Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Maskinbroderi (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Tänk på att mönster är upphovsskyddade (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=5159)

clindh 2006-06-09 09:17

Tänk på att mönster är upphovsskyddade
 
Det är emot Sysidans regler att tipsa om var man kan ladda ner brodyrmönster olagligt, och att erbjuda sig att skicka kopior till andra utan tillstånd från upphovsmannen.

Brodyrmönster är upphovsrättsskyddade precis som bilder, musik etc och det är alltså ett brott mot upphovsrättslagen att distribuera ett mönster man köpt till andra utan tillstånd.

Är mönstret lagligt publicerat får man använda det på sina egna plagg, men man får alltså inte sprida mönstret vidare. Det är även olagligt att ladda hem själv även för eget bruk, om mönstret lagts ut på en sajt utan tillstånd.

Upphovsrätt gäller både motivet och själva mönsterfilen; motivet tex en känd seriefigur är skyddat av den som ritat det, och stygnsättningen hanteras som om det vore ett datorprogram. Alltså kan det vara olagligt att tex göra en egen stygnsättning av tex Bamse och sälja/distribuera den filen.

Det kan även vara olagligt att sälja plagg (speciellt i flera exempler) där man tex broderat någon annans mönster man köpt och det inte står tydligt i licensreglerna att man får göra det. Här är vi dock inte säkra på rättsläget, vi rekommenderar er att kolla med en jurist om ni börjar sälja sådant i mängd.

Om du dock har gjort helt egna designer och mönsterfiler får du gärna sprida dem hur du vill, även på Sysidan!

Lite att läsa om upphovsrätt:
- Information om rättsreglerna (PDF)
- Upphovsrätten vid nedladdning och kopiering av musik, bilder, m.m. (PDF)
- Lagtexten

altikh 2006-06-09 09:45

Bra att du påminner om detta, jag hittade precis mitt eget design till försäljning på en av sysidans medlemmars hemsida...
/Alice

Alvan 2006-06-09 09:57

Nä ä! Hoppas verkligen det är ett missförstånd! Man vill ju inte tro det om medlemarna här på sy sidan, fy och skam.

deliana 2006-06-09 10:15

Tycker upphovsrättslagarna är lite tokiga.

Tycker man borde få kopiera såväl broderier som en film så länge man inte tjänar pengar på det sen. Med dagens upphovsrättslagar är du en grov brottsling om du spelar in en film från TV ens en gång :P Eller om man ser en snygg klänning i en affär och sen syr en likadan.


Nej iår röstar jag på Piratpartiet så kanske det blir ändring på det hela till sist, slipper majoriteten av sveriges emdborgare vara brottslingar helt i onödan.

Uj så politiskt det här blev helt plötsligt. Sorry. :P

clindh 2006-06-09 10:19

Citat:

deliana skrev:
Med dagens upphovsrättslagar är du en grov brottsling om du spelar in en film från TV ens en gång :P
Nej det är fel, du får visst lagra sådant som publicerats för dig för eget bruk. Det inbegriper även familjen och nära vänner. Likaså med musik och foton.

Det du inte får göra är att sprida det där programmet, musiken etc du spelat in vidare till människor du inte ens känner.

Alvan 2006-06-09 10:23

Jag tycker också att upphovsrättslagarna ska ses över. Men jag tycker också att om någon kämpar med att tillverka ett broderi och sedan någon säljer det i eget namn och tjänarpengar så är det fel.

Man kan ju stygnsätta t ex bamse för eget bruk men man får inte sälja eller dela med sig till höger och vänster.

deliana 2006-06-09 10:28

Mm. Håller med Alvan, vilket jag också sa tidigare. SÅ länge ingen tjänar pengar på det är det rimligt att man får kopiera något.

Som det är nu dock får du inte ens stygnsätta Bamse för eget bruk vetdu. Det är det som är så tokigt nu.

deliana 2006-06-09 10:31

Citat:

clindh skrev:
Nej det är fel, du får visst lagra sådant som publicerats för dig för eget bruk. Det inbegriper även familjen och nära vänner. Likaså med musik och foton.

