Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Stickning/Virkning/ Andra garntekniker (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Hjälp med stickbeskrivning! (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=6005)

tesslan 2006-09-10 15:56

Hjälp med stickbeskrivning!
 
Hallå,

Jag håller på att sticka ett par raggsockor och de är inte de första jag stickar men det var bra länge sen. Tänkte att det hela skulle vara en bit kaka men tji fick jag. För när jag stickat skaftet (2 am 2 rm) och ska börja på hälen och det som kommer sen blir min hjärna bara en tjock sirap när jag försöker förstå vad det står i beskrivningen.

Mönstret är ur ICA förlags "Stora boken om handarbete" från 1978 (s. 212) av typ den vänstra modellen http://lilltroll.se/images/resized/300x300_raggsock.jpg

Efter man stickat skaftet står det så här:

"Sätt sedan märke för vristens 26 m."
Ska jag sticka in en tråd över de 26 m som när man markerar tummen i en vante? Eller bara sätta något runt första och sista maskan?

Av dessa ska de mittersta 22 m stickas i fortsatt resårst med 2 am i början och slutet, de övriga vristmaskorna stickas i slätst."
öh ok, det här är sockans ovansida. Varför ska jag markera den? HUr länge ska jag sticka så här? Och var ska hälen in egentligen?

"Sätt alla vristm på en tråd."
På en tråd?

NU kommer hälen.

"Hälen: Sticka hälen på de återstående 26 m i slätst ca 4,5 cm. Gör sedan följande hoptagning (...) Plocka upp 8 m på varje kortsida av hälen och sticka runt med m mitt fram i fortsatt resårst och de övriga i slätst." osv.

Känner mig jättekorkad dåjag faktiskt har kunnat förstå det här men nu går det inte. Hjälp, snälla! Vad menar de?

/Ylva

Dahlia 2006-09-10 17:05

Det där låter ganska krångligt, jag brukar sticka hälens maskor på två stickor, (utan att sätta resten på en tråd)
Här är ett gratismönster på sockar http://www.garnstudio.com/lang/se/vi...d_id=9&lang=se

Hoppas att du blir något klokare på det
Aina

carinabwallin 2006-09-10 17:10

Hej
 
Du måste sticka hälen före ovansidan. Sedan tror jag att du har lättare att få ordning på resten.Jag brukar sätta ovansidans/vristens maskor på två stickor och inte på någon tråd men då måste man vara försiktig så de inte halkar ur medan man stickar hälen. Håll helt enklet bara reda på vilka maskor/stickor som ska bilda ovansidan. När hälen är färdig brukar det stå hur man ska göra för att sticka ihop med ovansidans maskor.

tesslan 2006-09-10 17:41

Hej Aina, tack för svar men jag behöver inte ett annat mönster jag behöver en förklaring. Har helt tappat tråden (ha ha hh..). Alla mönster följer väl ungefär samma princip. Jag bara hajar den inte.:o

tesslan 2006-09-10 17:43

jahaa.. nu tror jag det klarnar. Jag kunde inte för mitt liv begripa vad "sätta på tråd" skulle betyda. Men hur ska man göra de där markeringarna då? Stickar man hälen så separeras ju ovansian ändå från undersidan.

Tack så jättemycket!

Dahlia 2006-09-10 19:18

:p Japp, den gör det, men det ska vara så,, när hälen är klar, plockar du upp maskor utmed sidorna på den, sen stickar Du runt igen, på alla 4 stickorna.
Jag tycker att den beskrvining du har, är "lite onödigt krånglig". Hoppas att Det löser sig
Aina

tesslan 2006-09-10 22:47

onödigt krångligt ja, jo tack. Tycker hela språket i stickbeskrivningar och virkbeskrivningar är helt galet. Vad är det för mening med en beskrivning man berhöver en parlör till för att kunna förstå? På tal om det finns det någon sån? Jag har fastnat igen på hoptagningen i hälen. Hur jag än gör så förstår jag inte hur 26 m ska bli 15 m. Det är helt ologiskt.

Kan någon förklara så ett litet barn förstår vad det här betyder. (Jag har 26 m.)

"Gör sedan följande hoptagningar: (från rätan) 15 rm, 2 m tills, 1 rm, vänd, 6 am 2 am tills, 1 am, vänd 7 rm, 2 rm tills, 1 rm, vänd och sticka en maska mer mellan varje hoptagn tills alla m är stickade och hoptagna."

