Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Swap (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=28)
-   -   Jul Swap (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=5833)

Rae 2006-08-24 09:57

Jul Swap
 
Hej!

Jag funderar på att starta en "Jul Swap". Jag har tänkt lägga upp det så att man byter "sets av blocks" med Jul som tema, t.ex. 6 st per set och man kan bytta/"swappa" upp till 4 sets. Jag har tänkt 4 eller 6 inch blocks.

Det blir i såfall en centraliserad swap. Det betyder att man anmäler sig till mig förre en viss datum om man vill vara med och talar om hur mangla "sets" man vill bytta/"swappa". Man syr sina block efter de riktlinjer vi har kommit överens om. Sedan skickar man de (innan ett slut datum) till mig och inkluderar ett själv adresserat kuvert med porto för de block man ska få i retur. Jag sorterar om blocken och skickar iväg de. På detta sätt ska alla få tillbaka samma antal blocks som de skickat in.

Mitt förslag till datum:
* sista anmälningsdatum: 15 september
* blocken ska vara hos mig senaste den 15 november
* blocken iväg skickat ifrån mig senaste den 30 november

Någon som är intresserad?

Rae
:)

Birgitta-L 2006-08-25 12:07

Är väldigt gärna med på en julswap :D

Hade redan samlat på mej lite jul-mönster jag ville prova o det blir ju kul att kunna dela med sig ! o få !

PS - har du börjat sy hop hus-blocken än Rae ? jag har lagt ut dem (fast med en tom ruta där blocket saknas :( ) o ska sy en smal brun ram runt varje innan den egentliga kanten kommer. Blir troligen sängöverkast /filt

iamia 2006-08-25 16:07

Jag tycker också att det skulle vara kul. Efter husbytet så blev jag fast. Har redan en del olika julmönster att välja mellan. Mina hus ligger på matsalsbordet för beskådning än så länge.
Åsa

Rae 2006-08-25 16:18

Jätte roligt att några är intresserade. Jag har inte börjat sy ihop hus blocken an....väntar också på den sista. Jag har tänkt göra en stor vägbonad...Jag har en skorstensmur i sovrummet som jag har tänkt dölja med den.

Jag har äntligen köpt en ny byrå och min dotter hjälpte mig att sortera upp mina tyger i helgen. Det känns så skönt att kunna få lite bättre överblick. Jag har också sorterat up mina quilt böcker o tidningar. På något sätt gör det lättar att jobba nu.

Tycker ni vi ska begränsa färg val i Jul blocken eller ha det fritt fram? Jag har också redan idéer på hur jag ska använda blocken!

:D Rae

ElisabethS 2006-08-25 18:46

Jag hänger gärna med den här gången också.
Husprojektet gav mig mycket nöje och inspiration.

ElisabethS

cmtandersson 2006-08-25 19:17

Att byta block var ju jättekul sist så jag är nog sugen på lite julsyeri också. Ska höra med mina syjuntevänner om de också är intresserade.

Låter trevligt att inte vara tvungen att sy ett visst antal utan bara så många man vill byta. Jag tycker nog inte att vi måste bestämma färger och sånt, bara storleken och att det ska vara julmotiv. Men det är ju vad jag tycker...

Oddny 2006-08-26 22:34

Blir det ungefär som vänskapsquilten, eller?

Undrar Oddny :confused:

joolzbenner 2006-08-27 08:44

hej igen alla!
jag vill gärne vara med!! vad ska blocken bli?
jag skulle behöva så mycket tid som mögligt att hinna alla block :) spännande en gång till!!
kramer
joolz

Rae 2006-08-27 13:54

Riktlinjer - förslag
 
Hej!

Här är mitt förslag till riktlinjer. Säg gärna till om det är något ni vill ändra....detta är bara ett förslag. Tycker ni att block storleken är för små kan vi ändra den. Något som saknas?