Det du inte får göra är att sprida det där programmet, musiken etc du spelat in vidare till människor du inte ens känner.


Är det så? Ja då kanske jag har missuppfattat lagen lite. Men either case, nånting luktar ruttet med upphovsrättslagarna idag om jag inte får dela med mig .

Alvan 2006-06-09 10:38

Sämmer inte, man får stygnsätta för eget bruk

"Enskilt bruk
innebär att ett verk endast får användas för någon persons eget behov eller för dennes närmaste familj och vänkrets. Sprids verket till en större krets används de inte längre för enskilt bruk. Enskilt bruk kan man likställa med privat bruk (begreppet enskilt bruk är hämtat ifrån en inskränkning i Upphovsrättslagen (URL) att framställa enstaka exemplar för enskilt bruk."


"Enskildabrukkopiering
är rätten för privatpersoner att skapa en kopia av ett original (t ex genom att ladda upp en sida från Internet eller göra en fotokopia av en artikel) för sitt eget privata behov eller för sin närmaste familj och vänkrets. Sprids verket till andra är det inte längre frågan om enskilt bruk, utan om exemplarframställning , för vilket det krävs tillstånd från upphovsman eller rättighetshavare."

utdrag från http://www.legalahandboken.netuniversity.se

Kan tilläga att detta inte gäller dataprogram, där får man inte ens kopiera för eget bruk.

clindh 2006-06-09 10:58

Här är en liten skrift om Upphovsrättslagen:
http://www.regeringen.se/content/1/c...5/146cffc2.pdf

axyzvslut 2006-06-09 13:15

hej Sanna du skriver att du inte får dela med dig.
Ett verk som du har konstruerat från grunden.och du är upphovsmannen till kan du sprida gratis hur du vill.
Det handlar om andras verk som du har ändrat eller inte ändrat på de får du inte sprida gratis eller mot betalning.
Vari sig som fil eller färdig broderat matrial.
Ann-Christin

axyzvslut 2006-06-09 13:28

Jag tror det är så här: Du kan ladda ner en bild och ha att titta på och som idespruta för ditt eget behov. Men du kan inte importera bilden till ditt broderiprogramm och stygnsätta den inte ens för eget behov. Skall du stygnsätta den måste du frihands rita och göra en ny och då blir den långt ifrån orginalet.
Skall man bli stämmd för copyright skyddet då måste man åsammkat någon ekonomisk skada .tex du har gjort en fil som är en kopia av ett färdigt broderi mönsteroch säljer den vidare
eller skänker den ,då får dom ju inte in pengar för det mönstret.
När man surfar kan man titta på mönster hos många nät shopar som har broderifiler att sälja.Dom visar ju bilder på det mästa Där har dom skrivit att lagen om copyright gäller.
Jag tolkar det som ovan
Ann-Christin

Alvan 2006-06-09 14:12

Just när det gäller Bamse vet jag att någon har ringt och frågat dem och fick till svar att det gick bra så länge det var för eget bruk.

Jag har tolkat det jag läst som jag beskrev ovan men det kanske finns mer finstilta papper som jag missat.

gunnsan 2006-06-09 15:11

Hej!
Jag har av en slump (tack vare Sysidan) upptäckt att en person som jag sålt en specifik stygnsättning till sedan har sålt den vidare till en annan medlem på sysidan, som helt ovetandes broderat och lagt ut bilder på detta. Hon hade köpt den på en CD från någon...
Sådant gör att man tappar lusten att sälja stygnsättningar till någon.
Tänk på det, ni som säljer stygnsättningar vidare, att bilderna kan dyka upp på Sysidan och avslöja er!
/Gunilla

axyzvslut 2006-06-09 15:41

Det måste kännas tråkigt man kan ju jobba många timmar med ett broderi i alla fall om det är stort.

