Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Tyger och tillbehör (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   Läder/skinn till hundhalsband? (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=4685)

Linda81 2006-04-21 17:16

Läder/skinn till hundhalsband?
 
Tänkte bara börja med att berätta att jag är helt ny (förutom nån enstaka gardin) i att sy.

Har tänkt att sy egna hundhalsband till mina hundar, behöver lite råd om vilket slags skinn eller läder (va är det egentligen för skillnad mellan skinn och läder???) jag ska använda. Vilken tjocklek?? Kan en vanlig Husqvarna symaskin (90-talet nångång) klara av att sy i så tjockt skinn/läder? Eller ska jag försöka få tag i en industri symaskin?
Vilken tråd ska jag använda??
Bra affär på internet där jag kan beställa skinn/läder och d-ringar och annat jag kan behöva??
Är det något mer jag ska tänka på?

Alla råd behövs!!! Tack på förhand!

/Linda

Tanken är att jag ska kunna göra rejäla halsband till stora starka hundar, med nitar och utan...

Sister_in_Black 2006-04-21 18:33

Hejsan!
Har just avslutat ett delmoment i en kurs där vi jobbade med läder.Så jag kanske kan hjälpa dig med grunderna i alla fall =)

Läder är det begrepp man använder när man pratar övergripande om hudar och skinn och skillnaden på hudar och skinn har att göra med från vilket djur det kommer. Ex. Renskinn och oxhud. Huden är kraftigare och kommer i regel från större djur, skinn kommer från mindre djur och är tunnare.
Jag tror att hud är att rekomendera till hundhalsband. Finns i olika tjocklekar beroende på från vilkt djur.
Vad det gäller hur maskinen klarar av att sy i hud och skinn så tror jag en del maskiner kan klara tunnare skin, men huden kan vara så tjock som 3mm och är väldigt kraftig.
I vår kurs använde vi aldrig någon maskin, vi limmade och nitade.
De gånger vi sydde, sydde vi för hand med en speciell tråd och speciella nålar, hålen märktes ut med en sporre och hålen gjorde vi med en syl.
Sen behandlades tråden med vax för att det skulle glida bättre.
Tror jag har sett någon länk till en försäljare här på länksidan (men jag kan missminna mig) den enda återförsäljaren jag vet av annars är Keros i Pajala =) men dem kan man beställa ifrån, det gör skolan.
D-ringar bör finnas på närmaste skomakeri eller sadelmakeri finns även på sybehörsaffärer.

Som sagt, jag tror på hud till stora starka hundar och inte symaskin utan sy för hand eller
limma och nita =) Om du inte ska sy och sälja...med tanke på att det går fortare att sy.

Kan inte komma på något mer just nu...fråga gärna!

millsing 2006-04-21 20:06

Hej!

Det var jag som tipsade om www.leathershop.net. Dom har skinn, d-ringar och allt annat man kan tänkas behöva.... :p

Lycka till!

Fleeca 2006-04-21 23:12

Citat:

millsing skrev:
Hej!

Det var jag som tipsade om www.leathershop.net. Dom har skinn, d-ringar och allt annat man kan tänkas behöva.... :p

Lycka till!

Sidan funkar inte...

ElisabethS 2006-04-21 23:22

Enkelt och kort.
Läder är tjockare och styvare. Mycket beror på hur det garvas. Oftast är det vegetabilgarvat. (bark)
Läder används till skor, stövlar, seldon, väskor osv.
Skinn är smidigare och tunnare och används till beklädnad.
Också här är det garvningen (kromgarvat) som till stor del avgör.
Skinn används till handskar, kläder, möbler osv.

Du bör använda överfettat eller fettat läder till halsband och koppel.
Det klarar fukt och smuts mycket bra.

Tjäderläder http://www.tjaderlader.se/ har det mesta som behövs om du skall jobba i läder.
För att sy i läder behöver du ha en skomakarmaskin eller sadelmakarmaskin. En vanlig maskin klarar inte ett så tufft jobb.
Den tråd som används är vaxad lintråd eller sentråd.
Det finns en handmaskin som är ganska lätt att sy små stycken med.
Hålen gör du först med en syl och syr sen i de hålen. Med två trådar samtidig men från varsitt håll.

Ett annat alternativ är att du limmar (kontaktlim) och nitar eller flätar.
Det finns en del böcker som du kan skaffa. Antingen lånar du på biblioteket eller så köper du.


Jag har sytt halsband och koppel till grossister i 20 år och jag tycker fortfarande
att det är roligt att jobba i läder/skinn ;-)

Lycka till med ditt projekt.
Hör av dig om du behöver mer information.

Alvan 2006-04-21 23:32

Citat:

Fleeca skrev:
Sidan funkar inte...
Du har säkert fått med punkten i slutet av länken. Ta bort den så fugerar det.:)

millsing 2006-04-22 20:12

Aj, aj, jag fick med en estra punkt på slutet. Tur att du är alert Alvan!!

:D

Linda81 2006-04-25 14:15

Tack så mycket för ditt svar!! har fått lite mer klarhet nu!:)

Hur hållbart är det egentligen när man limmar?

/Linda

Linda81 2006-04-25 14:18

Tack för ditt svar! Nu vet jag ännu mer hur jag ska gå till väga!
Vad för tjocklek rekommenderar du att jag använder?

Ska kolla tjäderläder...

/Linda

Linda81 2006-04-25 14:19

Jag ska kolla leathershop! Tack!

ElisabethS 2006-04-25 21:54

Vad för sorts halsband/koppel är det du skall göra? Att bara limma är inte så bra.

Överfettat remläder som är 3-3,5 mm tjockt rekommenderar jag att du använder.

Jag vet inte om det går att köpa styckevis. Det brukar vara hel krupong man köper. 1 krupong är 18-23 kvf. Priset brukar också vara per kvf.


ElisabethS

Linda81 2006-04-26 10:35

Hej Elisabeth!

Jag har tänkt att göra ganska breda halsband, typ 6-7 cm breda, med och utan nitar. Även smalare halsband kommer jag nog att göra, till mindre hundar..

Vet du någonstans man kan få tag i nitar? helst skruvnitar i olika storlekar...

mvh linda

ElisabethS 2006-04-26 23:04

Jag vet faktiskt inte var du får tag på skruvnitar. Men du kan väl fråga på det ställe där du handlar ditt material på. Dom brukar ha koll på var saker o ting finns. Vem som säljer vad osv.

ElisabethS


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:23.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.