Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Tyger och tillbehör (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   Tyg till regnjacka (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=28538)

SyEmma 2013-08-14 08:11

Tyg till regnjacka
 
Jag har tröttnat på att regnjackor är så himla fula och tråkiga, så jag har tänkt sy en snygg, med färger och mönster och i en annan modell, lite åt kapphållet.

Men nu är problemet vad jag ska använda för tyg. Mina första tankar var balagd textil och vaxduk. Men inget av det andas, och belagd textil kanske inte ens står emot väta särskilt bra??

Sen är jag lite tveksam på det där med foder, vad är ett lämpligt foder, som andas? Jag vill inte bli ett vattenfall av svett i min nya fina jacka, så det måste vara material som andas.

När jag varit in på olika tygsidor har jag bara hittat tråkiga, enfärgade tyger, och jag är ute efter mönster. Visserligen kan man ju skapa egna mönster av enfärgade tyger, men när det gäller regnkläder vill man ju ha så få sömmar som möjligt att täta.

Vad säger ni, har ni några tips på tyger? :)
Jag älskar mönster, och framförallt blommor, så hittar ni något blommigt tyg (kan vara svartvitt) så vill jag mer än gärna veta det!

kanvas 2013-08-14 10:09

Ska du ha någon form av membrantyg som transporterar fukt utåt är du begränsad till enfärgat (som jag sett säljas till konsument i alla fall).

Ska du ha mönster är det mer vaxduk som gäller. Och det är ett heltätt material, dvs, du kommer bli blöt innefrån förr eller senare.

SyEmma 2013-08-14 10:39

Citat:

kanvas skrev: (Inlägg 179596)
Ska du ha någon form av membrantyg som transporterar fukt utåt är du begränsad till enfärgat (som jag sett säljas till konsument i alla fall).

Ska du ha mönster är det mer vaxduk som gäller. Och det är ett heltätt material, dvs, du kommer bli blöt innefrån förr eller senare.

Rackarns, det är ju så himla trist med enfärgat.. Jag hittade visserligen en väldigt snygg vaxduk på Ohlssons, som dessutom inte kändes så himla stel som de ofta gör, men som sagt, man vill ju inte svettas ihjäl.
Du skrev om att du bara sett enfärgat som säljs till konsument, har du sett mönstrade som säljs till företag menar du? :)

kanvas 2013-08-14 16:14

Citat:

SyEmma skrev: (Inlägg 179597)
Rackarns, det är ju så himla trist med enfärgat.. Jag hittade visserligen en väldigt snygg vaxduk på Ohlssons, som dessutom inte kändes så himla stel som de ofta gör, men som sagt, man vill ju inte svettas ihjäl.
Du skrev om att du bara sett enfärgat som säljs till konsument, har du sett mönstrade som säljs till företag menar du? :)

Du kan ju kontakta en textilagentur och be dem fixa fram några tusen meter egendesignat tyg om du har råd och plats...

Eller fixa kontakten själv med fabrikanter i asien (eller europa), ge dem en design, be dem provtrycka, kolla provet, godkänna eller modifiera, jämföra och testa mot spec, sen betala för minimum ordern (några tusen meter garanterat), sen ordna frakt (del i container brukar vara billigast), tullklarera, betala moms och tull i förväg, fixa spedition från hamn till ditt lager etc etc...

De tyger av dessa typer som finns till försäljning till allmänheten är sånt som läckt ut via textilagenturer och tillverkare. Rester, testrullar och andra sortering. Så är det faktiskt med de mesta tygerna som säljs mot konsument. Den privata tygkonsumtionen är en försvinnande liten del av världens textilproduktion.

Förresten, jag har sett mönstrade tyger med membran till salu. I kamoflauge... :)

kanvas 2013-08-14 16:21

Sen kan du ju iofs bara göra applikationer med ett annat membrantyg i annan färg, det blir bara mer sömtätning, inte så himla jobbigt faktiskt. Fast helst ska du ju bara ha ett lager så du får skära ut applikationen minus sömsmån om du ska ha någon fukttransport kvar att tala om i de områdena med applikationer.

Annars kan du kolla upp transformational reconstruction av shingo sato, finns massa på youtube, han gör fina mönster med olika tygstycken, det hade nog vart skiiiiiitsnyggt på en regnjacka..

Typ såna här grejer:
http://i1.ytimg.com/vi/azRyiFPeDVI/hqdefault.jpg

bila 2013-08-14 16:30

Skit snyggt, men regnkappor bör ha så få sömmar som möjligt, för att unvika läckage.

