Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Maskinbroderi (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Jämförande experiment (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=9089)

gunnsan 2007-04-29 11:22

Jämförande experiment
 
1 bifogad(e) fil(er)
Hej!

Är det någon/några här som skulle kunna tänka sig att delta i en jämförande undersökning av olika stygnsättningsprogram? Det gäller att automatiskt (eller nästan automatiskt) stygnsätta en och samma bild? I Janomes Customizer behöver man gå i flera steg, men i många program är det i princip bara att trycka på en knapp för att stygnsätta bilden. Jag vet att resultaten blir väldigt varierande, men har inget riktigt grepp om alla programs resultat, eftersom jag bara har två program själv :) och dessa skiljer sig markant från varandra.

Bifogat är en bitmapp med en enkel ros i tre färger + bakgrund (vit, som ej ska stygnsättas).

Skulle du vilja öppna/importera denna bild och stygnsätta automatiskt, dvs låta programmet stygnsätta denna ros. Ingen manuell stygnsättning, alltså, och ingen justering i efterhand heller...

Lägg in den färdiga stygnsättningen här som bifogad zippad HUS-, JEF- eller PES-fil. Jag kommer att öppna, zooma in på samma nivå, ta skärmdumpar och lägga in jämförelser här. Tala om vilket program som har använts också.

/Gunilla

gunnsan 2007-04-29 12:25

1 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Kom just på att jag ju faktiskt har tre program, dvs jag har kvar mitt allra första program för stygnsättning - Janome EasyScan, som jag började arbeta med 1999. Här kommer rosen stygnsatt i detta program (fick ta bort färgerna utom svart först, dvs från bitmappen). SEW och HUS bifogas.
/Gunilla

gunnsan 2007-04-29 12:33

1 bifogad(e) fil(er)
Så här blev resultatet med detta simpla program, dvs inga märkvärdigheter - en platt design med ett antal (onödiga) hoppstygn. Inga underlagsstygn, inga transportstygn. Visar bilden både i 3D-läge och icke 3D.

Något som är skumt med denna stygnsättning är att det blivit en annan (ljusare) grön färg på skaftet än på bladen... trots att jag valde samma färg här vid stygnsättningen.
Haha, det beror på att jag gjorde det som två objekt, eftersom jag ville ha två olika stygnriktningar, och då vill programmet få det till ett trådbyte, dvs att maskinen ska stanna, så den väljer automatiskt en lite annorlunda färg. Hade ingen aning om det förrän nu, trots att jag haft programmet i 8 år!
/Gunilla

gunnsan 2007-04-29 12:57

1 bifogad(e) fil(er)
Hej igen!
Här kommer samma ros stygnsatt i Janomes Customizer 10000. Bifogas som JEF och HUS.
/Gunilla

gunnsan 2007-04-29 12:59

1 bifogad(e) fil(er)
Så här ser skärmdumparna ut över denna ros. Lite mer valmöjligheter har man i Customizer jämfört med EasyScan (satinstygn). Det blir dock en hel del hoppstygn mellan fälten. Konturerna blir hyfsade. Hm... blir lite glesare stygn än med EasyScan, ser det ut som. Vid närmare granskning så blir det 0,53 mm mellanrum med Customizer och 0,48 i EasyScan, så det blev lite tätare med EasyScan, dvs det gamla programmet.

gunnsan 2007-04-29 13:27

1 bifogad(e) fil(er)
Hej igen... börjar bli tjatigt ;)?
Här kommer samma ros automatiskt stygnsatt i Janomes Digitizer 10000.
Nu har jag inga fler program, och hoppas att ni därute som har Embird, Husqvarnas program, PE Design m.fl. vill bidra med samma automat-stygnsättning gjorda i dessa program.
/Gunilla

gunnsan 2007-04-29 13:32

1 bifogad(e) fil(er)
Skärmdumparna av rosen stygnsatt i Digitizer.
Stygntätheten på väv-söm är 0,4 mm överallt, även om det ser tätare ut i vissa stygnriktningar.
Det är automatiska transportstygn där så behövs, och det är stabiliserande underlagsstygn. Inga hoppstygn såvitt jag kan se. Det har blivit automatiska satin-stygn (valde "Auto select" för fyllningar) där programmet tyckte det var lämpligt.
Observera att alla dessa skärmdumpar är inzoomade och sedan förminskade i PaintShop.
/Gunilla

