Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Mönster och mönsterkonstruktion (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Tips på enkelt klänningsmönster (barn och vuxna)? (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=17042)

linearis 2009-02-26 11:05

Tips på enkelt klänningsmönster (barn och vuxna)?
 
Jag är mer än nybörjare när det gäller sömnad och skulle vilja börja med något hyffsat enkelt.

Någon som har tips på klänningsmönster både till barn och vuxen?

Nefertari 2009-02-26 15:39

Beror ju lite på vad för sorts klänningar du tänkt dig att sy. Jättesvårt att tipsa när man inte vet det...!

Kika in på Ottobre designs hemsida och bläddra i tidningarna där, de har både en barntidning och en för damer.

Annars är ju någon mönsterbok för barn att rekommendera. Jag gillar Meedoms böcker (Börnetöj 0-3 år och Börnetöj 4-7 år), fast de är på danska. Hyfsat enkla mönster och bra beskrivningar och tipsrutor a la "gör så här" när du syr knapphål t.ex. De böckerna finns hos nätbokhandlarna. Man behöver inte kunna danska för att använda böckerna, tycker jag.

Baby cool har mycket enkla mönster också, för små barn. De är dock väldigt stora i storlekarna.

Annars finns det ju en uppsjö av mönster att köpa separat. Om du vill kika runt kan du bl.a. gå in på KwikSew hemsida och se där. Deras mönster är ganska enkla. Sydde min första festklänning med deras mönster.

linearis 2009-02-27 12:18

Tack för ditt svar!

Ska absolut kolla upp de böcker du nämner :)

Nefertari 2009-02-27 13:25

Kan vara värt att tillägga att böckerna som Meedom skrivit har ett litet annorlunda sätt att tänka när det gäller storlekarna, men det står i boken. Alla mönster är gjorda i tre olika "former" en med tight passform (för trikåtröjor, leggings osv), en med "normal" och en med bred, för olika ytterkläder och sådant. Storlekarna är så att om t.ex. en bebis är precis 80 cm så ska du ta mönstret för 80, inte förrän bebisen är 86 cm så ska du ta mönstret för 86cm, osv.

Det bästa är att provsy ett plagg i något "skräptyg", gammalt lakan t.ex. första gången du syr mönstret, särskilt om du är nybörjare. Då lär du dig samtidigt som det inte gör något om det blir lite fel.

Baby cools mönster är inte så svåra, men jag tyckte nog att det enda jag använt därifrån är just klänningsmönstret, men de är väldigt stora i storleken som sagt.

Lycka till!

Förresten, tänk på att många bibliotek har mönsterböcker. Då kan man bläddra innan man köper och få idéer på vilka böcker man gillar.

linearis 2009-02-27 14:57

Tack för alla tips!

Var faktiskt inne och sökte på vårt bibliotek och såg att det fanns en del böcker där som kan vara intressanta. Ska börja med att låna dom, så får vi se vad som kan vara värt att köpa.

Citat:

Nefertari skrev: (Inlägg 111581)
Kan vara värt att tillägga att böckerna som Meedom skrivit har ett litet annorlunda sätt att tänka när det gäller storlekarna, men det står i boken. Alla mönster är gjorda i tre olika "former" en med tight passform (för trikåtröjor, leggings osv), en med "normal" och en med bred, för olika ytterkläder och sådant. Storlekarna är så att om t.ex. en bebis är precis 80 cm så ska du ta mönstret för 80, inte förrän bebisen är 86 cm så ska du ta mönstret för 86cm, osv.

Det bästa är att provsy ett plagg i något "skräptyg", gammalt lakan t.ex. första gången du syr mönstret, särskilt om du är nybörjare. Då lär du dig samtidigt som det inte gör något om det blir lite fel.

Baby cools mönster är inte så svåra, men jag tyckte nog att det enda jag använt därifrån är just klänningsmönstret, men de är väldigt stora i storleken som sagt.

Lycka till!

Förresten, tänk på att många bibliotek har mönsterböcker. Då kan man bläddra innan man köper och få idéer på vilka böcker man gillar.



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:04.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.