Rae

_______________

Detta blir en centraliserade swap. Ni syr block efter de riktlinjer vi har kommit överens om. Jag sorterar om blocken och skickar iväg de. På detta sätt ska alla få tillbaka samma antal blocks som de skickat in.

Block storlek: 10 cm blocks . Färdig block med sömsmånen : 11cm Sy bara själva blocket (Obs! färdig block storleken inkluderar sömsmån). Den som får blocken kan sy ihop de till vad de vill med vadd och bakstycke och kvilta efter eget tycke.

Block antal: Man byter block i set. Varje set innehåller 6 blocks. Man kan byta upptill 4 sets.

Block motiv:Jul motiv - fritt val.

Block tyger: Använd bara tvättade bomullstyger.

Sömnads teknik: Vilken teknik som helst. (Paper piecing, applikation, fritt val.)

Signera: Markera varje block med en lapp med namn (t.ex. en adresslapp - men klistra bara på backsidan) så de som får blocken vet vem som har sytt de.

De som vill vara med ska anmäla sig via email till mig (Rae) senaste den 15 september. Jag bekräftar med en kopia av riktlinjerna och min adress.

Man anmäler med sitt namn, email adress och hur många sets man vill bytta.

De färdiga blocken ska skickas till mig. Man inkluderar ett själv adresserat kuvert med porto för de block man ska få i retur. Alla blocken ska vara hos mig senaste den 15 november. V.g. meddela när du har skickat dina block till mig. Block som kommer för sent blir returnerat utan byte. Skulle det vara att du har skickat flera block an kan bytas, få du åter några av dina egna tillsammans med de andra.

Jag sorterar om blocken och skickar iväg de senaste den 30 november.

:D

Odette 2006-08-27 16:20

Har jag fattat detta riktigt? Man måste sy minst 6 block som ska vara 11 cm med sömsmån. Då får jag tillbaka 6 block. Då vill jag vara med igen.

iamia 2006-08-27 17:13

Jag tyckte först att det lät lite med 10cm (ca:4inch) men när jag nu titta runt lite så är det inte svårt att hitta mönster som är i den strl.
Man ska alltså sy 6,12 eller 18 osv? Jag förstår inte riktigt det här med att byta i set. Hur menar du med det:confused:
Men med ska jag va i vilket fall som helst så jag mailar dig på en gång.:D
Åsa

joolzbenner 2006-08-27 20:37

jag är med! :)
kram
joolz

Rae 2006-08-27 21:15

Att byta i sett är bara ett sätt att begränsa hur många block man vill sy. En del tycker det räcker med 1 set (6 block) andra kanske tycker det är kul att sy 24 block (4 set)
För varje set du skickar (1 set = 6 stycken block)
får du 1 set av 6 stycken tillbaka.

Man kan sy 6 stycken lika för 1 set, eller 6 olika, eller 2 av ett mönster och 4 av ett annat...osv.

Skulle det vara så att, t.ex. någon vill byta 4 sets (24 st block) och vi inte får ihop så många olika block att byta med får de tillbaka en del av sina egna block. Men de får alltid tillbaka lika många som de skickat.

Vad tycker ni andra om block storleken? är 10cm (11 cm med sömsmån) OK eller vill ni att de ska vara större?

Rae

iamia 2006-08-27 21:49

OK! Nu har jag nog begripit det.
Tack!
Åsa

cmtandersson 2006-08-28 06:53

Jag kan nog tänka mig att göra lite större block för jag tycker det blir så pilligt annars. Kanske 15 cm inklusive sömsmån?

Rae 2006-08-28 09:20

15 cm (inkl sömsmån) är helt ok med mig...det är ungefär som en 6 inch block. Vad tycker ni andra? Rae

Birgitta-L 2006-08-28 09:24

Det blir jättebra !
Nån som har tips om en bra sida med jul-motiv ?
Gärna lite "ovanligare" mönster :p

Vi beöver alltså inte bestämma oss gemensamt för ett visst antal block ? - utan alla kan ha olika antal ?

avsl090302 2006-08-28 10:35

Jag är gärna med också..!!
Kul med julmotiv.

