Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Maskinbroderi (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Vilket stygnsättningsprogram? (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=17924)

cafyr 2009-05-17 22:32

Vilket stygnsättningsprogram?
 
Undrar vilket stygnsättningsprogram jag skall köpa?!
Om jag förstår det hela rätt installerar jag ett stygnsättningsprogram på datorn, redigerar och sedan för jag över det till symaskinen. Är alla program kompatibla med alla maskiner? Låt oss säga att jag köper en begagnad Designer 1 (omgjord till USB enhet) och en programvara Embird. Funkar det? Hur funkar det med filändelserna? Har tittat på HQ professional men den är så dyr.
Har ni andra förslag på maskiner som är billigare liksom programvaror om jag vill kunna sy vanligt, brodera, sy lapptäcken och själv göra broderimönster? Tex en logga eller sy en miranda nalle. Lite finesser får det gärna vara. Är van dator användare men äger bara en enkel symaskin som jag vill byta ut mot en vassare...

Tacksam för hjälp :-).

cafyr 2009-05-18 21:07

puff, puff :-)

ichigo 2009-05-18 23:40

Embird kan man använda till i princip alla brodyrmaskiner.

Om man har en brodyrmaskin som man fritt kan överföra filer utan att vara bunden till vara tvungen att köpa visst program för överföringen kan man stygnsätta i vilket program som helst, bara man ser till att ha rätt filformat i slutändan. Men även om du tycker om ett visst program men det sparar i "fel" filformat finns det program som konverterar. T.ex. Embird basprogrammet. Så i slutändan kvittar det nog vilket program man använder bara det kan spara på hårddisken och sen använder man konverterare....

Blev kanske lite krångligt, men någon annan kanske kan förklara bättre.

Det är ju många olika moment....

* Stygnsätta.

* Spara till visst filformat

* Om filformatet inte är rätt : konvertera till filformat maskinen tycker om

* Överföra filen till symaskinen

* Brodera!

Bibbi 2009-05-19 06:00

Va gällande filer , får man välja pest eller Kolera:)
Eftersom alla symaskinsmärken kräver olika format.

Embird, Husqvarans program och Digitizer (Janomes program) mfl öppnar inte Art (Bernias format)

Desgner Plus (Berninas program) öppnar inte Jef (Janomes program)

Rätta mig om jag har fel men de flesta program går bet på Art Berninas format.

Designer plus (Berninas program) klarar allt utom Jef.

En djungel med andra ord.

Gissar att Embird blir bäst för dig. /Bibbi

Samigabriell 2009-05-19 06:20

Corel Draw hade något
 
Förut kunde man få tag på Corel Draw3 med "Drawings" som kom från wilcom och med det kunde man stygnsätta med, enklare för oss som är vana vid den typen av grafikprogram. jag hade det en gång men då var jag ju inte intresserad av broderier till maskin men jag har ju sett det för det ingick i det paketet av Corel. Vet inte om det går att få tag på längre... och numera så kan man ju inte heller se om det går att ladda ner från någon sida som tillhandahåller sådana saker.

Jag har insett att det är en stor apparat att sätta sig in i det här med stygnsättning...jag köper, får och byter behöver jag något som är speciellt lämnar jag till dem som är bra på det! Tack Bibbi!

ichigo 2009-05-19 06:40

Jag är också van vid "vanlig" vektorritande så jag blev mycket obekväm med alla brodyrprogram jag testat på.

Embirds studio är typ som Corel Draw version 0.001 alpha om man säger det så.

Och de är vanligen uppbyggda på mycket icke intuititvt sätt. Men jag brukar få en hel hoper med brodyrfantaster mot mig när jag säger dessa saker.
Så förmodligen är det fråga om vanesak. Men jag är van vid att "lära mig via lek och försök" och de flesta professionella program är byggda så att man kan lära sig använda programmet utan att vara tvungen att uppsöka kurser. (ta Embird t.ex. dess hjälpfiler är mycket undermåliga att man är tvungen att gå via andra människors guide) Och brodyrfantaster kanske är datornybörjare till att börja med så de kanske är "vana" vid att leta efter hjälp oh gå på kurser osv?

