Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Kläder (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=5)
-   -   Hjälp! Kan inget, måste sy ngt stabilt (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=22212)

allakantralla 2010-08-25 19:08

Hjälp! Kan inget, måste sy ngt stabilt
 
Hej!

Jag är ny här och ny på att sy. Nu ska jag sy en klänning i coulmn/empiremodell i tre stycken (byst, liv och kjol) och behöver ett tyg som är lite stabilt över bysten. Kjolen skall vara i georgette, med en underkjol i typ fodertyg. Vilket tyg skall jag välja till byst-partiet?

TigerLilly_WaterFall 2010-08-27 22:41

Tyvärr har jag inget direkt svar,

men man kan förstärka tyg genom att sy fast ett fodertyg i vissa delar.

men mitt tips är att fråga i en tygbutik. de är kunniga!

Karen 2010-08-28 07:43

Det ät väl snyggast med samma tyg som resten. Du kan fodra med dubbelt lager foder. Då nålar du ihop yttertyget med ett lager foder och syr sedan ihop klanningen som vanligt. alltså du låtsas att de två lagren är ett lager. Det blir stabilt och det döljer dessutom sömsmånarna, som annars kan synas genom det tunna yttertyget.

Lycka till Karen :)

allakantralla 2010-09-01 09:28

Tack!

Jag vill inte att överdelen ska vara i samma tyg som kjolen, eftersom det inte funkar med modellen. Georgetten är väldigt tunn och fladdrig, som chiffon, skulle taft funka tror ni? Det är väl lite prassligt och stabilt?

Eller någon form av brokad eller jackard (heter det så)? Jag har varit i tygaffärerna, men tycker inte att jag får någon riktig hjälp. Så fort jag säger att det skall bli en brudklänning visar de mig nämligen bara traditionella brudklänningstyger, och jag kommer inte sy en raditionell brudklänning.

allakantralla 2010-09-01 12:53

Okej gott folk,

ledsen att jag spammar min egen tråd... Men vad ska jag använda för undertyg till kjolen om den ska vara i chiffong? silke crépe de chine skall vara bra har jag hört, följsamt mot både kroppen och chiffongen, men det var så dyrt.

Finns några alternativ till detta?

Karen 2010-09-01 20:09

Acetatfoder kan användas. Det är också ett naturmaterial och det blir inte lika elektrisk som polyesterfoder.

Lycka till Karen

allakantralla 2010-09-01 21:45

Citat:

Karen skrev: (Inlägg 142279)
Acetatfoder kan användas. Det är också ett naturmaterial och det blir inte lika elektrisk som polyesterfoder.

Lycka till Karen

Tack!

Har du någon aning om vad acetatfoder heter på engelska? Jag funderar på att handla från den brittiska webbshopen.

Millej 2010-09-02 10:22

Acetat-foder är också syntetiskt, och väldigt statiskt. Det har jag för mig i alla fall. Viscose-foder ska vara bättre tror jag.

allakantralla 2010-09-02 11:30

Citat:

Millej skrev: (Inlägg 142291)
Acetat-foder är också syntetiskt, och väldigt statiskt. Det har jag för mig i alla fall. Viscose-foder ska vara bättre tror jag.

Detta har jag sett i andra trådar också, att folk rekommenderar antingen acetat eller viscose. Jag får prova mig fram helt enkelt, så tack för hjälpen!

Lillith 2010-09-09 15:55

Båda acetat och viscose är väl cellulosafibrer? Alltså inte syntetiska, men tyget är ändå framställt på konstgjord väg, så att säga.
Till skillnad från till exempel polyester där själva fibern är syntetisk.

Millej 2010-09-10 16:18

Acetat är visst gjort av cellulosa. Men det är väldigt statiskt. Se mer information i denna tråden:

http://www.sysidan.se/forum/newreply...ote=1&p=142642

allakantralla 2010-09-29 13:23

Tack alla!

Har nu beställt tyg, det blir thaisiden i livet, och chiffong och silke i kjolen. Livet förstärker jag med vlieseline.

Fler frågor:

Vad ska jag använda för tråd när jag syr respektive del? Livet består alltså av thaisiden, vlieseline och vanligt fodertyg.

Kjolen av chiffong och silke. Kjolen skall vara lite rynkad.

Dahlia 2010-09-29 15:47

Sy med vanlig Polyester-tråd

allakantralla 2010-09-29 23:43

Tack!

polyestertråd är nu införskaffad.

allakantralla 2010-10-20 12:21

Nu är jag inne på korsettlivet, har sytt ett i muslin som jag tänkte "klä" med mitt thaisiden. Jag har två frågor:

1) Hur ska jag sy fast sidentyget i muslinstommen? Del för del, eller ska jag sy ihop sidentygets delar först, och sedan fästa det i stommen?

2) Jag hade inledningsvis tänkt ha dragkedja i ryggen, men funderar på om det är särskilt hållbart. Finns det något annat sätt att göra i ryggen, där man INTE använder öljetter och korsettsnörning, som ändå gör att hållbarheten blir bra?


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:07.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.