stenbeckan 2006-06-09 21:05

MP3
 
Måste bara få inflika här när ni pratar om upphovsrättslagen.
Vet ni om att man inte får kopiera en egen inköpt skiva med musik o lägga på sin MP3 spelare eller mobil. Detta är olagligt....
Detta betyder att alla i sverige som har en mp3 med musik på är olagliga. Till ock med politikernas barn.
Själv vet jag inte en enda person som lagligt har köpt o laddat hem alla låtarna som finns på dennes mp3. Detta måste alltså göras uta<n att ta omvägen via datorn, för då blir det olagligt. Måste alltså direkt in på mp3 om man köper en låt via nätet.
Detta tycker jag är helsjukt. Men men visar hur lite igenomtänkt lagen är i dagens samhälle.
HAde varit roligt att få veta om någon INTE är olaglig vad gäller musiken på sin mp3....

clindh 2006-06-09 23:10

Nej Lena, du får visst göra MP3-filer av din inköpta CD. Det kallas "för privat bruk". Jag citerar ut Regeringskansliets eget blad om upphovsrätt (dom borde veta :-)

Citat:

Var och en får framställa ett eller några få exemplar av skyddade offentliggjorda verk för privat, dvs. rent personligt, bruk. Detta gäller dock inte datorprogram och inte heller kopiering i digital form av sammanställningar (databaser) i digital form. Därutöver gäller i vissa fall förbud mot att låta någon annan utföra kopieringen. Den förlaga som används för kopieringen måste vara laglig, dvs. får inte vara ett piratkopierat
exemplar eller ett verksexemplar som olovligt lagts ut på Internet.
Jag föstår inte vad du menar med att ta omvägen via datorn etc. Det spelar ingen roll; har du bara fått ditt exemplar på laglig väg får du också göra kopior av det - för privat bruk.

Men visst kopierar massor av människor ner musik olagligt från Internet, men att många begår ett brott gör det väl inte mindre brottsligt?

ElisabethS 2006-06-10 00:14

Citat:

gunnsan skrev:
Hej!
Jag har av en slump (tack vare Sysidan) upptäckt att en person som jag sålt en specifik stygnsättning till sedan har sålt den vidare till en annan medlem på sysidan, som helt ovetandes broderat och lagt ut bilder på detta. Hon hade köpt den på en CD från någon...
Sådant gör att man tappar lusten att sälja stygnsättningar till någon.
Tänk på det, ni som säljer stygnsättningar vidare, att bilderna kan dyka upp på Sysidan och avslöja er!
/Gunilla


Kontakta en jurist och stäm personen. Det är väl det minsta du kan göra.

Jag fotograferar mycket och det har hänt att mina bilder har använts utan mitt godkännande och jag lägger inga fingrar emellan längre. Nu kostar det pengar att använda mitt material utan lov.
Kontakta en jurist om du behöver hjälp att få betalt för olovligt nyttjande av en copyrightbild.


ElisabethS

QuiltNina 2006-06-10 05:41

Men om man köper ett broderi (en stygnsättning) måste man ju få säja det vidare när man inte vill använda det längre, precis som man får göra med en bok, en cd eller ett dataspel tex. Eller? Det bygger naturligtvis på att man inte sparar en kopia till sig själv.

Delfintua 2006-06-10 08:16

Funderar lite på det här med att sälja en produkt. I det här fallet din stygnsättning... Säljer man inte rättigheten att bruka det också, att bruka det hur man vill alltså. Nu menar jag inte att den som köpt av dig ska sedan vidaredistribuera och ta betalt för din stygnsättning. Men att skänka bort en kopia.. är det olagligt? Allt är så luddigt med copyright. Hur är det med de fina stygnsättningar du lagt ut här för nerladdning. Får man använda dom och sälja produkter (dock inte stygnsättningen)?
Lite fundeleringar på lördag morgon ;)

clindh 2006-06-10 09:00

Citat:

QuiltNina skrev:
Men om man köper ett broderi (en stygnsättning) måste man ju få säja det vidare när man inte vill använda det längre, precis som man får göra med en bok, en cd eller ett dataspel tex. Eller?
Upphovsrättslagen täcker inte in detta (vad jag vet) utan man får läsa de licensvillkor som följer med programmet. När man köper ett program är det normalt en licens att använda programmet man köper, säljer man det får man förståss inte längre använda det själv. Det finns dock program med personligt knutna licenser som man inte får överföra, så läs det finstilta.

axyzvslut 2006-06-10 09:05

Att skänka bort filen till vänner och bekanta är ju som att sprida svartkopier.
Sedan kan ju dom göra samma sak till vänner och bekanta Och snart är dina grejer vilt spridda.
När man tittar på de större företagen som säljer broderifiler/ mönster så säjer dom endast för personligt bruk inte i vinstdrivande mening utan lov,du måste be om lov innan du börjar produserar tex alster att sälja.och det brukar även stå ingen spridning är tillåten. Sedan vet jag inte om man måste söka copyright på en sak för man skall kunna hävda det.

avslutad081031 2006-06-10 09:12

Så med andra ord så borde det alltså vara olagligt att köpa eller sälja begagnade broderikort också?

Jag måste säga att det är ett område av lagen som jag inte kan, jag skall rådfråga en bekant som är advokat.

Delfintua 2006-06-10 09:22

Nog är detta område luddigt så det förslår. Det finns alla möjligheter att göra fel...hmmm.En parallell till egen stygnsättning är en egen webdesign. Om jag skulle sälja den så säljer jag också rätten att bruka den hur man vill. Man har liksom köpt hela konceptet, dock inte själva designen som ägs av upphovsmannen. Men likväl att bruka den hur man vill innebär ju att även kunna sälja den vidare för man har ju en gång köpt rätten till den. Ja herrejösses vad luddigt allt är om det här.

axyzvslut 2006-06-10 09:25

Du kan köpa orginal cd eller en fil men då måste den som säljer sluta att använda den och plocka bort den från sina filer. annars har man ju gjort en svartkopia till sig själv.
Säljer du en cd eller en köpt broderifil då säljer du rättighetyerna att använda matrialet.
Sedan tar den nya ägaren på sig att använda cd:n på det sätt som det är tänkt ( endast för personligt bruk)

Men det är ju stor skillnad hur det är tänkt att copyright skyddet skall fungera och när du kan bli åtalad för det.Men när vi små producenter blir drabbade så har små summer stor betydelse.
Och när man ger ut andras file har man ju medverkat till en spridning som ser ut som en upp och nervänd pyramid.

axyzvslut 2006-06-10 09:27

Tua du kan specifisera till den som köper din webbdesign att det endast är för personligt bruk.
och ej söljas vidare.

clindh 2006-06-10 09:27

Citat:

Delfintua skrev:
Funderar lite på det här med att sälja en produkt. I det här fallet din stygnsättning... Säljer man inte rättigheten att bruka det också, att bruka det hur man vill alltså. Nu menar jag inte att den som köpt av dig ska sedan vidaredistribuera och ta betalt för din stygnsättning. Men att skänka bort en kopia.. är det olagligt? Allt är så luddigt med copyright. Hur är det med de fina stygnsättningar du lagt ut här för nerladdning. Får man använda dom och sälja produkter (dock inte stygnsättningen)?
Lite fundeleringar på lördag morgon ;)

Den som lägger ut något för nedladdning gör bäst i att tydligt där tala om hur man får använda det. Man vill ju ofta att andra skall ha skoj med det man skapat, kanske göra förändringar och förbättringar - men inte börjar sälja det själva tex.

Det är dock inte det enklaste att uttrycka såna villkor själv, därför finns det ett initiativ som heter Creative Commons som verkar för att olika typer av verk skall kunna delas och användas i kreativt arbete men tex begränsas för enbart icke-kommersiellt, att man måste nämna vem som gjort orginalet etc.