Jag har också testat Corel Drawings X3. Gillar att man kan rita direkt i CorelDraw JÄTTEmycket! Men MEN MEN, man har tyvärr inte mkt kontroll på hur stygnen sätts ut. Ja, man kan välja täthet, stygntyp osv. Men man kan inte välja typ vart skall det börja sys? Ska det sys i 1 helt stycke eller sys från ena änden och sen andra änden i 2 steg? Mycket buggigt också. Men programmet har också sina fördelar och om man lär sig att leva med "problemen" kan man nog fixa fina brodyrer där. Och man kan göra finare satinfill objekt där, eftersom man har mkt stor kontroll över hur det ska fyllas ut, oavsett objektets typ. I embird måste man rita med rätt verktyg för att få önskad fyllning, annars är man fast med dålig satinfill som man inte kan justera riktning på något sätt alls. Lite omständigt att rita...

Men ja just det, det är gammalt nu, och företaget som gjort det har nu gett upp Corel Draw delen och istället gör ungefär som andra brodyrprogram, dvs eget ritdel. SYND! det vore ju bättre om de fortsatt som del till Corel Draw och istället utvecklat det mer och gjort det mer kraftfullt och mer manipulerbart...

Suck...
Ja, brodyr är ju jättesmal målgrupp om man säger det så. Så det är inte konstigt att programmen är väldigt klumpiga och bristfälliga. Oavsett prislapp.

Man får känslan av att brodyrprogrammen är ungefär i mitten av 80-talet om man jämför med andra datorprograms utveckling...

Men tyvärr är det ju smalt så det blir nog ingen större utveckling där.

Förresten, köp INTE PE-Design Lite (Brother). Den är bra om man får det gratis med på köpet så man kan föra över på kort istället för kabel, men själva programmet, ha! man kan inte göra någonting i princip.

Bibbi 2009-05-19 06:46

Håller inte med dig Helena om att stygnsättninsprogrammen
står still i utveckling.
Jag jobbar i Berninas Designer Plus V5 har haft alla versioner.
Tycker att det programmet har utvecklats enormt. /Bibbi

mari1e 2009-05-19 06:57

pulvertroll hade ett program som jag tyckte var intressant. kommer inte ihåg namnet, men kolla med henne.

Mvh

ichigo 2009-05-19 07:11

Ok det är ju bra att det utvecklas. Så kanske om 5 år blir det lite bättre. ;)

Jag känner mig bara så frustrerad. Jag är för öppen källkod, gratis program, osv... Och brukar kunna hitta bra program skrivna av eldsjälar som gör det för att det är roligt och vill dela med sig. Eller åtminstone ta symboliskt betalt. Som Firefox t.ex.

Men just brodyrprogram finns det ingenting sådant. Från dyrt till jättedyrt till extremt dyrt är ungefär skalan.

Det gör maskinbroderandet till ett jättedyrt hobby...

Jag har betalat för Embird plus studio och font engine (som jag tycker borde ingå i studio, åtminstone import av vektorfiler!!) och tycker att det är väldigt dyrt men ändå är det en av de billigaste... Och jag är inte riktigt nöjd med nivån... Mycket buggar och ja som jag sa, "om det var CorelDraw så skulle det vara version 0.00001"

Själva managerdelen av Embird är kompentent, men studiodelen är mycket efter.

gunnsan 2009-05-19 07:43

Hej!
Jag har haft Janomes Digitizer sedan 2002 och det är helt otroligt bra. Jag har aldrig behövt gå någon kurs, utan det var bara att sätta igång och lära sig på egen hand.
Allting blir vektoriserat och man kan när som helst forma om ett objekt eller ändra fyllningstyp, färg, stygnriktning, start- och slutpunkt m.m. Det går hur snabbt och lätt som helst att stygnsätta och allt blir jämnt och snyggt.

Jag har granskat stygnsättningar gjorda i andra program under lupp, och vad får man se... hackiga, ojämna kanter och stygn som spretar åt alla håll, när de egentligen ska följas åt...

/Gunilla

HeleneB 2009-05-19 15:30

Jag har Embird men har provat på Janomes Digitizer Pro, jag kan tala om att det är en jäkla skillnad på program! I jämförelse är Embird väldigt trögarbetat och man får jobba mycket för att få samma resultat som i Digitizer.
Så hade jag bara ekonomi:mad: skulle jag definitivt köpa Digitizer!!