Dahlia 2006-09-11 07:15

Du stickar 15 m från rätsidan, sticka 2 m tillsammans, sticka 1 rm. sedan vänder du hela arbetet (med maskor kvar på stickan) sticka 6 m avigt, sticka 2 m avigt tillsammans 1 av, sedan vänder Du igen, (med maskor kvar på stickan)
Fortsätt så alla varven tills "maskorna tar slut" och sticka 1 m mer varje varv.
Du har alttså maskor kvar på stickan när du vänder och stickar tillbaks. Det är de här hoptagningarna som "formar" hälen
Hoppas att du förstår min beskrivning!
Aina

tesslan 2006-09-14 01:25

ah, allt kommer tillbaka nu ^^

En fråga till bara. Vad betyder "bakre maskb" ?

Alvan 2006-09-14 05:46

Det betyder bakre maskbågen om jag inte mins helt fel. D v s du ska sticka i den del av maskan som ligger bakom stickan.

Gunnell 2006-09-17 10:39

Jag har stickat mången socka och har en jättebra beskrivning där hälen blir lite skålad. Istället för att sticka en maska efter hoptagningen, så släpper man en maska när man vänder.

Med Raggi har jag 12 maskor per sticka - för att sticka hälen gör jag som följer:

Rätvarv: sticka av första stickan (av två alltså) och sedan fyra maskor på nästa sticka samt sticka ihop två maskor - vänd! Avigvarv: Släpp första maskan, sticka av stickan (fyra maskor) och sedan fyra maskor på nästa sticka samt sticka ihop två maskor - vänd! Fortsätt så (rätvarv/avigvarv) tills alla maskor är uppstickade, utom fem maskor på varje sticka alltså.

Plocka sedan upp 11 nya maskor (fyra fler än från början alltså) efter sidan på hälen med den sticka som redan finns i dom fem maskor som blev kvar på hälen. Fortsätt sedan sticka ovansidan med de två stickor som redan finns och plocka sedan upp 11 maskor efter nästa kant på hälen. Vid nästa varv (med början mitt på hälen) tar du ihop de två sista maskorna som alltså finns i skarven mellan häl och ovansida (i främre maskbågarn på vänster sticka och bakre maskbågarna på höger sticka), och fortsätter så tills 12 maskor återstår på de stickor som du har till hälen.

Sen fortsätter du sticka som tidigare tills det är ihoptagning för tårna.

Hälsningar/Gunnell

tesslan 2006-09-17 10:44

Ja det var ju lite mer begripligt faktiskt! :)

Men nu har jag stickat lite fram och tillbaka på tån men det ser inte alls rätt ut.. :( Det där med bakre maskbågen.. Jag stickar de två sista maskorna tillsammans på 1:an och på 2:an tar jag en maska från 1:an och stickar tillsammans med första maskan på 2:an. Eller?

Gunnell 2006-09-17 10:50

Jag förklarade lite dåligt: du stickar ihop de två sista maskorna på vänstra hälstickan och de två FÖRSTA på höger hälsticka - du tar inga maskor från ovansidans stickor alltså. Om du tittar på mina sockfoton så kan du nog se att hälen är väldigt markerad.

tesslan 2006-09-17 10:51

Asså jag pratade om tån nu..

Gunnell 2006-09-17 10:54

Och bakre maskbågen - då stickar du in stickan på baksidan maskorna om du förstår... Normalt så stickar man ju alltid i främre bågen annars blir maskorna vridna.

Och när det gäller aviga och räta på hälen, så stickar du första varvet rät, andra varvet avig, tredje varvet rät, fjärde varvet avigt osv... då får du rätsidan utåt på sockan.

Gunnell 2006-09-17 10:57

Ah du pratade om tån... Jag har enbart pratat om hälen! :D

När jag stickar tån då stickar jag ihop andra och tredje maskan på slutet av stickan - i främre maskbågen på vänster sticka. Och andra och tredje maskan från början - i bakre maskbågen på höger sticka.

Dahlia 2006-09-17 10:59

Hoptagning för tån:
Sticka tills 3 m åtestår på första stickan, 2 r tills, 1 r,
På andra stickan: sticka 1 r, 1 öhpt.
Sticka tills 3 m återstår på 3:e stickan, 2 r tills 1 r,
På 4:e stickan: sticka 1 r 1 öhpt,
Upprepa dessa hoptagningar vartannat varv tills 8 m återstår.

öhpt= överdragshoptagning

tesslan 2006-09-17 11:02

Åh, tack så mycket för hjälpen allihop. Ska dra mig tillbaka och svära lite över stickningen och se om jag begripit något :)

Ylva

Cessi 2006-09-18 10:11

Njae (om tåhoptagningarna)

Jag brukar sticka ihop 2 sista maskorna på första stickan, sen två första maskorna på andra stickan.