Här kan man sätta ihop en egen licens:
http://creativecommons.org/license/?jurisdiction=se

Exempel:
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/se/

Står det inget vid en fil man laddar ner skall alltid anta det bara är för privat bruk, det är grundregeln. Man läser ofta att privat bruk även innefattar den närmaste vänkretsen, men lagen nämner inget om detta så var gränsen går är onekligen luddigt. Om jag vore jurist skulle jag nog anse att tex "mina kompisar på Sysidan" är utanför den privata sfären, det skall finnas betydligt starkare band mellan personerna.

Om en stygnssättning är ett "program" eller något annat vet jag inte. Är det inte det kan du också göra kopior och låta tex din man och barn använda det, men program får man alltså inte göra så med - det är skillnaden.

Ang broderier får man väl anta upphovsrättsägaren tycker att det är OK att man får brodera det på en tröja som man bär bland folk man inte känner - även om detta faktiskt är ett offentligt framförande enligt lagen! Det vore ju lite trist om man bara fick ha tröjan hemma :)

gunnsan 2006-06-10 09:28

Hej!
Köper du en stygnsättning, så köper du ju som regel inte rätten till denna, för då skulle priset behöva vara betydligt högre. Köper du rätten till en stygnsättning, så får ju dessutom inte den som stygnsatte denna sälja den till någon annan, utan ägarskapet har övergått till den som köpt rätten.
De flesta som säljer stygnsättningar säljer dock inte rättigheterna, så de som köpt stygnsättningen får inte ge bort eller sälja denna vidare!
/Gunilla

clindh 2006-06-10 09:31

Citat:

TeknikFreek skrev:
Sedan vet jag inte om man måste söka copyright på en sak för man skall kunna hävda det.
Nej det behövs inte, allt du skapar är automatiskt skyddat av upphovsrättslagen -- om det uppnår något man kallar "verkshöjd"; det skall finnas något unikt inslag som du tillfört. Att bara skriva tex "Hej" har inte verkshöjd, men man kan lugnt anse att alla typer av mönster man ritat själv har det.

axyzvslut 2006-06-10 09:33

Du får ju använda det på det sättet som det är tänkt. att broderad på olika saker. sedan hur du bär dessa saker finns det ingen begränsning på .

Alvan 2006-06-10 09:35

Om du säljer ett broderi som privatperson till en annan privatperson får köparen inte brodera upp en massa exemplar på t ex tröjor för att sedan sälja. Ska man brodera upp många exemplar är det inte längre sålt till samma förutsättningar som det var tänkt.

Om någon vill köpa för att göra en produktion är det andra regler som gäller. Antingen kommer man överens om en klumpsumma eller så utgår provision på varje såld tröja med broderi på. Om det är en klumpsumma så är det priset bra mycket högre än om man säljer till någon som ska använda det för privatbruk.

clindh 2006-06-10 09:41

Citat:

Delfintua skrev:
NEn parallell till egen stygnsättning är en egen webdesign.
Det var en svår jämförelse, för säljer man en webbdesign måste man också ge köparen en rätt att publicera den vidare också - en webbdesign för privat bruk är ju inget kul, man kan titta på den själv men får inte lägga ut den på webben!

Det finns två upphovsrätter egentligen - den ideela upphovsrätten som du aldrig förhandlar bort. Den anger att det är du som äger verket, oavsett vem eller vilka som publicerar och använder det. Den ger dig rätt att alltid få ditt namn nämnt där verket publiceras och du har även veto mot att det används på ett kränkande sätt.

Sedan finns den ekonomiska upphovsrätten, som är vilka du ger rätt att publicera verket. Denna rätt kan du ge ut till vilka du vill om med vilka villkor du själv vill.

Att du ger någon rätt att publicera, sälja vidare etc fråntar dig dock inte den ideela upphovsrätten - verket är fortfarande ditt även om du gett någon en exklusiv rätt att sälja verket tex. Det är en vanlig missuppfattning att man inte längre äger sitt verk om man tex säljer det till någon. Verket äger man, men kanske inte rätten att publicera det (om man gett exklusivitet till någon)

axyzvslut 2006-06-10 09:42

Gunilla det finns olika rättigheter ,om du köper en broderifil ingår rätten att bruka den på det sätt det är tänkt att brodera för eget behov.
Men ägande rätten av designen är ju något helt annat Det är äganderätten av en design som styr vad du får göra med den.du kan inte sälja sprida eller använda i kommersiellt syfte utan tillstånd från den som äger designen.