Alvan 2009-05-19 18:49

Och jag tycker bättre om Embird än Janomes Digitizer (fast det är ju ett tag sedan jag provade). Definitivt mer prisvärt.

cafyr 2009-05-20 07:53

Hej och TACK så jättemycket för era svar. Så glad jag blir *ler*
Min sammanfattning är att filändelsen styr och i de flesta mer avancerade program kan jag spara i olika format. Tänkte köpa en Topas HQ (tror jag). Det program jag kommit i kontakt med där är 4d Professional. Den kostar 14 000 kr.Tycker det är för mkt pengar. Är Embird, Digitizer och Bernina lika avancerat? Vad kostar de??? Och har just de programmen valfritt att spara till olika format? Så jag slipper konvertera. Konverteringen kan ju också ev. misstolka något vilket jag anser kan stöka till det?!? Nåja jag slipper helst men man kanske måste ha ett sådant program ändå, om man köper något färdigt kort på nätet och den har fel filändelse? Vad tycker ni? Har ni alla konverteringsprogram utifall att.
Vidare....Till HQ topas ingår två HQ program. Organizer och något mer. Är det någon som har dessa och arbetar med andra stygnsättningsprogram?

Dahlia 2009-05-20 08:04

I Embird kan man konvertera till de flesta format.

De olika delarna i Embird kan man köpa separat

Här kan Du kolla priser och de olika delarna

http://www.embird.com/index.htm

cafyr 2009-05-20 08:12

En fråga till, är det någon som provat HQ 4D professional och andra proram som kan säga att den ena är bättre än den andra?
Lägger jag in tex en logga som jag vill göra med bild och text vill jag att den stygnsätter den åt mig MEN jag vill också kunna redigera själv om den inte blir till min belåtenhet. Däremot vill jag inte BARA sitta och stygnsätta helt för hand, låter som att det tar lång tid?

Dahlia 2009-05-20 08:20

Det finns säkert några här som har HQ 4D, som kan berätta om det programmet

I Embird finns en funktion för automatisk stygnsättning, men man behöver gå in och justera lite.

Det är väldigt skoj att stygnsätta.

ichigo 2009-05-20 09:16

Ja.

Själva Embirdprogrammet använder man för att läsa in broderier, konvertera filformat, fixa till färger, justera stygn (stygn för stygn alltså, justera befintligt, inte skapa nytt) och rätt mycket annat.

För att *skapa* nya behöver man Studio-delen också.

De andra delarna kan man läsa mer om. Men i princip: korsstygndelen gör korsstygnbrodyrer, sfumato gör brodyrer av fotografier, font engine låter dig använda existerande teckensnitt i Windows för att göra text av (och importera andra vektorbilder).. hmm. Själv har jag Embird + Studio + Font engine.

gunnsan 2009-05-20 11:51

Hej!
Digitizer kan spara i de flesta andra format.
Det går verkligen fort att stygnsätta manuellt i det här programmet. Man behöver inte generera stygn och hålla på.

Jag tror Husqvarnas 4D ligger långt efter i utvecklingen jämfört med Digitizer (och då jämför jag med min gamla version från 2002...), och är trots det dyrare än Digitizers nyaste. Vet inte ens om objekten blir vektoriserade i detta program. Någon som vet?
Digitizer MB (värsting-varianten) har numera helt otroliga funktioner och effekter (jag var på en demonstration i januari).

/Gunilla

120404 2009-05-20 12:55

Nöjd Digitzer ägare.
 
Jag är så nöjd med Digitzer MB ska uppgradera mig till det nyaste vertionen, har beställt i dag. Nu har jag inget annat program att jämföra med. Det enda jag har att klaga på är bruksanvisningen, som är på engelska. Inte så kul när man inte kan det. Men bilderna i bruksanvisningen är i alla fall bra så jag tycker att man kan bli hjälpt av dom. Och sen så kommer man på hur det fungerar när man tränar. Annars så finns ju sysidan där kan man alltid får hjälp. Jag tycker att det fungerar bra med automatstygnsättning när man kommit på att preparera bilden rätt. Dom första automatstygnsättningarna blev inte så bra men alla är vi ju nybörjare. Gunilla Hultins stygnsättningar är så otoligt väl gjorda, det ser man direkt när man syr hennes broderier. Hon är mycket duktig på att förklara och visa hur programet fungerar jag har fått mycket hjälp av henne.