Alltså, fyra maskor är inblandade och de minskas parvis, ett par på ena stickan, det andra paret på den andra stickan. Och så likadant på andra sidan foten.

(Sorry, missade att tråden fortsatte på sidan två...)

Tipsar lite. Ibland kan det bli lite glest vid ihoptagningarna trots att man spänner åt maskorna. Då kan man ta tråden som blir över när man är klar och väva in i glesheten.

Gunnell 2006-09-19 08:15

Om man stickar enl Aina Johanssons beskrivning slipper man håligheterna.

eli_dri82 2006-09-27 15:23

hejsan..
jag är helt nybörjare, från noll och tänkte sticka raggsockar, och jag fattar ärligt talat ingenting, fick en beskrivning när jag köpte garn samt fyra stycket stickor, där står det en massa siffror och grejjer... typ: socka A: lägg med st 3 upp till 32 (34) 36 (36) 38 (40)/ 44 (46)/ 48 (48) m på 1:a och 4:e stickan och 8 (8) 9 (9) 9 (10) 12 (12)/ 14 (14)/ 16 (16) cm efter resåret byter man till strumpst 4 1/2 och slätst. alltså vad är dte för stickor?? jag förstår inte, när jag var yngre kunde jag sticka men nu är som allting borta och jag fattar ingenting.. hjälp? finns det inte bskrivning med bild på hur man gör?

haha nikunniga sitter säkert och tycker att jag är helt jävla blåst, men jag vill verkligen lära mig...

Gunnell 2006-09-27 15:40

Strumpstickor är korta och har inget stopp i ena änden, så att man kan sticka runt. För att sticka sockar måste man ha FEM strumpstickor: fyra att ha maskorna på och en för att sticka med. Grovleken på stickorna beteckas som 1, 1½, 2½ osv precis som andra stickor och utifrån vilken tjockled det är på garnet, väljer man grovlek på stickorna.

Och så ett Kinesiskt ordspråk: det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum!!

Så, fråga på du!

eli_dri82 2006-09-27 15:42

fem stickor...
 
men hon som jobbade i affären jag köpte allt på sa att man endast ska ha fyra stickor... hrm...

eli_dri82 2006-09-27 15:54

förslag på bra bok?
 
någon kanske har förslag på någon bra bok om hur man stickar sockar?

Cessi 2006-09-27 16:34

Citat:

socka A: lägg med st 3 upp till 32 (34) 36 (36) 38 (40)/ 44 (46)/ 48 (48) m på 1:a och 4:e stickan och 8 (8) 9 (9) 9 (10) 12 (12)/ 14 (14)/ 16 (16) cm efter resåret byter man till strumpst 4 1/2 och slätst. alltså vad är dte för stickor??
32(34)36(38)40 osv...
Istället för att skriva hela beskrivningen om och om igen för varje storlek som man kan sticka så skriver man EN beskrivning och så anger man alla olika storleksalternativ på samma ställe.

Alltså: ska man sticka den minsta storleken på socka så lägger man upp 32 maskor. Ska man sticka en något större socka så tar man 34 maskor. Största storleken får man om man lägger upp 48 maskor.

Väljer man att sticka t ex fjärde minsta sockan så läser man alltid den fjärde siffran i sifferraddan (den andra som det är parentes om).

Sifferraddorna brukar alltid handla om maskor eller cm eller antal gånger man ska göra en förändring.

Stickor 4½ betyder att man använder stickor som har en diameter på 4½ mm. Använd gärna ett skjutmått för att mäta om du inte har så god ordning på stickorna (som jag önskade jag hade...)
Ofta har man lite tunnare stickor när man gör resår för att öka elasticiteten jämfört med slätstickningen.
(Hmm? Kanske det var här som affärsdamens "fyra" kommer från? Att resåren stickas på nr 4, alltså stickor 4mm tjocka.)


Kanske http://www.garnstudio.com/lang/se/sk...rikk_index.php
är den "stickbok" du önskar? Annars finns det säkerligen en bok som passar dig på biblioteket.


Stort lycka till!

Sister_in_Black 2006-10-29 10:27

Citat:

tesslan skrev:
onödigt krångligt ja, jo tack. Tycker hela språket i stickbeskrivningar och virkbeskrivningar är helt galet. Vad är det för mening med en beskrivning man berhöver en parlör till för att kunna förstå? På tal om det finns det någon sån? Jag har fastnat igen på hoptagningen i hälen. Hur jag än gör så förstår jag inte hur 26 m ska bli 15 m. Det är helt ologiskt.