SyEmma 2013-08-14 16:59

Citat:

bila skrev: (Inlägg 179610)
Skit snyggt, men regnkappor bör ha så få sömmar som möjligt, för att unvika läckage.

Jo, det var ju precis det jag hade skrivit också.

Anar jag en viss ironi i dina inlägg kanvas? Jag ställde bara frågan för att kunna få ett svar, du behöver inte låta överlägsen och nedlåtande. Hur ska jag kunna veta hur det funkar? Hade jag vetat kan jag garantera dig att jag inte ställt frågan :)

Kamoflauge är jag inte ute efter. Jag får väl leta vidare och hoppas finna något av intresse..

gerdan 2013-08-14 17:06

1 bifogad(e) fil(er)
Jag har sytt denna regnajacka i laminerat tyg från Amy Butler, foder också från Amy Butler. Varm och go är den men jag blir inte svettig.

SyEmma 2013-08-14 17:22

Citat:

gerdan skrev: (Inlägg 179612)
Jag har sytt denna regnajacka i laminerat tyg från Amy Butler, foder också från Amy Butler. Varm och go är den men jag blir inte svettig.

Riktigt häftig!

kanvas 2013-08-14 19:58

Citat:

bila skrev: (Inlägg 179610)
Skit snyggt, men regnkappor bör ha så få sömmar som möjligt, för att unvika läckage.

Nej. Det blir bara mer jobb med sömtätning. Det spelar inte så stor roll hur många sömmar det är, om man fått in snitsen med tätningstejp. Kolla t.ex. Tekniska skalkläder, mkt sömmar för cleant snitt etc, det är inga problem. Det är en sak om man ska sy en oljerock med corespunnen tråd. Men med moderna material är läckage en icke-fråga.

Och vidare var det inte meningen att låta nedlåtande, ville bara belysa problemen med att handla som företag i liten skala.

SyEmma 2013-08-14 20:13

Citat:

kanvas skrev: (Inlägg 179617)
Nej. Det blir bara mer jobb med sömtätning. Det spelar inte så stor roll hur många sömmar det är, om man fått in snitsen med tätningstejp. Kolla t.ex. Tekniska skalkläder, mkt sömmar för cleant snitt etc, det är inga problem. Det är en sak om man ska sy en oljerock med corespunnen tråd. Men med moderna material är läckage en icke-fråga.

Och vidare var det inte meningen att låta nedlåtande, ville bara belysa problemen med att handla som företag i liten skala.

Okej, ja jag uppskattar upplysningen trots att jag tolkade din ton lite nedlåtande :) Jag kan tänka mig att det är svårt att hitta något företag som säljer i liten skala.

Jag hittade dock ett tyg som ska vara vattentätt, på tyg.se. Fanns dock inte så många varianter, men jag fastnade för ett prickigt, så jag har beställt hem lite tygprover för att se om det är vad jag tänkt mig. Står att det är 100% bomull, så det borde ju vara ett tyg som andas åtminstone!

Jag hittade även något belagt tyg på Ohlssons tyger, men jag kom mig aldrig för att fråga om det skulle funka till regnkläder. Vad tror ni?

kanvas 2013-08-14 20:19

Citat:

SyEmma skrev: (Inlägg 179620)
Okej, ja jag uppskattar upplysningen trots att jag tolkade din ton lite nedlåtande :) Jag kan tänka mig att det är svårt att hitta något företag som säljer i liten skala.

Jag hittade dock ett tyg som ska vara vattentätt, på tyg.se. Fanns dock inte så många varianter, men jag fastnade för ett prickigt, så jag har beställt hem lite tygprover för att se om det är vad jag tänkt mig. Står att det är 100% bomull, så det borde ju vara ett tyg som andas åtminstone!

Jag hittade även något belagt tyg på Ohlssons tyger, men jag kom mig aldrig för att fråga om det skulle funka till regnkläder. Vad tror ni?

Bomull blir inte 'vattentätt' utan beläggning. Inte ens ventile och eta-proof är vattentätt.

SyEmma 2013-08-14 20:23

Citat:

kanvas skrev: (Inlägg 179621)
Bomull blir inte 'vattentätt' utan beläggning. Inte ens ventile och eta-proof är vattentätt.

Nej, men det är belagt, men i beskrivningen står det att det är 100% bomull i material.

kanvas 2013-08-14 20:25

Citat:

SyEmma skrev: (Inlägg 179622)
Nej, men det är belagt, men i beskrivningen står det att det är 100% bomull i material.