Amda_design 2007-04-29 14:36

Jag använder mig av Taijima DG/ML by puls tyvärr har jag ingen autodigitalizering men det ska bli kul att se er andras program. Funderar nämligen på att byta :D

gunnsan 2007-04-29 15:08

1 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Haha, ja du kanske ska ta och byta till Customizer... Allvarlig talat - när man synar broderierna under lupp så här, så ser jag att Customizer faktiskt är betydligt bättre på att göra överlappningar i de färgade fälten samt att lägga stygnen lite utanför konturerna i ena riktningen, vilket behövs om det inte ska bli luckor. Frågan är om det är lite för mycket som sticker ut..? Det ser man först när man broderar.

Customizer-rosen överst, Digitizer underst i i bilden.
/Gunilla

gunnsan 2007-04-29 16:42

1 bifogad(e) fil(er)
Nu har jag lagt ihop de tre rosorna och broderat ut dem. Så här såg det ut innan konturerna broderades.
Ordningen är EasyScan, Customizer och Digitizer. Jag tycker nog att Digitizers ros ser bäst ut... i alla fall före konturerna.
/Gunilla

gunnsan 2007-04-29 16:44

1 bifogad(e) fil(er)
Så var konturerna på plats också. Det är lite mer liv i Customizer och Digitizers ros, i och med att det är olika stygnriktningar på kronbladen. Blir lite skiftningar då. Luckorna och överlappningarna blev inte stå stora som jag befarat, utan båda varianterna är väl ganska godkända, eller vad tycker ni?
/Gunilla

axyzvslut 2007-04-29 16:45

Jag har janomes digiteizer pro och där väljer du själv hur mycket som du vill ha som överlappning /underlay.
du kan ställa in så alla nya du gör blir ett viss val, eller den som du gör just nu.

gunnsan 2007-04-29 17:23

Hej!
Men det är ju perfekt! Eftersom det här är ett jämförande experiment, så skulle jag vara jätteglad om du kunde bidra med denna stygnsättning gjord i Digitizer Pro, vill du göra det? Den måste vara automatiskt stygnsatt, och inte ha några korrigeringar i efterhand.
Ladda ner rosen i bmp-format (första inlägget) och stygnsätt automatiskt i Digitizer Pro. Spara som JEF och döp till Ros_DigitizerPro.jef och även zip-filen. Lägg in här, så får vi titta och jämföra.
/Gunilla

annemarlen 2007-04-29 20:11

Hej. Jag har inget stygnsättningsprogram men vill ändå säga att det är intressant att se hur de olika programmen "arbetar".

Kul ide att jämföra.

Delfintua 2007-04-29 20:56

Hade varit skoj att prova i mitt 3D professionel, men jag är besgrad av programmet och klarar inte ut att få något gjort i det. Hoppas någon annan med samma program kan bidra.

Kanske den här tråden löser frågan om vilket program man ska köpa :)

axyzvslut 2007-04-29 22:21

Gunilla
Just nu har jag ont om tid. men vi får se längre fram om ingen annan har gjort det.

gunnsan 2007-04-30 09:09

Äsch, kom igen nu ;)! Vad kan det ta... max 5 minuter, skulle jag tro. Absolut inte mer.
Å andra sidan så är det ju Janomes Digitizer du har också, och det börjar bli lite ensidigt i den här undersökningen. Ingen som vågar sig på ett försök att sygnsätta rosen i Husqvarnas eller Brothers program? Eller något annat...?
/Gunilla

MonicaBoberg 2007-04-30 09:37

För att kunna stygnsätta automatisk i Embird behövs en fil i äkta vektorformat som tex wmf.

Om du kan fixa det så kan jag testa, har inte fullvärdig variant men kan göra prov.

Så har jag urgamla Husqvarna VipDigitizing 6.2B, vet inte om det är så intressant längre?

Vidare har jag iPunch trial, lyckade göra en autobrodyr en gång men vet inte hur jag gjorde. Det går tyvärr inte att spara filer men man kanske kan ta en bild.

Till sist har jag Thred. Men jag tror inte det finns något automatiskt i den, möjligen för kontur.

