Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Kläder (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=5)
-   -   Sy fast bred resår i benslut? (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=20133)

bahia72 2010-01-06 21:43

Sy fast bred resår i benslut?
 
Ja, nu måste jag fråga igen:)

Ska sy byxor och vill inte sy med resårkanal utan med bred resår.
Syr fast resår nedtill med overlocken - syr sedan innersömmarna.

Ska man vika och fålla och sy benslutet med täcksöm/raksöm INNAN man syr innersömmarna?!

bahia72 2010-01-07 09:10

någon?! :)

ra77 2010-01-07 11:33

Jag hade nog hellre sytt ihop byxbenet först och sytt ihop resåren till en ring. Sedan hade jag overlockat fast den på byxbenets avigsida och sedan stickat fast resåren från rätan. MEN om det är väldigt små byxor kan detta sätt vara för pilligt och knepigt.
Rebecka

bahia72 2010-01-08 10:53

Citat:

ra77 skrev: (Inlägg 130179)
Jag hade nog hellre sytt ihop byxbenet först och sytt ihop resåren till en ring. Sedan hade jag overlockat fast den på byxbenets avigsida och sedan stickat fast resåren från rätan. MEN om det är väldigt små byxor kan detta sätt vara för pilligt och knepigt.
Rebecka

Tack för ditt svar. Håller med om att det blir pilligt med små byxor och tights - ska ändå prova det du skrev:)

LenaK 2010-01-08 12:12

hej, jag håller med det förra svaret som du fick. Jag syr ihop benen, syr ihop muddväven till en ring, och sen syr jag fast den ringen på benslutet. Pilligt, men det går! Lycka till.

bahia72 2010-01-09 11:14

Citat:

ra77 skrev: (Inlägg 130179)
Jag hade nog hellre sytt ihop byxbenet först och sytt ihop resåren till en ring. Sedan hade jag overlockat fast den på byxbenets avigsida och sedan stickat fast resåren från rätan. MEN om det är väldigt små byxor kan detta sätt vara för pilligt och knepigt.
Rebecka

En följdfråga, när du sedan stickar ned den använder du smal sicksack då eller raksöm? Upplever att sömmen "spricker" eller att det blir en ögla i sömmen när den blivit tvättad en, två ggr omjag sytt med raksöm? Är det alltid tät sicksack som gåller när man fållar trikå/velour?!
Syr annars på täcksömsmaskinen men vill ju variera mig ibland:D

koocachoo 2010-01-09 11:51

Du behöver inte sticka ner den....Det gör aldrig jag...och det är inte alltid det är på dom köpta plaggen heller.

ra77 2010-01-09 14:42

När jag syr fast mudd i ben eller ärmslut syr jag bara fast dessa med overlocken utan att sy någon stickning efter det.

När jag syr fast en resår i ben eller ärmslut syr jag fast den med overlocken och sedan viker jag den rätt mot avigan och syr fast den (sticka var nog fel uttryck). Jag syr fast resåren med en kastsöm jag har på maskinen och som jag gillar. Den är nog något elastisk.

Rebecka

bahia72 2010-01-10 09:56

Citat:

koocachoo skrev: (Inlägg 130317)
Du behöver inte sticka ner den....Det gör aldrig jag...och det är inte alltid det är på dom köpta plaggen heller.

Jag menar såklart syr fast den........använder du smal sicksack då eller raksöm? Upplever att sömmen "spricker" eller att det blir en ögla i sömmen när den blivit tvättad en, två ggr omjag sytt med raksöm? Är det alltid tät sicksack som gåller när man fållar trikå/velour?!
Syr annars på täcksömsmaskinen men vill ju variera mig ibland

bahia72 2010-01-10 09:57

Citat:

ra77 skrev: (Inlägg 130330)
När jag syr fast mudd i ben eller ärmslut syr jag bara fast dessa med overlocken utan att sy någon stickning efter det.

När jag syr fast en resår i ben eller ärmslut syr jag fast den med overlocken och sedan viker jag den rätt mot avigan och syr fast den (sticka var nog fel uttryck). Jag syr fast resåren med en kastsöm jag har på maskinen och som jag gillar. Den är nog något elastisk.

Rebecka

Hur ser din kastsöm ut? Jag funderar på en tät zickzack, för jag vill att sömmen ska se "rak" ut på rätan vid benslutet.

ra77 2010-01-10 15:35

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

bahia72 skrev: (Inlägg 130369)
Hur ser din kastsöm ut? Jag funderar på en tät zickzack, för jag vill att sömmen ska se "rak" ut på rätan vid benslutet.

Nej "min" söm blir inte alls rak. Om jag nu lyckas bifoga en bild så är det den översta till vänster som jag använder.
Bifogad fil 2870
Rebecka

bahia72 2010-01-11 21:54

Citat:

ra77 skrev: (Inlägg 130330)
När jag syr fast mudd i ben eller ärmslut syr jag bara fast dessa med overlocken utan att sy någon stickning efter det.

När jag syr fast en resår i ben eller ärmslut syr jag fast den med overlocken och sedan viker jag den rätt mot avigan och syr fast den (sticka var nog fel uttryck). Jag syr fast resåren med en kastsöm jag har på maskinen och som jag gillar. Den är nog något elastisk.

Rebecka

Provade ikväll på ett par bomullsbyxor och det gick fint-fint. Sydde en rundel av den breda reåren och sydde sedan fast den i den redan sydda benen. Raksömmen använde jag när jag vek upp resåren och sydde fats den. Det är nog kanske i trikå man får använda annan söm ,kanske?!:)

perlemor 2010-01-12 15:40

På vissa maskiner kan man välja elastiskt tyg och "sy ihop" med raksöm, då får man en förstärkt raksöm. Då spricker inte raksömmen på trikå. :)


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:50.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.