cafyr 2009-05-20 21:23

puff puff :-)

Bibbi 2009-05-21 07:07

Jag var på en mässa i höstas. Då stod en säljare och visade
en värsting brodermaskin (industirmaskin).
Minns inte märket, men han erbjöd ett kit med maskin och program.
Jag berättade då att jag hade Designer Plus V5.
Då säger han "då vill jag sälja bara maskinen till dig, bättre program finns inte på marknaden"
Om det är sant vet jag inte, men det borde väl ligga något i det
när en säljare av annat program säger så.

Jag är otroligt nöjd med mitt program.
Det finns hur mycket funktioner och möjligheter som helst.
Inser att jag bara använder och hanterar en bråkdel.
Så när man får lust kan man komma vidare, bara att sätta
sig in i alla finesser.
Nackdel, bara basfunktionerna finns översatt till svenska.
Det mera avancerade instruktionerna är på engelska.
Svårt men det går :) /Bibbi

cafyr 2009-05-21 19:30

puff, puff :-)

ichigo 2009-05-21 19:43

Men jag antar att "smakar det så kostar det"?

Bibbi 2009-05-21 19:48

Nej, gratis är det inte.
Har någon känsla av att jag hört att Designerprogrammet kostar
ca 15 000:-
Själv köpte jag uppdatering som kostade ca 5 000:-
/Bibbi

ichigo 2009-05-21 19:52

Jättedyrt i vilket fall som helst. Kan bara betala upp till 1000-1500 för mjukvara.. eller delbetala. Men 15 papp är totalt utanför min budget! Jag menar, det kostar mer än vad min brodyrmaskin kostade. :/

Bibbi 2009-05-21 19:56

Håller med dig Helena.
Nu har jag ju köpt uppdateringar hela tiden
så det har väl inte känts så farligt dyrt ändå.
Om jag minns rätt kostade V1 under 2000:-
Fast den var på en väldigt basic nivå.
Dessutom var det ju några år sedan.
/Bibbi

ichigo 2009-05-21 20:01

Ja, det känns nog inte lika mycket om man hoppar upp och uppgraderar än att om man köper nytt rakt av.

Kanske om man köper äldsta och uppgraderar, blir nog halva priset då? Men nej det är för dyrt för mig också. Men kanske som tips för andra. :)

Bibbi 2009-05-21 20:09

Jag har ju gamla program som ligger.
Men när man uppdatrar blir den gamla dongeln
obrukbar. Infon flyttas till den nya.
Så egentligen är de värdelösa :)
Men finns kvar ändå.
Det första var på disketter.
Finns väl knappt datorer som hanterar det nu :)

/Bibbi

ichigo 2009-05-21 21:07

Jag är en sådan där bakåtsträvare så när jag byggde min dator förra året så har jag med diskettstation. "utifall att" och den har faktiskt kommit till användning. Kanske 2-3 gånger. ;)

Men vad tråkigt att den gamla dongeln inte kan användas längre. Då får man lita till ärligheten hos säljaren att den inte har uppgraderats... hmm.

Usch, egentligen hatar jag donglar!

MonicaBoberg 2009-05-21 21:33

Jag använder Embird och har så gjort sedan 2002.

Innan jobbade jag i PC-Designer, en gammal favorit som inte finns längre.
Därefter blev det Husqvarnas VipDigitizing, mycket frustrerande program, inte att skapa i utan att sedan redigera.
Så hade jag Thred ett tag. Krångligt att lära sig men ett bra program om man letar efter ett som är gratis. Finns på www.thredworks.com. Tyvärr sparar det bara i .pcs och .dst så man måste ha något annat program som kan konvertera till det egna formatet om man inte använder dessa. Men många program som följer med maskinerna idag kan det.

Jag har även laddat ner Windaisy och IPunch och testat. Det är proffsprogram men jag blir inte klok på dem. Blir galen när man skall skapa objekten och hur man sedan redigerar klurade jag aldrig ut.