Då spelar det ingen roll. Beläggningen andas inte. Och bomullen kommer bli blöt och tung.

SyEmma 2013-08-14 20:50

Citat:

kanvas skrev: (Inlägg 179623)
Då spelar det ingen roll. Beläggningen andas inte. Och bomullen kommer bli blöt och tung.

Aha okej, det hade jag inte tänkt på.. Vad är det för material jag bör söka efter? :)

kanvas 2013-08-14 21:04

Det beror på vad du vill ha. Helt vattentätt så är det vaxduk, nylon eller pe med pu beläggning (pu kan andas beroende på process). Ska du ha membran så är det nylon eller pe med ptfemembran. Ska du ha skursäkert med bomullskänsla kan du använda eta-proof eller ventile (samma sak, olika väverier). Sen är välvaxat oljerockstyg snyggt.

Sidor som säljer:
Extremtextil.de (bäst)
Profabrics.co.uk (stort utbud)
Shelby.fi (skralt och dyr frakt)

Finns såklart mer. Ebay etc.

SyEmma 2013-08-15 08:06

Citat:

kanvas skrev: (Inlägg 179626)
Det beror på vad du vill ha. Helt vattentätt så är det vaxduk, nylon eller pe med pu beläggning (pu kan andas beroende på process). Ska du ha membran så är det nylon eller pe med ptfemembran. Ska du ha skursäkert med bomullskänsla kan du använda eta-proof eller ventile (samma sak, olika väverier). Sen är välvaxat oljerockstyg snyggt.

Sidor som säljer:
Extremtextil.de (bäst)
Profabrics.co.uk (stort utbud)
Shelby.fi (skralt och dyr frakt)

Finns såklart mer. Ebay etc.

Oj, nu blev det många nya ord på en gång. Jag ska kanske tillägga att jag är helt grön när det gäller olika material. Sy kan jag, men tyger kan jag inte mycket om :)

Jag var in på sidorna du skrev, men än så länge har jag inte hittat något av intresse. Men jag får kika igen, var ganska trött när jag kollade igår!

Trollfot 2013-08-24 01:45

Hej!

Jag ska också sy en regnjacka. Hade tänkt beställa från Stoff och stil men det är inte helt bestämt. De har bara enfärgat men det är vad jag vill ha ändå.

Deras regnklädestyger andas inte, jag har givit upp att hitta det. Tänker att det inte spelar så stor roll ändå, jag kommer ändå inte ha jackan ute i skog och mark utan den är tänkt att funka i stan.

Jag har inte bestämt vilken sorts fodertyg jag ska ha, hur är dina tankar där?

kanvas 2013-08-24 13:47

Citat:

Trollfot skrev: (Inlägg 179846)
Hej!

Jag ska också sy en regnjacka. Hade tänkt beställa från Stoff och stil men det är inte helt bestämt. De har bara enfärgat men det är vad jag vill ha ändå.

Deras regnklädestyger andas inte, jag har givit upp att hitta det. Tänker att det inte spelar så stor roll ändå, jag kommer ändå inte ha jackan ute i skog och mark utan den är tänkt att funka i stan.

Jag har inte bestämt vilken sorts fodertyg jag ska ha, hur är dina tankar där?

Om du kollar några inlägg längre upp så står det precis var man kan hitta tyger med fukttransporterande membran. Hur svårt kan det vara?

Till 2- och 2.5-lagers membrantyger har man mesh som foder för att maximera fukttransporten. 3-lagers membran behöver inget foder. Har du ett yttertyg som inte kan transportera fukt så spelar det ingen roll. Välj nåt som inte absorberar så mycket fukt så torkar den fortare.

Trollfot 2013-08-24 13:53

Citat:

kanvas skrev: (Inlägg 179852)
Om du kollar några inlägg längre upp så står det precis var man kan hitta tyger med fukttransporterande membran. Hur svårt kan det vara?

Till 2- och 2.5-lagers membrantyger har man mesh som foder för att maximera fukttransporten. 3-lagers membran behöver inget foder. Har du ett yttertyg som inte kan transportera fukt så spelar det ingen roll. Välj nåt som inte absorberar så mycket fukt så torkar den fortare.

