostnader med omvärlden går under.

I Uppsala finns några få tygbutiker med samma sortiment, hur sexigt är det. Mycket av det man frågar efter finns inte ens hemma. Det känns som om det är på väg utför och som konsument blir man hänvisad och oftast tvungen att beställa på nätet.

Fick min leverans idag på eftermiddagen och sydde genast upp en kreativ unik shoppingbag.
Många använder svart Denim i botten, men jag har använt svart fin Canvas.
Överdel möbeltyg. Min Singer Curvy maskin klarar inte av att sy 4 lager Canvas så det blev tillverkade remmar/band.
Tråden är tråd för knappar/knapphål lite grövre.

Skall göra väskan ett snäpp större i ver 2. Ska testa en annan lämpligare tråd också.
Fodret har volym vliselin, Canvas botten har styvare mellanlägg typ vildona. Möbeltyget vanligt vliselin.


Gumpan58 2020-04-23 20:46

Det där ser fin fint ut. Själv knåpar jag på med en väska till vår Firebox. Bild samt min specialväska.

strumpan 2020-05-14 19:08

Flaskkasse
 
Vill tipsa om Cristinas Sytips. hon heter Cristina Palmqvist och har gjort mānga bra tutar.
Hár en flaskkasse https://www.youtube.com/watch?v=goB91jtx9O0

EsseHom 2021-06-14 10:20

Sydda väskor...
 
Jag har sytt några väskor till hustrun de senaste året i loppisfyndade tyger och klädesplagg. Jag håller med till 100% att utbudet av tyger är urvattnat hos svenska tygaffärer. Förutom loppisfyndat tyg så har jag handlat en del från Kina och England. Men efter Brexit (tull & moms) så har jag börjat tittat på tyger från andra länder inom EU, som Tyskland, Irland och Frankrike etc. Min nästa beställning blir från Tyskland.

Väskorna är en i William Morristyg och en i Jeanstyg. När jag sydde jeansväskan använde jag min vintage Pfaff 332 maskin som klarar det mesta (blir det extra tjockt/tufft så handvevar jag mig igenom detta).

Bilder på väskorna finns i Mina Syprojekt.

Citat:

Man undrar vad som händer på sysidan, handarbeten, tyger, sytillbehör, butiker.
Symaskinerna slås samman, en Husqvarna och en Pfaff är nästan samma maskin idag, Elna har blivit Janome, etc etc.
EU's fria rörlighet för varor och tjänster har blivit reglerat så att länder med höga kostnader (Sverige) inte skall bli utkonkurrerade av länder med lägre kostnader (England).
Vissa märken t ex Brother får inte säljas till svenska konsumenter för då gnäller svenska återförsäljare av symaskiner.
Men som utvecklingen är nu så handlas det ännu mera över internet än tidigare. Prisskillnaderna går inte att stoppa, det finns alltid vägar kring monopolen. Företag som inte reglerar kostnader med omvärlden går under.

I Uppsala finns några få tygbutiker med samma sortiment, hur sexigt är det. Mycket av det man frågar efter finns inte ens hemma. Det känns som om det är på väg utför och som konsument blir man hänvisad och oftast tvungen att beställa på nätet.

Fick min leverans idag på eftermiddagen och sydde genast upp en kreativ unik shoppingbag.
Många använder svart Denim i botten, men jag har använt svart fin Canvas.
Överdel möbeltyg. Min Singer Curvy maskin klarar inte av att sy 4 lager Canvas så det blev tillverkade remmar/band.
Tråden är tråd för knappar/knapphål lite grövre.

Skall göra väskan ett snäpp större i ver 2. Ska testa en annan lämpligare tråd också.
Fodret har volym vliselin, Canvas botten har styvare mellanlägg typ vildona. Möbeltyget vanligt vliselin.

Finline 2021-06-22 16:10

Mina Downtown Abby tyg kassar handlar jag med än och de håller för allt. Har fungerat bra.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:48.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.