Om vi tar lite priser för Embird. Om nu dollarn är 8 kr kommer det att kosta 9700 kr att köpa rubbet.
Nu köper man oftast inte det utan kanske basen, studio och fontengine, då blir det 3500 kr.
När det är dags att uppgradera kostar detta futtiga 120 kr oavsett vad du har köpt för delar.

Skaparna av Embird är även mycket aktiva och lyssnar på vad vi som användare vill ha. Det är bara att mejla dem (eller mig så vidarebefordrar jag) era önskningar.

Minns en gång då de gjorde en layoutändring och många klagade och ville ha tillbaka det gamla. Vid nästa uppdatering, som är gratis, hade de kombinerat det nya och gamla så alla blev nöjda.

Som jag ser det så är automatiken det enda som Embird inte är bra på. Vektorfilen måste vara mycket väl planerad och det blir ändå mycket redigering. Frihand och spåra verktygen är kanske inte några höjdare heller, snarare komplement till manuellt skapande.



Monica

cafyr 2009-05-21 23:12

Ok tack för era inlägg, jättesnällt av er att skriva och berätta.
En säljare vill sälja en HQ 3D professional till mig för billig peng ihop med en ny maskin. Den har ju utgått. Han säger att man måste stygnsätta för hand, det finns alltså ingen wizard som i 4D. Men efter att wizard gjort sitt kan man i 4D ändå finjustera stygnsättningen. Nu undrar jag om 3D professional är bra nog stygnsättningsprogram?
Hur mkt tid lägger man ner för att få en normalstor nalle på en tygbit?
Är dessa wizard som gör det åt en med möjlighet till ändringar efter MKT bättre än föregående "äldre" sätt?
Vektoriserade?!? Vad betyder med? Om de inte är det?
Sorry ni talar med en beginner.
Efter några dagar här i forumet börjar jag fundera på om jag ens skall få igång symaskinen ;-) (Obs jag har god dator vana och älskar att sy men nybörjare på datoriserade symaskiner och brodyr)
Hoppas jag inte (om jag köper HQ 3D professional) köper grisen i säcken? I Professional finns ju så många andra program som verkar "bra att ha". Skall jag ha hela kittet av en annan leverantör verkar jag ju komma upp i samma prislapp?

Delfintua 2009-05-22 08:57

Vill bara tipsa dig att det ligger en annons ut på 3D. Kika där så du inte dyrbetalar hos handlaren.

cafyr 2009-05-22 21:14

puff, puff :-)
Vektorfiler QUE, måste jag ha det? Vad är skillnaden? Finns det i 3D professional? Vad tycker ni för övrigt om 3D professional?

cafyr 2009-05-22 21:15

Citat:

Delfintua skrev: (Inlägg 117842)
Vill bara tipsa dig att det ligger en annons ut på 3D. Kika där så du inte dyrbetalar hos handlaren.

Ja tack jag såg det men jag köpte det ännu billigare.:-)

cafyr 2009-05-26 21:05

Vektorfiler, vektoriserat. Vad menas med det? Vad är bra med det för stygnsättning mm? Hjälp mig är ni snälla.

HeleneB 2009-05-27 10:42

Jag har lärt mej att en vectorbild är uppbyggd av linjer istället för pixlar/prickar som t.ex jpg...

ichigo 2009-05-27 12:16

Vektorbild är skalbar, dvs att der ser exakt likadant ut om du ändrar storlek från typ 1x1 cm till 1x1 meter. Teckensnitt är i vektorformat, tänk dig när du väljer teckensnitt i 8 punkter, och sen väljer i 100, det ser fortfarande lika fint ut.

Om du ändrar storlek i bitmapbild (som jpg, bmp, gif osv kalls) så blir det pixligt till slut om du förstorar och det blir taggit/suddigt o fult om du förstorar mkt.

Man kan också testa genom att zooma in väldigt mycket på en icke rak kant.

Det är det lättaste sättet att skilja mellan dessa.

Ibland kan man dock bli lurad eftersom man kan lägga bitmapbild i vektorbildsformat. Då kan man testa genom att ändra storleken eller zooma in mkt.

Vektorbilder kan man välja delarna var för sig och manipulera dessa separat utan att det stör de andra delarna.. T.ex. byta färg på en del.. ändra formen på den, flytta på den... osv.