Monica
www.ateljekreativ.se

gunnsan 2007-04-30 10:06

1 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Aj, då. Menar du att Embird inte klarar av att göra en vektoriserad stygnsättning av en bitmapp t.ex. BMP eller JPG? Det visste jag inte. Klart minus för Embird, måste jag säga.

Jag kan spara rosen i WMF-format i Paintshop, men jag vet inte som det blir "äkta" då, dvs om det fungerar i Embird. Misstänker att det inte fungerar.

Husqvarna VipDigitizing kan ju vara intressant, även om det är "urgammalt". Jag testade ju Janomes stenåldersprogram EasyScan först av allt i den här tråden, haha, och det blev ju en ros som gick att brodera.

/Gunilla

ChessMan 2007-04-30 10:19

Visst vågar jag om nån säger hur jag ska göra.. haha.. har bara kikat lite lite i programmet.. så jag vet ej om jag kan .. men visst kan jag testa.
Eliza

gunnsan 2007-04-30 10:43

Hej!
Det värsta är att jag ju inte vet hur du ska göra i ditt program :). Men testa lite, du kan ju stygnsätta, vet jag ju ;). Det kanske är som i Customizer att man får stygnsätta ett fält eller en färg i taget, dvs man klickar på ett eller flera fält i rosen och väljer färg och trycker på en knapp.
/Gunilla

ChessMan 2007-04-30 10:48

Hej
jo nu har jag lyckats stygnsätta den haha... jag får ta del för del.. tills 4D kommer i höst.. haha.. då blir det andra bullar... ti hi... kollade på en förhandsvisning på syfestivalen.
nu är det bara konturerna jag inte lyckats hitta... får nog ta fram boken? Återkommer snart (hoppas jag)

Eliza

Delfintua 2007-04-30 10:52

Har hittat nåt i programmet som verkar automatiskt stygnsätta. Hela rosen blev samma färg och så kunde jag bara spara den som .can
Tror jag garvar ihjäl mig :D

ChessMan 2007-04-30 10:55

vilken knapp klickade du på då?
jag väljer quick stitch fill
Eliza

ChessMan 2007-04-30 10:56

Gunilla
Har du varit inne och ändrat vinkeln på stygnen något eller sköter programmet det själv för dig?

Eliza

Delfintua 2007-04-30 11:08

"vilken knapp klickade du på då?
jag väljer quick stitch fill"

Eliza i den menyn finns Quick stich border för konturen i rosen.

Nu har jag fyllt rosen och fått dit konturer men kan fortfarande bara spara den som *can

ChessMan 2007-04-30 11:10

ja jag med.. :D bara can
ska kika på konturerna... men border blir ju alldeles för tjock.... kan man minska tjockleken på den?

Delfintua 2007-04-30 11:13

Gå in i preferences så kan du ändra tjockleken, såg det just.

ChessMan 2007-04-30 11:24

nu vet jag hur man spar i annat format
klicka på knappen 3.e knappen i menyn det står 3D på den och en nål... där kan du välja format.
Eliza
struntar i konturer just nu.

Delfintua 2007-04-30 11:31

Men hur får jag över *can filen dit?
Jag är nog ovanligt korkad :)

Delfintua 2007-04-30 11:50

1 bifogad(e) fil(er)
Själv är bäste dräng och jag hittade den. Såg inte träden för all skog kanske :D

Resultatet är uselt men jag laddar upp den och säger bara. Hade jag vetat att 3D var så jä..a korkat så hade jag inte kastat bort x antal tusenlappar på det.

Ingen redigering har skett i filen och allt är från grundinställningar.

ChessMan 2007-04-30 11:56

Citat:

Delfintua skrev:
Själv är bäste dräng och jag hittade den. Såg inte träden för all skog kanske :D

Resultatet är uselt men jag laddar upp den och säger bara. Hade jag vetat att 3D var så jä..a korkat så hade jag inte kastat bort x antal tusenlappar på det.

Ingen redigering har skett i filen och allt är från grundinställningar.

hmmm... harkel.. förlåt... men jag tror inte alls att programmet är korkat... jag tror åt det andra hållet istället.. det har för mycket finesser för att vi ska förstå oss på dem... jag tror det är ett superprogam om man väl lär sig det.

Är jag ensam om att tro detta?

Eliza

Delfintua 2007-04-30 12:03

Du har rätt Eliza, jag är korkad men det bjuder mig emot att erkänna det :D

Hatar att ta fram bruksförvirring men jag måste det med det här programmet.