Måste man bestämma hur många block man ska sy till 15:e september? Eller anmäler man sig bara och sen får man se hur många man hinner/vill sy?

Rae 2006-08-28 14:30

Det går väl bra att bara anmälla att man tänker sy ett set (6 stycken block) och sen om man får tid till flera set kan man skicka med de. Alltså de minsta man kan byta är ett set av 6 block.

Flera röster om block storlek?
Rae

Rae 2006-08-28 14:38

Här finns ett par sidor med paper piecing jul blocks:

http://www.quiltseeds.com/free/chris...directory.html

http://www.yvonnes.dk/christmaspatternsII.htm

Annars, om man går in på Block Central : http://www.blockcentral.com/dir/

får man mängder av träffar...det är bara att kolla vilka som passar er smak.
Rae

iamia 2006-08-28 15:59

Jag tycker att det låter bra md den lite större strl 15cm inkl sömsmån

AnnaPP 2006-08-28 17:49

Denna sida hittade jag åt er med diverse julquilts:

http://www.bellaonline.com/articles/art6345.asp

Odette 2006-08-28 21:29

Om blocken inte blir större än 15 cm så är jag med. Jag vill inte sy så stort denna gång utan hellre lite pilligare.

Birgitta-L 2006-08-29 06:35

Nu är även jag fast ... i paper-piercing ..:p
var bara "tvungen" att testa ett mönster i går kväll o det var ju jättekul !!
MEN en liten fråga : vad har ni på baksidan = vad ritar ni upp mönstret på :confused:
Jag hade bakplåtspapper men det är ju svårt att dra av snyggt + lite halkigt att sy i.
TACKsam för alla tips !

cmtandersson 2006-08-29 08:00

När jag syr pp använder jag vanligt skrivarpapper eller rivbart mellanlägg. Tycker det funkar alldeles utmärkt bara man har små korta stygn annars kan det vara svårt att dra bort pappret.

Rae 2006-08-29 09:20

Paper piecing tips
 
Hej!
Jag är också fast i Paper piecing. Jag har experimenterat lite och har upptäkt att jag kan printa ut mönster på smörgåspapper i min skrivare. Det är lite pilligt men blir jätte bra. Jag änvnader rullkniv o matta att skära till ark som är samma storlek som vanlig skrivare papper. Min skrivare tar bara ett blad i taget för bästa resultat, så jag laddar ett blad men lägger en lite hög vanligt papper ovanpå...men inte hela vägen in i behålaren...bara för att hjälpa hålla smörgåspappersarken platt. Sedan printar jag. Jag har också använt vanlig skrivare papper men tycker smörgåspapper är lättar att riva bort efteråt.

När jag syr använder jag en mycket kort stygn....1.5 på min maskin...det gör det lättare att ta bort pappret.

En tips till, jag startar och avslutar varje söm 3-4 stygn före resp. efter markeringen så ätt den fäster ordentligt.

Rae

Rae 2006-08-29 09:22

Storlek
 
Jag vill inte heller sy jätte stora block igen.

Är det någon som tycker att 15 cm block (inkl. sömsmån) är för stora? Annars kör vi med den storlek och jag börjar ta emot anmälningar.
Rae:D

Birgitta-L 2006-08-29 09:32

Tack - ska testa ikväll !
Jag vill vara med i julswapen o tänkte mig 3 set = 18 block á 15 cm i kvadrat.
Ska jag skicka min adress här eller till en annan adress ?

ElisabethS 2006-08-29 10:23

Citat:

AnnaPP skrev:
Denna sida hittade jag åt er med diverse julquilts:

http://www.bellaonline.com/articles/art6345.asp

Toppen, jag hittade massor som jag vill ha själv :-)
Blev sittandes i flera timmar i natt surfandes på den sidan så i dag är jag trött.

