Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Overlock / Coverlock (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Vilka kombinerade overlockar finns det? (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=16314)

tillis 2009-01-02 17:26

Vilka kombinerade overlockar finns det?
 
Nu har jag dammsugit overlockforumet på info och passar på att slänga in en egen tråd. Jag har lovat mig själv att jag ska få en overlock när jag är klar med min utbildning i februari :D och har kommit fram till att jag det är en kombinerad overlock och täcksömsmaskin som skulle passa bäst för mig (Har endast en hq 2000 som jag inte vill sy tvillingsöm på och får inte plats med tre maskiner hemma).
Men jag har inte riktigt förstått vilka olika olika kombimaskiner som finns, har endast hittat pfaff coverstyle och pfaff 4862 och babylock evolve som verkar vara jättedyr. Finns det några andra modeller som jag har missat? (jag räknade bort husqvarna 936 direkt eftersom många verkar ha problem med den). Finns det någon annan maskin som jag har missat?

Stinas 2009-01-02 20:52

undrar detsamma
 
Tänk att jag sitter i liknande dilemma:) Jag är i behov av en maskin med täcksöm, men jag har idag en "vanlig maskin", en Bernina 700D overlock och en Janome brodyrmaskin och får inte plats med en till maskin. Så då är frågan om det finns en kombinerad maskin med både overlock/täcksöm :confused:....som är bra utan att kosta skjortan....mannen börjar protestera över alla maskiner jag vill (behöver) ha.........

Gyro 2009-01-03 12:05

Janome 1200D
 
Janome 1200 D finns, jätte fin maskin med massor av finesser, men tyvärr är den dyr. Ca 8 000:- om man tar den från SMD i England och drygt 10 000:- om man köper den lokalt här i Sverige, vilken ändå kanske är bäst med tanke på garanti osv. för en såpass dyr maskin.

tillis 2009-01-03 17:03

nu har jag hittat Singer 14T957DC också, men läste i recensionerna att en del tycker den är lite krånglig och att den har dålig bruksanvisning... Måste ge mig iväg och provsy, men vill ju ha koll på vilka maskiner jag vill kolla på först (=vilka affärer jag ska gå till)!

tillis 2009-01-03 18:52

Nu är jag förvirrad, på Singers hemsida finns 14T967DC med men på bergalidens hemsida och på bl-tradings hemsida finns 14T957DC. Ingenstans finns någon ingående information om maskinerna, någon som vet vad det är för skillnad mellan dem?

Pssst 2009-01-05 00:48

Jag har Babylock Evolve och tycker att det är marknadens bästa overlock, men smakar det så kostar det... tror den kostar ca 17000:-
Har bloggat en massa om den

JohannaSoreke 2009-01-05 08:10

Bernina 1300 är väldigt bra! Lätt att trä och syr fantastiskt!
Själv fastnade jag för den på villamässan i höstas i Gbg, men bor i Småland fast det var inga problem eftersom de skickar!

Den var inte farligt dyr heller! Ring Symaskinsagenturen i Gbg!!!

I köpet ingår en kurs där man lär sig hantera den! Men har du haft overlock förut kan du klura ut det ändå med instruktionerna som är görlätta! Men gå gärna kursen ändå eftersom det alltid kan behövas lite knep!;)

Nefertari 2009-01-05 15:06

Elna coverlock 745 och flera andra modeller fungerar också bra. Har en 745 själv, men skulle dock ändå ge dig rådet att verkligen ta en funderare på om du "orkar" bygga om maskinen varje gång du vill sy täcksöm mm. Oavsett om det är lätt eller inte!

Min är lätt att "bygga om " - men jag insåg tillsist att jag ändå ville ha en renodlad täcksömsmaskin- och jag har inte ångrat mig- älskar att bara kunna byta maskin.

Men jag förstår platsproblemet...själv har jag tre maskiner och fler får nog inte plats just nu...och maken skulle dö om jag köpte en till....

Lycka till.

tillis 2009-01-05 18:32

Tack för alla svar!

Jag tror faktiskt jag prioriterar platsbesparingen före ombyggandet. även om vissa anser att det är krångligt. Visst att det kanske tar lite tid, men om man planerar sömnaden lite borde man inte behöva bygga om såå många gånger per plagg och dessutom så intalar jag mig att jag kommer att lära mig maskinen desto bättre efter ett tag. Dessutom brukar jag gilla att lära mig hur tekniska prylar fungerar ;)

Tack för de nya uppslagen på overlock. Ska kika på dem och gå och provsy någon gång!

Stinas 2009-01-06 20:19

Här blir det Janome cover pro.....får ställa den bakom overlocken och när jag sedan behöver byta så får de helt enkelt byta plats....prismässigt bäst....och maskinen tar jag hem ifrån england i så fall...bästa pris då
:cool:

Pssst 2009-01-08 08:03

Babylocken behöver du bara byta plats på nålarna när du går från overlock till cover, trådarna kan sitta kvar trädda om du vill och dessutom slipper du bråka med trådspänningar, något jag upplevde som jobbigt när jag förra sommaren provade Babylocks covermaskin.

Stinas 2009-01-13 19:44

Det är visserligen praktisk....men så många fler tusen lappar för att bara byta plats på nålar....de känns lite onödigt för mig.
Men var och en måste hitta sin egna bästa lösning....forum är ett väldigt bra sätt att tänka igenom saker två gånger....:p

monicka 2009-01-13 20:03

Det blev en till...
 
Jag köpte en husqarna 936 för ett drygt år sedan men hade jag vetat om sysidan innan hade jag kanske köpt en vanlig overlock och en coverlock.
Jag är så grymt oteknisk och ändå tänkte jag att jag ska väl fixa ombyggnaden, gick kurs två kvällar och där gick det jättebra; sen hemma så blev jag lite nervös (?!) och så klart det inte funkade...har lyckats bygga om den men det tar sån tid.

Så innan jul gav jag mej själv en julklapp :) och beställde en Janome Cover pro från SMD i England så nu har jag tre maskiner, en sy, en komb overlock och en cover (och en H 2000 som jag nog ska laga; backen har hakat upp sig...)

Däremot så syr 936 väldigt snygga sömmar, både tre och fyrtrådiga och jag gillar den verkligen - som overlock.

Nu håller jag på och ska lära mej Janomen, bruksanvisningen är ju på engelska, fast den känns inte så svårläst, finns tack och lov bilder...för jag är fortf oteknisk!

Lycka Till! /M

Stinas 2009-01-13 20:26

Var det bra att köpa maskinen från England. Hur lång leveranstid var det? Fick du betala moms och tull? Hur blir det med garantin?Är det något annat man ska tänka på när man köper från utlandet? :)

monicka 2009-01-13 20:41

Ja det funkade faktist helt problemfritt med mitt englandsköp! Jag är inte helt datorvan heller...men jag beställde och betalade med kort;beställde en månkväll och en vecka senare levererades den till dörren, två dar före julafton! Lycka!:D

Med köpet var en adapter (min man är elektriker, han skakade på huvvet och mumlade nåt om knepiga engelsmän!), en väldig massa tråd och ett sax-set och saxar behövde jag nya! Två års garanti och en tillläggsgaranti att skicka in för ytterligare tre år.

Om du går in på deras hemsida kan du se mer vad den kostar - tyvärr har den stigit lite i pris - det är inkl moms men frakt tillkommer. Jag köpte dessutom till en genomskinlig pressarfot; totalt inkl frakt blev det 3600:-.

Priset beror ju också på hur starka/svaga kronor och pund är...

/M


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:37.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.