Tänk dig att du har en pappersida med bitar som du klippt ut i färgglada bitar och du arrangerar bitarna på sidan, klipper och formar om bitarna...

Bitmap är då mer när du målar upp en bild med färg och pensel.

Vektorbilder är uppbyggt matematiskt så bilden ritas upp efter matematiska formulärer, vilket lämpar sig bra till att göra stygnsättningar av. Så när man sparar vektorbild så sparas det som matematisk formulär, inte som "fotografiskt bild" av bilden.

Bitmapbilder är bara punkt efter punkt, funkar inte så bra att stygnsätta på. Såvida man inte vill göra korsstygn ;)

gunnsan 2009-05-27 19:03

1 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Ska försöka ge en liten jämförelse mellan ett stygnsättningsprogram som inte gör vektoriserade objekt (Janomes Customizer) och ett program som gör vektoriserade objekt (Digitizer).

Börjar med Customizer. Här är man i princip helt beroende av att ha en perfekt bitmapp. Har man läst in bitmappen så återstår att markera fält i tur och ordning, välja färg, stygntyp och stygnsätta och därefter markera linjerna (alla eller en del av bilden) och stygnsätta med... konturer (om man vill ha det).
Resultatet (till höger i bild) blir en färdig stygnsättning som man inte kan göra så mycket mera med, annat än att ändra storlek på hela broderiet, ändra färger på fälten, ändra ordning osv. Jag kan alltså inte gå in och ändra form på något fält, inte justera konturer osv. Det här programmet kanske duger till husbehov för nybörjaren, men man måste vara väldigt duktig på att skapa den perfekta bitmappen istället.
Som ni ser går det däremot bra att t.ex. stygnsätta en del av bilden (endast Nalle Puh, som i detta fall).

Det är i princip omöjligt att stygnsätta något på fri hand... om man inte ritar med pennan i fältet till vänster, men det är mycket svårt att åstadkomma något snyggt på det sättet.
Ett sådant här program hade jag mellan åren 1999-2002 och det fungerade hyfsat bra, men sedan kände jag att jag ville ha något mer...

gunnsan 2009-05-27 19:16

1 bifogad(e) fil(er)
Forts.
I t.ex. Janomes Digitizer arbetar man med vektoriserade objekt, oavsett om man stygnsätter automatiskt eller manuellt.
Väljer man att stygnsätta manuellt, så använder man någon av objekttyperna genom att klicka på knappen för denna. Sedan är det bara att klicka fram formen till ett objekt (vänster musknapp för skarp (kantig) punkt, höger för kurvad punkt). Färg och fyllningstyp kan man välja antingen innan man börjar forma objektet (om man vet att man ska göra en serie objekt med satinstygn, så kan man förvälja detta innan man börjar skapa objekten), eller så kan man ändra färg och fyllningstyp efteråt.

Ett vektoriserat stygnsättningsobjekt kan man när som helst ändra form på. Man kan sätta in en ny punkt (skarp eller kurvad) var som helst, man kan dra i en punkt osv. Hela objektet kan skevas eller dras ut på längden eller höjden, förflyttas i förhållande till varandra, roteras osv... Det går även att ändra start- och slutpunkt på objektet, dvs var någonstans det ska börja broderas och var sista stygnet ska vara någonstans. På så sätt kan man bygga bort onödiga hoppstygn och få mer "flyt" i broderiet. Vad man än gör med objektet, så genererar Digitizer om stygnen automatiskt.

gunnsan 2009-05-27 19:44

1 bifogad(e) fil(er)
Forts igen :).
En färdig stygnsättning kan man markera och på några sekunder ändra storlek från jätteliten till jättestor. Man drar bara i ett av hörnen (svart liten fyrkant) till önskad storlek (alternativt kan man öppna ett detaljfönster där man anger önskad storlek i cm eller procentuell förändring). Stygnen genereras om helt automatiskt.

Det går även att välja att titta på en färg i taget och ändra förutsättningarna enbart för denna färg. Man kan stega sig igenom broderiet och markera medan man stegar (eller inte). Man kan stega bakåt i broderiet och fylla på med objekt (om man glömt något). Kopiera går också bra... enstaka objekt eller hela markeringar.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:43.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.