Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Maskinbroderi (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Redwork (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=22812)

Lottan 2010-11-01 13:24

Redwork
 
Någon här som observerat julmotiv i redwork på någon sida i etern? Tänkte jag skulle brodera disktrasor i år.

Ann-Marie 2010-11-01 14:21

http://www.stitchdelight.net/products.asp?cat=77

Här finns det en del, de säljer för $1 fram till 12 nov tror jag. Jag har köpt några men har inte provsytt dem än.

Delfintua 2010-11-01 15:09

www.embroiderydk.com har en del

Fleeca 2010-11-07 13:46

Citat:

Lottan skrev: (Inlägg 145545)
Någon här som observerat julmotiv i redwork på någon sida i etern? Tänkte jag skulle brodera disktrasor i år.

Disktrasor? Spännande! Vilken typ av trasor använder du.

Lottan 2010-11-07 17:48

Jag har hittat billiga beigevita disktrasor på Eko som ligger här i närheten. Dom är styva och det gillas då man inte behöver underlägg eller så när man broderar. Jag spände underlägg uppe och nere i bågen och sen tejpade jag fast disktrasan med maskeringstejp och sydde för glatta livet - har blivit 10 st idag. Bild kommer snart!

Fleeca 2010-11-07 20:36

Citat:

Lottan skrev: (Inlägg 145924)
Jag har hittat billiga beigevita disktrasor på Eko som ligger här i närheten. Dom är styva och det gillas då man inte behöver underlägg eller så när man broderar. Jag spände underlägg uppe och nere i bågen och sen tejpade jag fast disktrasan med maskeringstejp och sydde för glatta livet - har blivit 10 st idag. Bild kommer snart!

Wow! Ja det vore jättekul att se bild! :-)

Lottan 2010-11-07 20:41

Bild är insatt nu!

Ann-Marie 2010-11-08 11:51

De är jättefina. var fick du tag på redworkbroderierna?

gunnsan 2010-11-14 18:02

I den här forumtråden finns en redwork med en tjej som gör en snögubbe (Liz making snowman). Man får scrolla ner lite för att hitta den.

http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=14061

/Gunilla

Ann-Marie 2010-11-14 18:38

Tack. Det var inte bara snögubben och flickan där, det fanns många fina redwork så där ska jag kolla in mer.

Fleeca 2010-11-15 20:49

Tack
 
1 bifogad(e) fil(er)
Tack för tips om disktrasor och redwork. Gjorde just mitt första försök och det blev en grön och en röd. :-)
Skulle vara kul att kunna göra egna redwork broderier, men jag har bara Digitizer och är osäker på om det funkar. Får exprimentera lite :-)

Fleeca 2010-11-15 21:18

1 bifogad(e) fil(er)
Gjorde det dansande paret också. Typiskt, nu har jag fastnat i disktraseträsket... :p

gunnsan 2010-11-16 11:29

:D, vad kul att se. Just de här stygnsättningarna är gjorda i Janomes Digitizer 10000, som har en helt suverän funktion för konturer/Redwork - "double run". Tyvärr verkar den funktionen inte ha hängt med till nyare versioner av Digitizer, men de nyare versionerna har kanske någon annan, bättre funktion som jag inte känner till.

Fleeca 2010-11-16 11:33

Citat:

gunnsan skrev: (Inlägg 146384)
:D, vad kul att se. Just de här stygnsättningarna är gjorda i Janomes Digitizer 10000, som har en helt suverän funktion för konturer/Redwork - "double run". Tyvärr verkar den funktionen inte ha hängt med till nyare versioner av Digitizer, men de nyare versionerna har kanske någon annan, bättre funktion som jag inte känner till.

Jag skrev fel. Det är customizer jag har, tror jag. Det blir jättekonstigt när jag försöker göra konturer.

gunnsan 2010-11-16 17:24

3 bifogad(e) fil(er)
Men gör du verkligen på rätt sätt..? Ta den här talgoxen som exempel. Har stygnsatt den enbart som konturer samt även en variant med fyllning. Allt i detta simpla program (Customizer 10000 Plus). Jag använder hellre Digitizer, men det här fungerar om man inte har Digitizer...
Bifogar stygnsättningarna och bmp-filerna (två likadana, för de ska ha samma filnamn som stygnsättningen för att det lätt ska gå att öppna stygnsättningen och jobba vidare med den, om man vill det). Lägg filerna i samma katalog och öppna sedan jef-filen i Customizer. Då ska bmp-filen öppnas automatiskt och hamna till vänster i programmet.

gunnsan 2010-11-16 18:11

3 bifogad(e) fil(er)
Tar en liten snabbgenomgång av Customizer's EasyImport här, för ännu en variant av tangodansarna.
1. Jag ställer först om till B-hoop (Klickar på ny design och väljer hoop-alternativet längst till höger).
2. Jag importerar clipartbilden som är i wmf-format (vektor), första inringade ikonen i bilden nedan.
3. Förbereder bilden (ni ser den andra ikonen på första bilden). Här gäller det att man gör rätt och det är EJ att klicka på själva ikonen (som gör AutoRegister), utan genom att klicka på den lilla trekanten till höger och välja Preview Outline. (Auto register fungerar bara för perfekta bilder med pixelsmala linjer).
4. I fönstret som öppnas väljer jag 20 punkter (viktigt att göra denna inställning om bilden har tjocka linjer!).
5. Gör inställning för line (grön 1:a i andra bilden) och väljer röd färg och raksöm.
6. Klickar sedan på ALL LINES (märkt med grön 2:a i min bild) och bilden får en grå skuggning över sig. Högerklickar var som helst i bilden och väljer Select. Då blir alla linjer som är valda röda. Det går att välja bort linjer som man inte vill stygnsätta. (Den grå skuggningen kan också modifieras innan man högerklickar, t.ex. om man bara vill stygnsätta halva bilden).
7. Nu är sista knappen aktiverad (Register, inringad i tredje bilden). Klickar på den och bilden stygnsätts. Klart.

