Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Mönster och mönsterkonstruktion (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Tips på enkelt klänningsmönster (barn och vuxna)? (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=17042)

linearis 2009-02-26 11:05

Tips på enkelt klänningsmönster (barn och vuxna)?
 
Jag är mer än nybörjare när det gäller sömnad och skulle vilja börja med något hyffsat enkelt.

Någon som har tips på klänningsmönster både till barn och vuxen?

Nefertari 2009-02-26 15:39

Beror ju lite på vad för sorts klänningar du tänkt dig att sy. Jättesvårt att tipsa när man inte vet det...!

Kika in på Ottobre designs hemsida och bläddra i tidningarna där, de har både en barntidning och en för damer.

Annars är ju någon mönsterbok för barn att rekommendera. Jag gillar Meedoms böcker (Börnetöj 0-3 år och Börnetöj 4-7 år), fast de är på danska. Hyfsat enkla mönster och bra beskrivningar och tipsrutor a la "gör så här" när du syr knapphål t.ex. De böckerna finns hos nätbokhandlarna. Man behöver inte kunna danska för att använda böckerna, tycker jag.

Baby cool har mycket enkla mönster också, för små barn. De är dock väldigt stora i storlekarna.

Annars finns det ju en uppsjö av mönster att köpa separat. Om du vill kika runt kan du bl.a. gå in på KwikSew hemsida och se där. Deras mönster är ganska enkla. Sydde min första festklänning med deras mönster.

linearis 2009-02-27 12:18

Tack för ditt svar!

Ska absolut kolla upp de böcker du nämner :)

Nefertari 2009-02-27 13:25