Vad då "hur svårt kan det vara"? Det finns inte ETT rätt svar. Det beror på hur man har tänkt att jackan ska funka. Jag är intresserad av att bolla med någon som tänkt sy ett liknande plagg. Eller har jag fattat fel, tänker du också sy en elegant damregnkappa?

kanvas 2013-08-24 14:44

Citat:

Trollfot skrev: (Inlägg 179855)
Vad då "hur svårt kan det vara"? Det finns inte ETT rätt svar. Det beror på hur man har tänkt att jackan ska funka. Jag är intresserad av att bolla med någon som tänkt sy ett liknande plagg. Eller har jag fattat fel, tänker du också sy en elegant damregnkappa?

Du säger att du inte hittar membrantyger, och då har jag explicit skrivit om var man kan hitta det.

Trollfot 2013-08-24 17:47

Citat:

kanvas skrev: (Inlägg 179856)
Du säger att du inte hittar membrantyger, och då har jag explicit skrivit om var man kan hitta det.

Sorry, jag märker att jag formulerade mig fel först. Jag menade att jag givit upp att hitta ett som jag gillar. Därför följde jag inte heller era diskussioner i den vägen så noga eftersom jag enkelspårigt tänker foder nu.

Hade inte varit inne på profabrics så där ska jag titta noggrannare. Vill dock ha något hyfsat tjockt så misstänker att det inte finns något. Det ska inte kännas för sportigt.

dreamcatcher 2013-09-02 15:12

Vilket tyg?
 
Hej! Jag vill gärna haka på här. Jag söker också funktionstyg.
Jag ska sy en trenchcoat och jag vill att den ska vara allt - snygg/elegant, inte skrynkla för mycket och inte vara för tung och skrymmande när man tar den av sig och bär över armen eller packar ner den, klara en regnskur, andas, inte vara för prasslig, ha en "trevlig" färg (för mig innebär det inte svart, inte gulbeige eller någon pastell) och det ska tåla lite slitage för jag vill inte behöva skaffa en ny om tre år. Jag kan tänka mig att tyget får vara lite tunnare än ett traditionellt trenchcoat-tyg. Det ska bli en blandning av trenchcoat/kappa/regnplagg.

http://voguepatterns.mccall.com/v834...hp?page_id=265
...med huva (den ska ju fungera som regnskursplagg)

Vilket material ska jag spana efter? Var?
Jag är tveksam till belagda tyger. Beläggningen brukar med tiden lossna och flaga. Har jag fel?


Detta har jag hittat och funderar på... men jag vet inte om de är lämpliga.

Weathermax finns i många färger... men är det bara för dynor och båtöverdrag?
http://www.seattlefabrics.com/outerwear.html#weathermax
http://www.keystonbros.com/subcatego...&grand_id=9285
http://www.leesailcovers.com/Weathermax80.php
http://www.safetycomponents.com/WeatherMax/Colors/

"...travels well..." - dvs skrynklar inte...? Nylon...hur är det? Prasslar det?
http://www.seattlefabrics.com/outerwear.html#Supplex

...eller något av de här?
http://www.seattlefabrics.com/outerwear.html#Polartec® Power Shield2
http://www.seattlefabrics.com/outerwear.html#Micro Suede
http://www.pennineoutdoor.co.uk/fabr...ble-microfibre

...också leverantör... och här vet jag inte vad jag ska välja.
http://www.rockywoods.com/Fabrics-Ki...thable-Fabrics


Plz? Hjälp? :)

kanvas 2013-09-02 17:04

Du har fel. Belagda tyger behöver inte släppa om man köper kvalitet. Tycker du ska kolla på ventile eller eta-proof.

SyEmma 2013-09-02 19:13

Jag hade helt glömt bort att jag la in det här. Jag bortsåg från alla råd jag fick och köpte ett oerhört snyggt vaxdukstyg. Eftersom jag ändå tänkt att det mer ska bli en "snyggjacka" som tål regn, så kunde det duga, enligt mig. Nu ska jag bara bestämma modell och sy ihop den, så är jag rustad för hösten! :)

När det gäller foder har även jag dålig koll, men där tar jag nog råd från min lokala butik, så jag kan peta och klämma på tygerna!

Trollfot 2013-09-02 20:49

Jag lutar just nu åt att först sy i vindpoplin, som är superbilligt på Ohlssons, och sen göra en till jacka i membrantyg ifall den första blir bra. Jag har aldrig sytt en jacka tidigare så jag vill helst inte köpa för dyra grejer redan från början ifall det blir fel.