gunnsan 2010-11-16 18:14

Hoppas det gick att förstå, annars får du återkomma till mig.

gunnsan 2010-11-16 18:23

2 bifogad(e) fil(er)
Det fiffiga är att när man sparar jef-filen från Customizer när den är stygnsatt på detta sätt, så sparas även bmp-filen som Customizer har omvandlat från wmf-filen, dvs den blir perfekt anpassad för stygnsättning, även i andra program som inte har den här tekniken. Från tjocka blå linjer, så har det alltså blivit en monokrom bitmapp med 1 pixel tunna linjer.

Öppnar man så detta tango-par i Digitizer, så ser det ut så här. Inga större fel, alltså. En ganska bra redwork, för att vara gjord i Customizer.
Bifogar filerna.

gunnsan 2010-11-16 18:49

Julmotiv...
 
2 bifogad(e) fil(er)
Nu har vi ju kapat tråden, som handlade om redwork med julmotiv. Den här stygnsättningen har jag tidigare lagt i en annan forumtråd här, men jag lägger in den här också. Det är en redwork gjord efter en bild som jag skapat i Clipartorama och sedan stygnsatt i Digitizer. Lite guldglitter är ditlagt ovanpå. Den här hade ju inte gått så bra att göra i Customizer...

Ann-Marie 2010-11-16 19:49

Oh vad fin den är. Tack. Kan man avsluta den innan guldtråden, för den är väl inte så lämplig om man vill sy motivet på disktrasor?

gunnsan 2010-11-16 20:17

Tack :). Ja, man kan avsluta innan guldtråden, eller så kan man sy denna färg med gyllengul tråd istället.

Pysseltant 2010-11-16 20:32

Tack Gunnsan! för den utförliga beskrivningen du gjort av redwork i Janomes Digitizer 10000.
Bra och lättfattlig beskrivning. :) Kram!

Fleeca 2010-11-16 20:43

Tack för beskrivningen!
Jag ska prova i helgen när jag har lite mer tid. Återkommer med resultat!;)

Pysseltant 2010-11-18 06:56

Hej Gunnsan, har nu testat med bmp-bilder efter din beskrivning som funkar jättebra men inte med WMF-bilder, skall man tänka på storleken på bilden? Jag får bara upp en prick i brodyrprogrammet när jag läser in WMF-filen?
Undrande pysseltant?

Delfintua 2010-11-18 09:02

Du kan ju alltid byta ut guld mot annan tråd.
:D redan skrivet ju...

Fleeca 2010-11-21 13:51

1 bifogad(e) fil(er)
Hm... får ingen riktigt ordning på detta. Har följt instruktionerna ovan, men mina bilder ser väldigt skumma ut... Jag har provat med lite olika bilder. Både från clipart och clipartopolis.
Gör jag något fel, eller funkar det inte på alla bilder?

gunnsan 2010-11-21 18:16

2 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Den där bilden har både konturer och färgfyllningar. Dessutom små detaljer i andra färger, vilket är förvirrande för programmet. Jag skulle därför först bearbeta den i något bildhanteringsprogram och enbart plocka ut allt det svarta och spara som en ny bildfil. Sedan går den bättre att stygnsätta i Customizer.

En bild som ska stygnsättas i Customizer bör antingen ha enbart konturer... eller... enbart färgade fyllningar :).
Som i det här exemplet: Bilden har inga svarta konturer alls, utan enbart färgfält. Här behöver man inte ändra till 20 punkter utan "1 dot" ska användas. Då blir det pixelsmala linjer runt varje färgat fält istället. Sedan kan man välja fyllningstyp (riktning) och trådfärg, markera ett antal fält som man vill ska ha denna färg och riktning och klicka på knappen för "Register" (två tulpaner). Sedan kan man återigen gå in och välja en annan trådriktning, markera ytterligare fält osv. tills man är klar med stygnsättningen (fyllt alla fält med stygn).
Som ni ser är det lite olika stygnriktningar på duvans vingar, kropp och stjärtfjädrar.

Ann-Marie 2010-11-21 19:32

Det här som anges för Custumizer, fungerar det även i Embird?

Fleeca 2010-11-21 20:54

Tack Gunnsan! Du är en klippa! Ska prova så fort jag får möjlighet.
:-)

Fleeca 2010-11-29 21:24

1 bifogad(e) fil(er)
Snark... Jag får banne mig inte till det. Gjorde en jätteenkel figur i paint. Sparade den som bitmapp. Men ändå blir det inte bra. Hörnen ser ju alldeles runda ut... Finns det kurser man kan gå i detta?
Någon som har några tips? Gärna i Stockholmsområdet! :-)


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:30.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.