Delfintua 2006-06-10 09:43

Hela den här diskussionen utmynnar i att ingen kan sälja någon produkt med ett broderi på. Om man inte själv ritat och stygnsatt det!! man får inte ens titta på ett annat broderi och försöka återskapa det med egen stygnsättning. Därför att själva motivet har copyright. Att göra egna motiv går bra men inget annat verkar det som. Uj, man skulle vara konstnär för hela mitt bibliotek av mönster är obrukbart om jag bara ska ha för eget bruk eller ge bort till släkt och vänner.

axyzvslut 2006-06-10 09:50

Du kan titta på en bild och använda den som ide spruta och skapa ditt eget exemlar men det måste skillja sig från orinalet så mycket att det inte blir en kopia.Någonstans hämtar vi alla vår inspirration ifrån.
inte bara stygnsättningen måste skillja,utan bilden som ligger bakom.därför måste du rita din egen bild och inte plocka för mycket detaljer från förebilden. utan bara ideen som sådan.

axyzvslut 2006-06-10 09:54

Ang en webbdesign så är ju syftet att använda den på webben . inte att titta på den.Du säljer ju den för att vederbörande skall publicera den på sin webbsida.

Delfintua 2006-06-10 10:16

Just precis, jag säljer den för att någon annan ska få rätten att publicera den. Iom att jag sålt den så förfogar jag inte längre över rätten hur den används, däremot äger jag fortfarande designen och motiven. Själva upphovsrätten är och förblir upphovsmannens. Jag ser egentligen ingen skillnad i broderimönster och webdesign, design som design.

Intressant diskussion det här :) och ska man hårddra allt så får jag inte ens brodera ett gäng gästhanddukar och sälja. Fonten är nämligen copyrightskyddad.

Tilläggas bör att jag menar design man gjort och sålt till andra som blir "exclusive your´s"

gunnsan 2006-06-10 10:18

Citat:

TeknikFreek skrev:
Gunilla det finns olika rättigheter ,om du köper en broderifil ingår rätten att bruka den på det sätt det är tänkt att brodera för eget behov.
Men ägande rätten av designen är ju något helt annat Det är äganderätten av en design som styr vad du får göra med den.du kan inte sälja sprida eller använda i kommersiellt syfte utan tillstånd från den som äger designen.

Nä, det var just det jag sa, men vissa somliga tror att de köpt äganderätten och börjar sälja min design till andra... eller så bryr de sig bara inte. Säljer man äganderätten, så ska man skriva kontrakt och det blir som regel ett betydligt högre pris för den som köper, eftersom säljaren då blir av med sin rättighet att sälja till andra.
/Gunilla

axyzvslut 2006-06-10 10:42

Tua

Det finns trots allt mycker broderimönster där det står att du fritt får förfoga över mönsten.
Detta är ju ett nytt område och det är svårt att veta gränserna .och att bli fälld för något,då skall man ha producerat något under sitt eget namn eller låtit någon lida ekonomisk skada.
Men man får förstå dom somm gör broderimönster skulle det vara fritt att sprida och sälja vidare filer,Då får dom ju lägga ner till slut.
Det viktigaste är ju att man är medveten om det här.Det är ju också skillnad om du säljer 10 nhandukar eller sätter det i system och börjar driva det företagsmässigt.då vill dom ha en del av kakan.

Delfintua 2006-06-10 10:47

Nu menade ju inte jag att sälja filerna vidare. Jag menade det jag producerar av filerna, typ handuken med broderat mönster på.

Att inte sälja filerna vidare är en självklarhet tycker jag...

Ditt redigerat före mitt inlägg :))


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:56.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.