Eller tror ni att vindpoplin blir för dåligt?

dreamcatcher 2013-09-04 15:18

Citat:

kanvas skrev: (Inlägg 180060)
Du har fel. Belagda tyger behöver inte släppa om man köper kvalitet. Tycker du ska kolla på ventile eller eta-proof.

Jag har fel - ok! Vad bra! :)

...men ventile och eta-proof är inte belagda om jag förstår det rätt. De är tätvävd bomull som blir tät genom att bomullen sväller när den blir blöt/fuktig. Fiffigt :) Både tätt och inte tätt! :)

Jag var på vippen att köpa ett sånt tyg... men så funderar jag på ev. skrynkel. Bomull skrynklar ju ganska lätt. ...och så funderar jag på det att plagget blir fuktigt... = kallt och vått. Bomull torkar ju men inte jättefort.

Jag avskriver inte alternativet men skulle ändå vilja bli av med de två negativa sidorna.

Tack för tipset Kanvas! :)

dreamcatcher 2013-09-04 15:28

Citat:

Trollfot skrev: (Inlägg 180066)
Jag lutar just nu åt att först sy i vindpoplin, som är superbilligt på Ohlssons, och sen göra en till jacka i membrantyg ifall den första blir bra. Jag har aldrig sytt en jacka tidigare så jag vill helst inte köpa för dyra grejer redan från början ifall det blir fel.

Eller tror ni att vindpoplin blir för dåligt?


Provsy är ju bra. ...men kanske skulle du inte bli nöjd med en vindpoplinjacka? Det beror förstås på modellen och vad du ska ha den till och om det är mycket jobb eller inte... men mycket jobb för onödigt lite utdelning vore kanske trist?
Jag tycker att vindpoplin erbjuder bara lite av det man vill ha. Det är som en tjock skjorta bara.
Jag skulle sy en "mockup" av vad som helst och hoppa över så mycket som möjligt bara för att se hur passformen blir och i enlighet med det göra ev. ändringar i mönstret. Sedan skulle jag lägga all "kräm" på en jacka i bra material. Om det är sömnadsmoment som du är osäker på kan du ju sy just dem på "mockupen" bara för övnings skull.

Trollfot 2013-09-04 15:42

Citat:

dreamcatcher skrev: (Inlägg 180108)
Provsy är ju bra. ...men kanske skulle du inte bli nöjd med en vindpoplinjacka? Det beror förstås på modellen och vad du ska ha den till och om det är mycket jobb eller inte... men mycket jobb för onödigt lite utdelning vore kanske trist?
Jag tycker att vindpoplin erbjuder bara lite av det man vill ha. Det är som en tjock skjorta bara.
Jag skulle sy en "mockup" av vad som helst och hoppa över så mycket som möjligt bara för att se hur passformen blir och i enlighet med det göra ev. ändringar i mönstret. Sedan skulle jag lägga all "kräm" på en jacka i bra material. Om det är sömnadsmoment som du är osäker på kan du ju sy just dem på "mockupen" bara för övnings skull.

Det är sant. Men membrantyger är väl också väldigt tunna? Jag föreställer mig skalkläder och de är ju ofta gjorda för att ta så liten plats som möjligt.

dreamcatcher 2013-09-04 15:50

Citat:

Trollfot skrev: (Inlägg 180109)
Det är sant. Men membrantyger är väl också väldigt tunna? Jag föreställer mig skalkläder och de är ju ofta gjorda för att ta så liten plats som möjligt.

Jo... men då står de emot vädret bättre än vindpoplin... som jag föreställer mig det i alla fall. Det beror ju på vad man jämför med.
Jag sydde en vilndoverall under det glada nittiotalet av vinpoplin och använde den i skidbacken. Sedan blev det ett HellyHansen-ställ i något som verkar alldeles likadant. Vindpoplin är bra på det sättet att det andas bra. GoreTex och många andra material är väldigt täta - de andas... men bara vattenånga. Hinner den kondensera så kommer vattnet inte ut. I mina vindpoplinplagg frös jag i lift och kö och hade då velat ha mer vindskydd. Nedförs, när jag fick antränga mig och svettas lite, blev det lagomt. Med andra plagg som varit för täta så har jag blivit onödigt fuktig och följdaktligen ännu kallare i liftkön. Då var det bra med vindpoplin. ...men när jag inte "gympar" och blir svettig vill jag ha något som står emot regn och vind lite bättre.

...och om man ramlar i backen i blöt vårsnö eller om det faller blötsnö så blir man blöt i vindpoplin.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:32.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.