Kan någon förklara så ett litet barn förstår vad det här betyder. (Jag har 26 m.)

"Gör sedan följande hoptagningar: (från rätan) 15 rm, 2 m tills, 1 rm, vänd, 6 am 2 am tills, 1 am, vänd 7 rm, 2 rm tills, 1 rm, vänd och sticka en maska mer mellan varje hoptagn tills alla m är stickade och hoptagna."

Hejsan, jag stickar efter samma mönster och har problem med just den här delen. (Fast jag stickar med 24 maskor istället. Så jag ska sticka 13 maskor istället för 15, resten ser likadant ut. Vad jag inte förstår är, när ska man sticka de resterande 11 maskorna? För det står det inget om o mönstret...:(

Dahlia 2006-10-29 10:55

Maria, du ska vända hela arbetet, sedan Du gjort en hoptagning och stickat 1 m,
Då vänder Du allt, lyfter den första m, sticka tills du ska göra en hoptagning igen. och vända.
Så stickar Du till alla maskor är slut

Sister_in_Black 2006-10-29 10:59

Nä, jag förstår inte det här mönstret...o tyvärr inte din förklaring heller...
så jag tänker testa med den här istället:
http://www.garnstudio.com/lang/se/vi...d_id=9&lang=se
"Hälavm:
varv 1 (= rätsidan): Sticka tills det återstår 7-8-9 m på st, lyft nästa m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över."

Då stickar man varvet ut innan man börjar på nästa, eller?

Dahlia 2006-10-29 11:51

Du ska vända när Du gjort den hoptagningen. Inte sticka varvet ut, utan vända fast Du har maskor kvar

Sister_in_Black 2006-10-29 11:58

Men, de maskor som blir över, när ska man sticka dem?
Finns det inget sätt där man slipper sticka först ena sidan och sedan andra?
Något sätt där man kan ha kvar de 24 maskorna på samma sticka och ta in därifrån?

Dahlia 2006-10-29 12:22

;) Det blir 1 mindre att sticka för varje varv, i och med att Du gör hoptagningarna.
Det här hoptagningarna gör ju att det blir en häl.
När du gjort alla hoptagningar har Du inga maskor kvar efter hoptagningarna!!
Det är så här man stickar en häl

Sister_in_Black 2006-10-29 13:08

Men om man inte minskar på hela varvet så blir det ju två delar på hälen som man måste få ihop på ng sätt :confused:

Dahlia 2006-10-29 13:39

Har Du ingen socka som du kan titta på, hur hälen ser ut??
Det blir inga 2 delar!
Gör som jag säger,,,, sticka de maskor som står i beskrivningen, Gör en överdragshoptagning, stick 1 rät maska,,,, då har Du maskor kvar på höger sticka!
Vänd hela arbetet och sticka aviga maskor, det antal som står i beskrivningen, sticka 2 m avigt tillsammans sticka 1 am, vänd, (med maskor kvar på höger sticka) sticka det antal maskor som står i beskrivningen, (fram till förra varvets överdragshoptagning) gör en överdragshoptagning sticka 1 rm vänd....
Sticka på det här sättet tills Du har slut på maskorna på högra stickan!!!!
Då har Du gjort en häl. efter det ska det plockas upp maskor utefter sidorna på hälen... men det är en senare sak.

Sister_in_Black 2006-10-29 13:57

Jag gjorde på mitt eget lilla sätt, utan beskrivning..ser ut som på mina andra sockar, ja...
Så det blev en häl tillslut iaf

Dahlia 2006-10-29 14:00

Ok, det är bra

Sister_in_Black 2006-10-29 14:19

Ibland får man höfta ihop saker :)

Dahlia 2006-10-29 14:21

Huvudsaken att det blir som det bör vara.
Senaste veckan har jag stickat tre par sockar till mina barnbarn

Sister_in_Black 2006-10-29 15:09

Det ser ut att bli som jag vill ha det iaf :D
Tre par på en vecka är inte dåligt, det är ju en socka per dag!

Dahlia 2006-10-29 15:16

Skoj att det blir bra.
Ja, och då har jag bara stickat lite kvällstid, Det går väldigt fort att göra ett par sockar.

Sister_in_Black 2006-10-29 16:04

Kan tänka mig det, små fötter =) Jag har ju inte heller så stora fötter, men det tar ju lite mer tid när man är ovan.
Min mormor är 90 år och stickar fortfarande sockor, hon stickar 1-2 par på en dag när hon är som piggast. Tror det är allt handarbete som gjort att hon håller sig så pigg o levt så länge!


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:04.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.