ElisabethS

Rae 2006-08-29 14:36

Skicka anmälningar till Raesansan@yahoo.com med era email adresser o gärna hur många sett ni tänker sy. Jag bekräftar med riktlinjerna och min vanliga adress som ni kan sedan skicka block till.

Va' kul det ska bli.

:D Rae

Rae 2006-08-29 15:08

Nu har jag fått de första två anmälningar (iamia & Maria), så nu är vi igång! :D Rae

hannes 2006-08-29 15:55

Hej med jer! Jeg vil også være med igen! Det er fint med de riktlinier, så man kan begrænse sig, hvis man vil og ikke er tvunget til f.eks. 16 blokke som sidst. 15 cm inkl. sømrum er også fint, tyckar jeg, 11 cm var lidt for småt.
Hvis I finder flere links til blokke, er de velkomne!

Hej til Christina! Det var trevligt at hilse på dig i Roskilde!!
Kram fra DK, Hanne

iamia 2006-08-29 17:29

Finns det någon som vet var jag kan hitta ett pp mönster på en helt vanlig (jul)gris.
Åsa

cmtandersson 2006-08-29 18:52

Hej Hanne!

Vad kul att du ska vara med här också!

Har fortfarande inte smält alla intryck jag fick i Roskilde, jisses vad mycket där fanns att titta på. Svenska patchworkföreningen Rikstäcket ska ha sitt årsmöte i Lund sista helgen i september. Jag ska dit och titta också och är det bara hälften av det som fanns i Danmark så är det väl värt ett besök.

quiltkramar från Sverige

Rae 2006-08-30 10:29

PP:mönster
 
Kolla in denna site:
http://www.bellaonline.com/articles/art6345.asp
där finns mängder av jul mönster som är paperpieced.
Rae:D

iamia 2006-08-31 17:59

Hej! nån gris hittar jag inte. Hur många är vi i gruppen?? Jag syr förfullt har hunnit med att göra fem små julmtoiv. Men så mycket mönster som finns så kan det bli ännu mer för jag har än så lnge inte sytt två likadan.:D PP det är så mycket enklare att få snyggt tycker jag. Har ni andra hittat vad ni vill sy än?
Quiltkramar Åsa

ElisabethS 2006-08-31 20:52

Re: PP:mönster
 
Citat:

Rae skrev:
Kolla in denna site:
http://www.bellaonline.com/articles/art6345.asp
där finns mängder av jul mönster som är paperpieced.
Rae:D



Det var ju den sidan som AnnaPP hittade åt oss och som gjorde att jag satt nästan hela natten och surfade bland olika julblock. Härlig sida.

Det är bara så svårt att bestämma sig för vilka jag skall göra. Ju mer man letar desto fler hittar man.

ElisabethS

Rae 2006-09-01 09:04

Hejsan! Nu är vi 9 som vill vara med o bytta julblock! Kul va?!

Jag hittad en gris här:

http://www.paperpanache.com/ecart/gallery1.htm
men den är inte gratis.

Här finns en som är applique:
http://www.blockcrazy.com/Free%20Applique%20Blocks.htm

Denna möster är för någonslags vikning, men kanske kan anpassas till paper piecing eller appliqué:

http://www.irisfolding.circleofcraft...igpattern.html

Rae

avsl0203 2006-09-12 10:09

Måste man vawa quiltproffs för att få vara med i er jul swap? Eller kan även nybörjare få vara med?

Birgitta-L 2006-09-12 10:15

:p iallafall är inte JAG ett qviltproffs
hoppas de andra håller med men det viktigaste är att du tycker det är KUL att få vara med för det är det verkligen och att man gör så bra man kan = så som man själv skulle vilja få block från de andra

Har själv fastnad i paperpiercing och är snart klar med mina första två swaps... KUL KUL :p


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:26.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.