Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
 

Att sy eller inte sy, det är frågan

Jag syr för en vackrare och mer praktisk vardag. Tycker mycket om att återanvända och förlänga livet på redan sydda saker.

Leds på nya symaskinen

Jag hämtade nya symaskinen på verkstaden igår. Reparatören hade bytt ut spolkorgen, där nålen tidigare gjort hål, och justerat något avstånd som var fel (och säkert orsakat att nålen gick i spolkorgen). Han sa ingenting om åtgärd för att maskinen nyper fast övertråden så att den antingen verkligen går av eller att maskinen tror att tråden gått av. Lysdioden ovanför nålen lyser rött och grönt - men vid fel situationer så de har beställt något kretskort som skall bytas efter sommaren.

Då jag hade alla barnen hemma igår fanns det inte tid att testa broderi men jag sydde mitt namn med det inbyggda alfabetet, något som inte sett så fint ut innan verkstadsbesöket. Denna gång blev det bra.

Idag skulle jag testa att brodera. Tog samma design som jag testat många gånger förr. Och resultatet var lika illa nu. :-(

Jag blev så leds. Och besviken. Och arg! Har ju köpt maskinen primärt för att brodera med (men även för att ha lite fler roliga sömmar att välja mellan), och så blir det bara skit av broderiet! Om jag inte kan lita på att maskinen gör sitt jobb, så vill jag inte ha den. Jag vill kunna brodera mitt på tyget som skall bli en väska, och veta att det blir bra! Inte brodera på lösa lappar (som måste sys på i efterhand - hur snyggt är det?) och varje gång hoppas på den bästa. Det är uppenbart att jag fått ett måndagsexemplar (om nu inte alla är lika slarvigt ihopsatta) och det är faktiskt inte det jag beställt och betalat för!

Självklart skall jag testa lite mer innan jag dömer ut den helt. Enligt konsumentköplagen har säljaren väl två försök på sig att rätta det som är fel, innan jag får häva köpet. Egentligen vill jag ju inte häva köpet! Jag vill ha en maskin som har stor broderiram och som kan sy lite roliga sömmar dessutom, och detta var maskinen jag hittade. Inte så sugen på att leta igen faktiskt. :-( Att köpa en renodlad broderimaskin känns inte aktuellt, då har jag fortfarande inte så många kul sömmar att välja på, och dessutom är de mycket dyra om jag minns rätt.

En sak säger jag dock redan nu: Köp inte en Husqvarna Viking H|CLASS™ 600E. Den är made in China av nån firma som inte har minsta intresse av att göra kvalitetsprodukter och som inte känner någon stolthet över sina produkter. Maskinen lovar runt men håller tunt. Blä.

Inlagt 2012-07-07 22:51 | Läst 5572 ggr. | Permalink

(Logga in för att skriva en kommentar)
2012-07-10 19:11   Pernilla Fe
Hej Annika,
Min mamma har testat provbroderiet på sin maskin (en Brother) och det gick bra. Jag har också provat med ett par broderidesigner som följer med maskinen och de ser lika illa ut de. Så tyvärr är det nog inte felet.
 
2012-07-09 20:32   Annika Angéus
Jag tror att du har testat detta - men det kan inte vara fel på ditt provbroderi....? En krånglande maskin kan verkligen ta bort alla sylust. Jättetrist för dig.
 
2012-07-08 09:49   Aina Svensson
Usch! Så trist o jobbigt!
 
2012-07-08 08:29   Pia Lindemann Larsen
Ja eller så fick du en måndags ex o de andra är bra ;oD.....
Hoppas att det löser sig...
Du kanske kan få en annan maskin likadan?'
La in den ressencion som finns på denna maskin
http://www.sysidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1555
 
2012-07-07 23:00   Brita Audas
Oj, nej.
 
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons