Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Bassymaskiner (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=38)
-   -   Dålig matning på Janome easy jeans (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=30657)

Katching 2017-03-05 20:48

Dålig matning på Janome easy jeans
 
Jag har en rätt ny Janome Easy Jeans som jag på det hela taget är väldigt nöjd med.
Dock tycker jag att den matar ganska dåligt när jag syr i riktigt tjocka grejer.
Kan man ställa in något mer är pressarfotstrycket (har jag på trean, vilket väl ska vara det högsta) så att man får bättre matning och slipper att sitta och dra fram tyget?

monikaw 2017-03-09 18:41

Jag har inte upplevt det du upplever men ett alternativ borde vara att skaffa och använda en övermatare så att det matas både uppifrån och underifrån.

Joppen 2017-03-10 15:31

Det kan packas mycket ludd mellan matartänderna. Kolla genom att skruva loss stygnplåten. Kontrollera sedan att det inte ligger hoppackad ludd mellan tänderna. Ta bort det i så fall. Skruva tillbaka skruven som håller stygnplåten. Matartänderna skall nå cirka 0,9 - 1 mm över stygnplåten. Gör de inte det är det dags för justering.

Trumlund 2018-01-02 18:02

Citat:

monikaw skrev: (Inlägg 190329)
Jag har inte upplevt det du upplever men ett alternativ borde vara att skaffa och använda en övermatare så att det matas både uppifrån och underifrån.

Hej! Jag söker efter en maskin med bättre matning än de flesta hushållsmaskinerna. Finns det övermatare att och sätta på befintlig maskin eller?

Dahlia 2018-01-03 15:56

Prova med längre stygnlängd

Marron 2018-01-04 10:06

Citat:

Trumlund skrev: (Inlägg 190963)
Hej! Jag söker efter en maskin med bättre matning än de flesta hushållsmaskinerna. Finns det övermatare att och sätta på befintlig maskin eller?


Det finns en gammal maskin som bara har sicksack och raksöm som heter Pfaff 204. På vissa varianter av den kan man höja matartänderna extra mycket och då matar den väldigt bra. Det ser man på maskinen om den har tre istället får två lägen för matartänderna. Annars får du pröva med övermatare. Om du ska använda övermatare så måste du kolla upp att den passar till din modell. Eventuellt kan det finnas sådana som passar de flesta maskiner på ebay, men det vet jag inte.

Gumpan58 2018-01-05 15:34

En fråga... Har du tagit lös stygnplåten och rengjort runt matarfötterna??

Har inte läst hela tråden, men jag har hjälpt andra som har
haft problem med matningen och då har det berott på att de
varit packat med ludd runt matarfötterna.

Elvirablåtira 2018-03-08 17:28

Citat:

Katching skrev: (Inlägg 190312)
Jag har en rätt ny Janome Easy Jeans som jag på det hela taget är väldigt nöjd med.
Dock tycker jag att den matar ganska dåligt när jag syr i riktigt tjocka grejer.
Kan man ställa in något mer är pressarfotstrycket (har jag på trean, vilket väl ska vara det högsta) så att man får bättre matning och slipper att sitta och dra fram tyget?

Jag har samma problem med min nya easy jeans, lyckades du få någon ordning på det?


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:18.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.