Ska besegra programmet, var så säker.

Kram alla och ha en fin valborgsmässoafton!

barkle 2007-04-30 12:07

Jag tror ocskå som Eliza att programmet är jättebra, utan att ha provat eller sett det, men jag blir ju tveksam då Tua tycker tvärtom. Jag har ju egen erfarenhet av att Tua är ett riktigt superproffs på datorer och program....och har programmet besegrat dig så börjar jag undra.
Varför jag tror det är så bra är att jag har det urgamla VIP som är så himla mycket lättare att begripa sig på än PE design, och 3D prof måste ju vara ännu bättre! Fast det var ju inte den saken denna tråd handlade om....sorry.

gunnsan 2007-04-30 12:18

1 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Tack för bidrag. Ni måste skriva vilket program ni använt :), eller ni kanske har Husqvarna 3D båda två?
Jag fick Elizas ros i ett mail, och har analyserat den rosen nu. Den är utan konturer ännu så länge, men vi får väl leva med det ;).
Du frågade om jag ändrat vinkeln på stygnen, men det har jag inte, i alla fall inte i Digitizer, den väljer själv stygnriktning. I Customizer väljer man ju stygnriktning för varje objekt och går steg för steg. Men jag har inte ändrat i efterhand.
Konturerna ska vara i raksöm, för att det ska gå att göra en jämförelse. Jag kan förstås också välja att sygnsätta med satin-konturer, men då kanske vi får göra en separat jämförelse av sådana konturer.

I Elizas stygnsättning går alla stygn i samma riktning. Jag hittade även några hoppstygn i rosen och ett par i det gröna (hoppstygn som visas mellan färgerna räknas inte).
/Gunilla

ChessMan 2007-04-30 12:21

Ja jag har gjort den i 3D professional.

gunnsan 2007-04-30 12:43

1 bifogad(e) fil(er)
Tack Tua!
Eftersom det är satin-konturer, så blir det svårt att jämföra, men jag lägger in bilden i alla fall.
Det är alltså Husqvarna 3D Professional igen. Jag testade rosen i simulatorn i mitt program, och ser att den gör en del hoppstygn samt att den gör dubbla (!) lager med satinsöm på vissa ställen (där det ser extra svart ut i den nedre bilden). Någonstans i gränslandet mellan rosen och bladen, så tror jag det blir ganska tjockt. Det är dubbla satinsömmar både av svart och grönt här.
/Gunilla

virkvarns 2007-04-30 12:44

Jag önskar att jag också kunde bidra, är ägare av 3D HQ programmet.
Men några frågor till Gunilla,

Har du gått någon utbildning?
Vad stygnsatte du först?
Hur många timmar har du lagt ner innan du hade full koll på stygnsättningen?
Är det något du saknar i programmet.
Vilken del använder du mest?
Kan du stygnsätta vad som helst och bli nöjd med resultatet?

gunnsan 2007-04-30 13:06

1 bifogad(e) fil(er)
Hejsan!
Jag har inte gått någon utbildning alls, i alla fall inte i stygnsättning ;).
Mitt första program var som jag tidigare skrev Janomes EasyScan, och mitt allra första försök till stygnsättning i detta program var Ludde (bif bild, hoppstygnen syns i denna skärmdump), och det var sommaren 1999.

Omöjligt att säga hur många timmar jag lagt ner totalt och hur många timmar det tagit för att få full koll, men det är nog betydligt färre timmar än det totala antalet, dvs jag lär mig hyfsat fort. Det första programmet tog inte lång tid att lära sig, men Digitizer tog väl lite längre tid i anspråk.
Jag använder mest Digitizer 10000, den delen som heter EasyDesign. Svårt att säga om jag kan stygnsätta vad som helst... :), ibland tar jag hjälp av CrossStitchXpress, om jag tycker bilden gör sig bättre i korsstygn.
/Gunilla

Annie 2007-04-30 13:41

Jag vill också vara med!!!

Jag har en Pfaff 2134 med 3 D suite programmet som är "snordyrt"!!! (Tycker jag i alla fall). Jag provar att göra rosen så fort jag kan. Kul att jämföra! Har en kkompis med embird, ska se om hon kan göra den också, eller det kanske inte gick läste jag nu... Jag återkommer...


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:19.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.